"نقش ارادت" جلوه ارادت طراحان اصفهان به حضرت علی(ع)

نمایشگاه «نقش ارادت» نمایشگاهی است از ارادت طراحان گرافیست اصفهان به امام علی (ع) که در گالری گلستان حوزه هنری به نمایش درآمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این نمایشگاه که حاصل طراحی گرافیست‌های اصفهانی در کارگاه یکروزه نام و القاب امام علی (ع) است شامل ۳۴ اثر از آثار خط بنایی در شبکه‌های مختلف است که به مناسبت میلاد امام علی (ع) روز گذشته در گالری گلستان عمارت سعدی حوزه هنری اصفهان با حضور هنرمندان گرافیست افتتاح شد.

حمیدرضا کشاورزی، مدرس کارگاه یک‌روزه "نام و القاب امام علی (ع) " با اشاره به کلماتی که در خط بنایی بیشتر استفاده می‌شود، اظهار کرد: در خط بنایی از سابقه ذهنی افراد استفاده می‌کنیم و کلمه‌ای را می‌نویسیم که سریعاً متبادر به ذهن شود، خط بنایی به دلیل شخصیت و کاربردی که دارد خوانایی سختی دارد، پس، از کلماتی در آن استفاده می‌کنیم که پیچیده نباشند. برای مثال در این نمایشگاه کلماتی چون علی و حیدر کرار آمده‌اند.

وی ادامه داد: خطاطان خودشان را منتصب به امام علی (ع) می‌دانند، زیرا امام علی (ع) را اولین خوشنویس می‌دانستند، سرسلسله خوشنویسان این حضرت است و در زمینه خط بنایی ما فراوان نام این امام را داریم، خط بنایی ساختار شیعی دارد، از طرف حوزه هنری استان اصفهان پیشنهاد شد که در خصوص امام علی (ع) و به مناسبت میلاد این حضرت نمایشگاهی داشته باشیم و به همین دلیل کارگاه یک‌روزه نام و القاب امام علی (ع) را بر اساس خط بنایی در شبکه‌های غیر مربع کار کردیم که این کارگاه و نمایشگاه یک کار نو و جدید است که برای نخستین بار برگزار می‌شود.

کشاورزی درباره شرایط کارگاه‌های آموزشی، توضیح داد: پیشنهاد دادیم متناسب با تخصصی که در جمع وجود دارد، با محتوایی که با نام و القاب امام علی (ع) تولید می‌شود در کارگاه‌های مختلف برای مثال با متریال سفال یا گل، با روش لعاب پران، کاشی هفت رنگ، تکنیک کاشی معقلی، با یک محتوای مشترک جلوه‌های متفاوتی را ایجاد کنیم و کارگاه‌های متنوعی داشته باشیم.

این استاد گرافیک با اشاره به جایگاه خط بنایی در گرافیک کشور، تاکید کرد: خط بنایی بستر مناسبی برای گرافیست‌ها در تمام دنیاست که با این خط رسم عربی استفاده می‌کنند، البته کشورهای عربی از این خط در بناها کمتر استفاده می‌کردند ولی از زمانی که این خط وارد گرافیک شده است برای آنها هم کاربرد بیشتری دارد، البته قوت و قدرتی که کارهای ما دارد کارهای آنان ندارد، بسیاری از فونت‌هایی که الان طراحی می‌شود بر پایه خط بنایی است و بسیاری از آرم و نشانه‌هایی که اکنون طراحی می‌شود بر همین پایه است، خط بنایی خطی است که روی شبکه هندسی شکل می‌گیرد که می‌تواند مربع، مثلث، پنج ضلعی و اشکال دیگر باشد.

وی در پایان تصریح کرد: از آنهایی که رشته هنر هستند و تنها تولید محتوای تئوری می‌کنند دلم خون است، خواهشم این است که یک سری تحقیق و مطالعه کنید و بر مبنای آن کار عملی انجام دهید و به تولید محصول بپردازید تا این محصول برای عده‌ای کاربرد داشته باشد، مقالات زیادی در خصوص هنر داریم که به هیچ دردی نمی‌خورند، ما نیازمند مقاله‌های کاربردی هستیم. متأسفانه اکنون هنر دو قسمت شده است یک سری در دانشگاه‌ها کار پژوهشی و تحقیقی انجام می‌دهند یک سری هم هنرمند هستند، گروه اول کار هنری را درک نمی‌کنند و بلد نیستند و گروه دوم کار پژوهشی انجام نمی‌دهند، خیلی کم داریم انسان‌هایی که هم محق باشند و هم هنرمند.

خط بنایی بستر مناسبی برای گرافیست‌ها در تمام دنیا است

کد خبر 477411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.