عملیات حفاری جبهه غربی خط ۲ مترو اصفهان آغاز شد

عملیات حفاری جبهه غربی خط دوم متروی اصفهان صبح امروز _ جمعه ۸ اسفندماه_ با حضور محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، استاندار اصفهان، رئیس شورای شهر و شهردار اصفهان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خط دو مترو شمال شرق اصفهان را به غرب شهر به طول ۲۵ کیلومتر به هم متصل می‌کند؛ طبق برنامه‌ریزی مدیریت شهری، حفاری مکانیزه خط دو مترو از شمال شرق در باند شرقی به طول حدود ۱۴،۵ کیلومتر از اسفند ۹۷ آغاز شد؛ برای این قسمت ۱۶ ایستگاه در نظر گرفته شده که عملیات عمرانی ۱۲ ایستگاه از آن در حال انجام است.

امروز _ جمعه ۸ اسفندماه_ نیز عملیات حفاری جبهه غرب به شرق خط ۲ مترو به طول ۶.۵ کیلومتر با هزینه ۴ هزار میلیارد ریال با حضور محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، استاندار اصفهان، رئیس و اعضای شورای شهر و شهردار اصفهان آغاز شد.

در جبهه غربی نیز عملیات حفاری مسیر ۶.۵ کیلومتری از سمت ایستگاه مدرس نجفی آغاز خواهد شد تا با عبور از محدوده مرکزی شهر وارد میدان امام حسین (ع) شده و با عبور از فاصله ۱۰ متری زیر خط یک، وارد خیابان طالقانی شده، به سمت خیابان صاحب روضات حرکت کند و با گردش به سمت راست وارد خیابان کهندژ شود.

مطالبه شهردار اصفهان را در شورای اقتصاد دنبال می‌کنم

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در این مراسم با تبریک ولادت امیرمومنان (ع) و گرامیداشت مقام شهید حسین خرازی، فداکاری‌های این شهید را سرمشقی برای تمام کشور دانست و اظهار کرد: در جنگ تحمیلی همیشه اصفهانی‌ها پیشران بودند و در تمام بخش‌های جبهه جنگ نقش بسزایی داشتند؛ اکنون نیز پروژه‌های زیادی در این شهر در حال اجرا است که جای خرسندی دارد.

وی با بیان اینکه باعث افتخار است همه ایران تبدیل به کارگاه سازندگی شده و پروژه‌های بزرگی در شهرهای کشور در حال اجرا است، افزود: اجرای پروژه‌های شهری به دلیل موضوعات مربوط به مالکیت و مسائل حقوقی، مشکلات زیادی دارد.

پروژه‌های شهری اصفهان نتیجه صمیمیت و وحدت در مدیریت شهری است

این دیپلمات که زمانی در وزارت امورخارجه فعالیت داشته با اشاره به پروژه سالن اجلاس سران در اصفهان و تجربه شخصی تصریح کرد: در دو روز حضورم در اصفهان شاهد بودم که پروژه‌های مختلفی در این کلانشهر در حال انجام است که مجموعه سالن اجلاس سران، یکی از آن‌ها است؛ بر اساس تجربه شخصی می‌گویم که این مجموعه یکی از زیباترین و مجهزترین مجموعه‌های جهان در نوع خود است که بهره‌برداری از آن آبروی اصفهان و ایران خواهد بود.

وی ادامه داد: برای سرانجام رسیدن پروژه‌های شهری اصفهان عوامل مختلفی دست به دست هم داده است و وقتی مدیریت شهری با همان نیروهای سابق، سرعت بالایی در اجرای پروژه‌ها داشته، یقیناً نتیجه صمیمیت، نزدیکی و وحدت میان اعضای شورا و شهرداری بوده است.

واعظی اضافه کرد: این صمیمت میان تمام مسئولان استان اصفهان وجود دارد که باید دیگر استان‌ها نیز به همین شکل باشند، نمی‌توانیم بگوییم همه افراد به یک شکل فکر کنند اما همه باید برای مصلحت و امنیت کشور یک مسیر را طی کنند.

