ابوالفتح: آمریکا آماده مذاکره با ایران است

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: واشنگتن اعلام کرده آماده مذاکره با تهران است، مشروط بر اینکه ایران به تعهدات خود در برجام بازگردد و از سوی دیگر جمهوری اسلامی بارها گفته است در صورتی حاضر به مذاکره است که تحریم‌های حداکثری کاهش یابد.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد بازگشت آمریکا به مذاکرات برجام اظهار کرد: جمهوری اسلامی در ۳ سال گذشته با تدبیر، گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات هسته‌ای در برجام برداشت و به نظام بین‌الملل اعلام کرد که در صورت انفعال کشورهای اروپایی حاضر به پذیرش هزینه‌های حضور در برجام نیست.

وی افزود: ایران با خروج از پروتکل الحاقی اعلام کرد، چنانچه نظام بین‌الملل به تعهدات خود عمل نکند باید تبعات آن را بپذیرد، با این همه ایران در روند خروج از پروتکل الحاقی حسن نیت خود را نشان داد و اعلام کرد که تصاویر دوربین‌های مداربسته سایت هسته‌ای ایران به مدت ۳ ماه آرشیو می‌شوند و چنانچه در این مدت تحریم‌های حداکثری علیه تهران لغو شود، این تصاویر در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌گیرد.

این کارشناس روابط امور بین‌الملل ادامه داد: اکنون ایران و آمریکا در مسئله برجام بسیار محتاطانه عمل می‌کنند؛ زیرا واشنگتن گفته آماده مذاکره با تهران است، مشروط بر اینکه ایران به تعهدات خود در برجام بازگردد و از سوی دیگر جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است در صورتی حاضر به مذاکره است که تحریم‌های حداکثری کاهش یابد.

ابوالفتح یادآور شد: بازگشت آمریکا به مذاکرات برجام و ۱+۵ بدون برداشتن تحریم‌ها، سودی برای ایران ندارد و حاضر به حضور در این مذاکرات نخواهد شد، اما چنانچه آمریکا پیش از بازگشت به آن، پالس‌های مثبتی را در جهت کاهش تحریم‌ها ارسال کند، می‌توان نسبت به حضور تهران در مذاکرات خوش بین بود.

وی تصریح کرد: آزاد سازی یک میلیارد دلار از بدهی کره جنوبی به ایران مهمترین پالس مثبتی بود که آمریکا می‌توانست برای ایران ارسال کند؛ زیرا در این صورت می‌توان به آزادسازی بدهی‌های برخی از کشورها به تهران خوش بین بود.

کد خبر 477470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.