درخواست نوروزی از دولت: اعتبارات خط ۲ مترو در شورای اقتصاد کشور تصویب شود

شهردار اصفهان گفت: برای تأمین تجهیزات خط دو مترو ۵۶۰ میلیون یورو پیش بینی و فاینانسور نیز تعیین شده است، اگر این اعتبار در شورای اقتصاد مورد تصویب قرار گیرد می‌توانیم بگوییم خط دو متروی اصفهان تا دو سال آینده به اتمام می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی امروز _جمعه ۸ اسفندماه _ در «آئین آغاز عملیات حفاری جبهه غرب به شرق خط دو قطار شهری اصفهان» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید خرازی اظهار کرد: خط یک مترو طی ۱۷ سال سالانه تنها پنج درصد پیشرفت داشت؛ در این دوره مدیریت شهری ۱۵ درصد باقی مانده از خط یک همراه با دعاوی پیچیده ۱۷ سال گذشته در مدت چهار ماه با فعالیت در سه شیفت کاری و با همکاری مجموعه قطار شهری احداث و به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه مسافران مترو در آن زمان ۱۶ هزار نفر بود که این آمار تا قبل از شرایط کرونایی به ۱۲۰ هزار نفر افزایش یافت و رکورد بزرگی رقم خورد و یک موفقیت بزرگ به ثبت رسید، گفت: در حال حاضر خط یک مترو اصفهان روزانه ۴۰ هزار نفر را جا به جا می‌کند؛ البته قرار بود آمار مسافران مترو به ۱۵۰ هزار نفر برسد، اما شرایط کرونایی اجازه نداد.

شهردار اصفهان ادامه داد: خط دو مترو به طول ۲۳ کیلومتر از دارک به سمت میدان شهدای خمینی شهر خواهد رسید و فعالیت برای اجرای آن در سه فاز تعریف شده که فاز نخست آن از شمال شرق (از سمت دارک بعد از زینبیه) آغاز و به سمت میدان امام علی (ع) پیش می‌رود و فاز میانی خط دو از کهندژ به سمت میدان امام علی (ع) اجرا می‌شود.

نوروزی افزود: قرارگاه خاتم الانبیا برای اجرای شفت ورودی خط دو از جبهه غربی با تمام توان ورود پیدا کرد و در اولین فرصت شفت را ساخت و البته رکوردهایی در این رابطه به ثبت رسید.

نوروزی با بیان اینکه تونل خط دو از جبهه غربی با استفاده از یک دستگاه تی بی ام با کاتر هدی به قطر ۹.۵ متر در یک تونل و از جبهه شمال شرقی دو تونل با تی بی ام با کاترهد شش متری حفاری می‌شود، اظهار کرد: تاکنون در مجموع هفت کیلومتر حفاری انجام شده است و از مجموع ۱۶ ایستگاه خط دو طی دو سال اخیر ۱۲ ایستگاه در حال احداث است که تعدادی از آنها پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد دارد.

وی اعلام کرد: چهار ایستگاه دیگر خط دو در مرحله آزادسازی است و در آینده نزدیک عملیات احداث آنها نیز آغاز می‌شود؛ از سال جاری برای آزادسازی ایستگاه کهندژ نیز ردیف بودجه ایجاد شده و اجرای آن در دستور کار قرار گرفته تا شاهد تحولی بزرگ در این محور باشیم.

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه در شرایط اقتصادی کنونی، شهرداری با پیچیدگی‌های مالی زیادی مواجه شده است، اما با برنامه‌ریزی و درایت بر این پیچیدگی‌ها غلبه کرده‌ایم، گفت: سال گذشته برای خط یک مترو ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم تا استانداردها و ایمنی مورد نیاز در این خط تأمین شود؛ در بودجه سال آینده نیز ۱۰۰ میلیارد تومان در این راستا پیش بینی شده است.

نوروزی خاطرنشان کرد: شهرداری سالانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط دو مترو دریافت کرده و البته استفاده از اوراق مشارکت تنها برای انجام این اقدامات است.

وی اظهار کرد: شهرداری اصفهان سال گذشته برای نخستین بار ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس دریافت کرد که بر این اساس ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید برای ناوگان اتوبوسرانی شهر خریداری شد که تاکنون ۸۰ دستگاه آن وارد چرخه حمل و نقل همگانی شهر شده است.

شهردار اصفهان ادامه داد: برای ساخت مترو ۴۵ درصد در بخش سیویل و فونداسیون‌های سفت کاری و مابقی مربوط به تجهیزات است، در حوزه سفت کاری، حفاری و تونل خط دو مترو اصفهان تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت داشته‌ایم که اگر شرایط مساعد بود می‌توانستیم همزمان تجهیزات آن را نیز آماده کنیم.

نوروزی خاطرنشان کرد: ۵۶۰ میلیون یورو برای تأمین تجهیزات خط دو مترو پیش بینی و فاینانسور نیز تعیین شده است، همچنین برای خرید تجهیزات شرکت چینی مپنا در ایران تعیین شده که اگر این اعتبار در شورای اقتصاد مورد تصویب قرار گیرد می‌توانیم بگوییم خط دو متروی اصفهان تا دو سال آینده به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه ۵۰ میلیون یورو برای هر یک کیلومتر ساخت مسیر مترو باید هزینه شود، تصریح کرد: برای اجرای خط دو ۲۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و البته هر سال بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دریافت می‌شود از این رو از دولت خواست می‌کنیم که بیش از پیش از پروژه مترو اصفهان حمایت کند و با تصویب ۵۶۰ میلیون یورو در شورای اقتصاد برای تکمیل این پروژه بزرگ گام بردارند.

شهردار اصفهان تأکید کرد: با تعامل پیمانکاران و قرارگاه خاتم الانبیا کار با سرعت پیش خواهد رفت چرا که با تعدیل پروژه به دلیل کمبود منابع مالی، اعتبار در نظر گرفته شده خط دو مترو که در حال حاضر چهار هزار میلیارد ریال است تا سه برابر افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: اگر انسجام بخش دولتی و شهرداری، شورای شهر، استانداری و معتمدان مردم در شهر نبود این اتفاقات که در طول تاریخ شهرداری اصفهان نمونه بوده، رقم نمی‌خورد.

نوروزی خاطرنشان کرد: خوشحالیم که در این روز بزرگ بگوییم کسانی که امروز در شهرداری اصفهان با دو دست شمشیر می‌زنند، هم رزمان شهید خرازی، جانباز یا فرزند شهید بوده و یا از نزدیک شاهد شهادت شهیدان آرامیده در گلستان شهدای این شهر بوده‌اند، اگر امروز انقلاب بزرگ عمرانی در اصفهان با سرعت پیش می‌رود ریشه در ارزش‌های ناب و حضور این مردان در صحنه نبرد عمرانی دارد.

کد خبر 477611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.