وی با تاکید بر اینکه اختلاف سلیقه‌های سیاسی نباید مانع از پیشرفت شده و باید کشور ساخته شود، افزود: همه ما خادم مردم هستیم و این خدمتگزاری به‌طور اسمی نتیجه‌ای ندارد و باید در عمل نشان داده شود؛ پروژه‌های متعدد با هزینه‌های زیادی در شهرها کار شده و این همبستگی باید در تمام کشور حفظ شود.

ترافیک کلانشهرها به زیر شهر منتقل شود

واعظی ادامه داد: اگر ترافیک کلانشهرها به زیر شهر منتقل نشود، نمی‌توان آن را مدیریت کرده و آلاینده‌ها را کاهش داد که در این راستا همت خوبی شکل گرفته و پروژه‌ها پیش رفته است.

وی تصریح کرد: محدودیت‌های مالی دولت زیاد است و همین امر موجب شده نتوانیم کمک‌های زیادی به شهرداری‌ها بکنیم اما یقیناً آینده کشور بسیار بهتر از گذشته بوده و محدودیت‌ها کمتر می‌شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به درخواست شهردار اصفهان مبنی بر تخصیص ۵۶۰ میلیون یورو برای تأمین تجهیزات خط دو متروی این شهر، گفت: مطالبه شهردار اصفهان را در شورای اقتصاد دنبال می‌کنم تا زودتر به نتیجه برسد.

وی اظهار کرد: فشار حداکثری آمریکا علیه ایران برای مقابله با توسعه در این کشور بوده و قصد داشته مردم را در مقابل حاکمیت قرار دهد، اما خودشان امروز می‌گویند که فشار حداکثری در ایران شکست خورده است؛ اینکه پروژه‌های بزرگی در کشور اجرا می‌شود، تولید در استان‌ها تعطیل نشده و قرارگاه خاتم‌الانبیاء پروژه‌های بسیاری در دست اجرا دارد، گواه این موضوع است.

واعظی گفت: با اعمال تحریم‌ها، پیمانکارها و فاینانسورهای خارجی از کشور بیرون رفتند، اما دانش بومی به‌کار گرفته شد و شرکت‌های دانش‌بنیان ایستادند تا موانع علمی با ابزار اعتقاد و روحیه جهادی با هدف خدمت مردم برداشته شده و در این راه خداوند نیز کمک کرده است.

وی با بیان اینکه همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید کردند که معتقدیم انتخاب ترامپ یا بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا تفاوتی برای ملت ایران ندارد چون این فشار حداکثری محکوم به شکست بود، افزود: مردم مقاومت کردند، تولیدکنندگان و سازندگان اقدام کردند و پروژه‌های کشور پیش رفت؛ باید در مقابل دشمنان بایستیم و کوتاه نیاییم که یقیناً خداوند پیروزی را نصیب ما خواهد کرد.

اعتبارات خط ۲ مترو در شورای اقتصاد کشور تصویب شود

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم اظهار کرد: خط یک مترو طی ۱۷ سال سالانه تنها پنج درصد پیشرفت داشت؛ در این دوره مدیریت شهری ۱۵ درصد باقی مانده از خط یک همراه با دعاوی پیچیده ۱۷ سال گذشته در مدت چهار ماه با فعالیت در سه شیفت کاری و با همکاری مجموعه قطار شهری احداث و به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه مسافران مترو در آن زمان ۱۶ هزار نفر بود که این آمار تا قبل از شرایط کرونایی به ۱۲۰ هزار نفر افزایش یافت و رکورد بزرگی رقم خورد و یک موفقیت بزرگ به ثبت رسید، گفت: در حال حاضر خط یک مترو اصفهان روزانه ۴۰ هزار نفر را جا به جا می‌کند؛ البته قرار بود آمار مسافران مترو به ۱۵۰ هزار نفر برسد، اما شرایط کرونایی اجازه نداد.

شهردار اصفهان ادامه داد: خط دو مترو به طول ۲۳ کیلومتر از دارک به سمت میدان شهدای خمینی شهر خواهد رسید و فعالیت برای اجرای آن در سه فاز تعریف شده که فاز نخست آن از شمال شرق (از سمت دارک بعد از زینبیه) آغاز و به سمت میدان امام علی (ع) پیش می‌رود و فاز میانی خط دو از کهندژ به سمت میدان امام علی (ع) اجرا می‌شود.

نوروزی افزود: قرارگاه خاتم الانبیا برای اجرای شفت ورودی خط دو از جبهه غربی با تمام توان ورود پیدا کرد و در اولین فرصت شفت را ساخت و البته رکوردهایی در این رابطه به ثبت رسید.

نوروزی با بیان اینکه تونل خط دو از جبهه غربی با استفاده از یک دستگاه تی بی ام با کاتر هدی به قطر ۹.۵ متر در یک تونل و از جبهه شمال شرقی دو تونل با تی بی ام با کاترهد شش متری حفاری می‌شود، اظهار کرد: تاکنون در مجموع هفت کیلومتر حفاری انجام شده است و از مجموع ۱۶ ایستگاه خط دو طی دو سال اخیر ۱۲ ایستگاه در حال احداث است که تعدادی از آنها پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد دارد.

وی اعلام کرد: چهار ایستگاه دیگر خط دو در مرحله آزادسازی است و در آینده نزدیک عملیات احداث آنها نیز آغاز می‌شود؛ از سال جاری برای آزادسازی ایستگاه کهندژ نیز ردیف بودجه ایجاد شده و اجرای آن در دستور کار قرار گرفته تا شاهد تحولی بزرگ در این محور باشیم.

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه در شرایط اقتصادی کنونی، شهرداری با پیچیدگی‌های مالی زیادی مواجه شده است، اما با برنامه‌ریزی و درایت بر این پیچیدگی‌ها غلبه کرده‌ایم، گفت: سال گذشته برای خط یک مترو ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم تا استانداردها و ایمنی مورد نیاز در این خط تأمین شود؛ در بودجه سال آینده نیز ۱۰۰ میلیارد تومان در این راستا پیش بینی شده است.

نوروزی خاطرنشان کرد: شهرداری سالانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط دو مترو دریافت کرده و البته استفاده از اوراق مشارکت تنها برای انجام این اقدامات است.

وی اظهار کرد: شهرداری اصفهان سال گذشته برای نخستین بار ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس دریافت کرد که بر این اساس ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید برای ناوگان اتوبوسرانی شهر خریداری شد که تاکنون ۸۰ دستگاه آن وارد چرخه حمل و نقل همگانی شهر شده است.

شهردار اصفهان ادامه داد: برای ساخت مترو ۴۵ درصد در بخش سیویل و فونداسیون‌های سفت کاری و مابقی مربوط به تجهیزات است، در حوزه سفت کاری، حفاری و تونل خط دو مترو اصفهان تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت داشته‌ایم که اگر شرایط مساعد بود می‌توانستیم همزمان تجهیزات آن را نیز آماده کنیم.

نوروزی خاطرنشان کرد: ۵۶۰ میلیون یورو برای تأمین تجهیزات خط دو مترو پیش بینی و فاینانسور نیز تعیین شده است، همچنین برای خرید تجهیزات شرکت چینی مپنا در ایران تعیین شده که اگر این اعتبار در شورای اقتصاد مورد تصویب قرار گیرد می‌توانیم بگوییم خط دو متروی اصفهان تا دو سال آینده به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه ۵۰ میلیون یورو برای هر یک کیلومتر ساخت مسیر مترو باید هزینه شود، تصریح کرد: برای اجرای خط دو ۲۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و البته هر سال بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دریافت می‌شود از این رو از دولت خواست می‌کنیم که بیش از پیش از پروژه مترو اصفهان حمایت کند و با تصویب ۵۶۰ میلیون یورو در شورای اقتصاد برای تکمیل این پروژه بزرگ گام بردارند.

شهردار اصفهان تأکید کرد: با تعامل پیمانکاران و قرارگاه خاتم الانبیا کار با سرعت پیش خواهد رفت چرا که با تعدیل پروژه به دلیل کمبود منابع مالی، اعتبار در نظر گرفته شده خط دو مترو که در حال حاضر چهار هزار میلیارد ریال است تا سه برابر افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: اگر انسجام بخش دولتی و شهرداری، شورای شهر، استانداری و معتمدان مردم در شهر نبود این اتفاقات که در طول تاریخ شهرداری اصفهان نمونه بوده، رقم نمی‌خورد.

نوروزی خاطرنشان کرد: خوشحالیم که در این روز بزرگ بگوییم کسانی که امروز در شهرداری اصفهان با دو دست شمشیر می‌زنند، هم رزمان شهید خرازی، جانباز یا فرزند شهید بوده و یا از نزدیک شاهد شهادت شهیدان آرامیده در گلستان شهدای این شهر بوده‌اند، اگر امروز انقلاب بزرگ عمرانی در اصفهان با سرعت پیش می‌رود ریشه در ارزش‌های ناب و حضور این مردان در صحنه نبرد عمرانی دارد.

آغاز حفاری خط ۲ مترو هدیه به مردم اصفهان است

سردار علیرضا فخاری، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز به‌واسطه آغاز عملیات حفاری خط دو مترو، روز پربرکتی برای مردم اصفهان است تا با تلاش مسئولان ذی‌ربط مسیر خدمت‌های به‌روز برای آنان فراهم شود.

وی با بیان اینکه مترو یکی از انواع حمل‌ونقل پیشرفته و زیرساخت‌های موردنیاز برای کشورهای در حال توسعه است، افزود: پروژه مترو برای مراکز مهم و اساسی کلانشهرها شکل گرفته یا در حال تکمیل است و پروژه‌ای که امروز حفاری آن در اصفهان آغاز می‌شود، ۶.۵ کیلومتر طول دارد.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه خاتم‌الانبیاء، با بیان اینکه پروژه‌های حوزه شهری با موضوعات غیرقابل پیش‌بینی مواجه است، تصریح کرد: مترو از سال ۶۵ در ایران آغاز شد و قرارگاه ۲۰ سال بعد در این عرصه ورود کرد که اکنون کار اجرایی ۳۲۴ کیلومتر مترو که ۵۰ درصد ظرفیت مترویی کشور می‌شود، توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در فاصله زمانی محدود انجام شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های خط دو متروی اصفهان، ادامه داد: اورهال دستگاه تی‌بی‌ام در ۹ روز یک رکورد محسوب می‌شود چون به‌طور معمول این اتفاق در یک ماه و نیم می‌افتد؛ همچنین یک هزار و ۴۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی در یک شیفت کاری در عمق ۲۵ متری و هشت تا ۱۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی به سبب بومی‌سازی تجهیزاتی که باید از خارج وارد می‌شد از دیگر افتخارات این پروژه است.

سردار فخاری افزود: قرارگاه خاتم‌الانبیاء مقام اول ملی در اجرای خط هفت متروی تهران را به نام خود ثبت کرد، در اجرای تونل برای انتقال آب‌های سطحی و زیرسطحی رکورددار است و سهم قرارگاه در احیای دریاچه ارومیه نیز به‌زودی عملی خواهد شد.

وی ادامه داد: آنچه قرارگاه خاتم‌الانبیاء در پروژه‌های عمرانی انجام داده ثمره تلاش فرزندان انقلاب در قالب مهندسی مدرن است و حفاری خط دو مترو هدیه این قرارگاه در روز ولادت امیر مؤمنان (ع) به مردم اصفهان است و امیدواریم برگ زرینی برای فرزندان امام و رهبری در این دیار باشد.

کد خبر 477593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.