بورس امروز ۶ اسفند + اخبار و وضعیت

شاخص کل بازار بورس تهران در روز جاری با افت ۵۹۱۵ واحدی به سطح ۱.۲۰۵.۷۲۷ واحد رسید و نسبت به روز گذشته کاهش ۰.۴ درصدی را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _چهارشنبه ۶ اسفند ماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: شاخص کل بازار بورس تهران در روز جاری با افت ۵.۹۱۵ واحدی به سطح ۱.۲۰۵.۷۲۷ واحد رسید و نسبت به روز گذشته کاهش ۰.۴ درصدی را تجربه کرد.

شاخص کل هم وزن نیز با افت ۷۱۶ واحدی به سطح ۴۳۴.۳۸۹ واحد رسید که نسبت به روز گذشته کاهش ۰.۱۶ درصد را داشته است. ارزش کل معاملات بازار بورس ۴۹.۸۲۹ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر با ۴ میلیارد برگه سهم بود. بازار فرابورس نیز با کاهش ۱۰۵ واحدی نسبت به روز گذشته در روز جاری به سطح ۱۷.۱۱۸ واحد رسید و ارزش معاملات بازار فرابورس برابر با ۱۲۹.۷۹۰ میلیارد ریال است و حجم معاملات برابر با ۱.۲ میلیارد برگه سهم بود.

نمادهای تأثیر گذار بر بازار بورس

بورس امروز ۶ اسفند + اخبار و وضعیت

نمادهای تأثیر گذار بر بازار فرابورس

بورس امروز ۶ اسفند + اخبار و وضعیت

نمادهای پر تراکنش بازار بورس

بورس امروز ۶ اسفند + اخبار و وضعیت

نمادهای پر تراکنش بازار فرابورس

بورس امروز ۶ اسفند + اخبار و وضعیت

بیشترین سطح عرضه و تقاضا در بازار بورس

بورس امروز ۶ اسفند + اخبار و وضعیت

بیشترین سطح عرضه و تقاضا در بازار فرابورس

بورس امروز ۶ اسفند + اخبار و وضعیت

نگاهی به پالایشگاه اصفهان نماد شپنا

بورس امروز ۶ اسفند + اخبار و وضعیت

پالایشگاه اصفهان یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های ایران است و به عنوان اولین پالایشگاه کشور ازنظر تنوع تولید فرآورده‌های نفتی محسوب می‌شود.

طراحی اولیه و ساخت این پالایشگاه با مشارکت دو شرکت مشترک آمریکایی و آلمانی به نام فلور و تیسن در فاصله سال‌های ۵۴ تا ۵۷ انجام گرفته و قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ۹۰ درصد کارهای ساختمانی آن پایان‌یافته بود؛ بلافاصله پس از انقلاب به همت کارشناسان و کارکنان داخلی، پالایشگاه تکمیل و بدون حضور هیچ نیروی خارجی در بهمن‌ماه سال ۵۸ راه‌اندازی گردید.

این واحد صنعتی در سال ۱۳۷۰ با عنوان شرکت پالایش نفت اصفهان (سهامی خاص) در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید؛ خوراک پالایشگاه، نفت خام مارون اهواز است که توسط لوله‌های ۳۲ و ۳۶ اینچی به طول ۴۳۰ کیلومتر پس از گذشتن از هفت تلمبه‌خانه شرکت پالایش نفت اصفهان در کنار پالایش نفت خام و تولید فرآورده‌های نفتی تأمین خوراک صنایع پایین‌دستی (شرکت‌های پتروشیمی اصفهان، پتروشیمی اراک، نفت سپاهان، پالایش نفت جی و صنایع شیمیایی ایران) بر عهده دارد و هم‌اکنون حدود ۲۳ درصد از فرآورده‌های نفتی موردنیاز کشور را تولید می‌نماید. این مجتمع بزرگ پالایشی متشکل از دو پالایشگاه تقریباً مشابه بوده که اصلی‌ترین واحدهای عملیاتی آن عبارت‌اند از:

واحدهای تقطیر، واحدهای تولید گاز مایع، واحدهای کاهش گرانروی، واحدهای تبدیل کاتالیستی، واحد تولید هیدروژن، واحدهای آیزوماکس، مجتمع بنزین سازی، واحد حلال‌های ویژه، واحد آب و برق و بخار، واحدهای آمین، بازیابی گوگرد.

شرکت پالایش نفت اصفهان که در منطقه‌ای با مساحت کل ۳۴۰ هکتار و دارا بودن فضای سبز به مساحت ۱۱۴/۵ هکتار، در شمال غربی اصفهان واقع شده است، در طی سال‌ها شاهد پیشرفت‌های بسیاری بوده، به طوری که از سال‌های آغازین دهه ۶۰، ظرفیت پالایش نفت خام این شرکت با افزایش ۸۵ درصدی نسبت به ظرفیت طراحی آن از ۲۰۰ هزار بشکه در روزبه بیش از ۳۷۵ هزار بشکه افزایش‌یافته است. در سال ۱۳۸۱ واحد روغن‌سازی این شرکت با عنوان (شرکت نفت سپاهان) و در سال ۱۳۸۲ واحد قیرسازی شرکت با عنوان شرکت پالایش نفت جی به بخش خصوصی واگذار شده است. شرکت پالایش نفت اصفهان در سال ۱۳۸۶ با داشتن سودآوری و بهره‌وری بیشتر نسبت به دیگر شرکت‌های پالایشی، به‌عنوان یکی از مراکز نفتی پیشگام در مجموعه صنعت عظیم نفت کشور، مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی قرار گرفت و باعرضه سهام آن در بازار بورس، با نماد شپنا به بخش خصوصی واگذار شد.

این شرکت در سایه عنایت به منویات مقام معظم رهبری در پیشبرد اقتصاد مقاومتی، علیرغم تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی، با کمک متخصصان داخلی، پیچیده‌ترین کاتالیست پالایشی دنیا مربوط به واحدهای بنزین سازی را (که تا قبل از این، تولید آن تنها در انحصار دو شرکت بزرگ آمریکایی و فرانسوی بود) تولید نموده و از سال ۱۳۹۴ با راه‌اندازی و بهره‌برداری کامل از مجتمع بنزین سازی و تولید متوسط روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ سهم بسزایی در کاهش آلودگی کلان‌شهر اصفهان و کشور ایفا می‌کند.این شرکت همچنین روزانه حدود ۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴و ۵ تولید می‌کند و با بهره‌برداری از واحد تصفیه گازوئیل که در سال ۱۴۰۰ محقق می‌شود تمام ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل تولیدی این شرکت، یورو ۵ خواهد شد.

شرکت پالایش نفت اصفهان در سال ۱۳۹۹ در مزایده فروش ۲۳ درصد سهام پتروشیمی اصفهان، حضور یافت و برنده شد. این شرکت با ورود به عرصه سهام‌داری صنایع هم‌جوار ازجمله پتروشیمی، علاوه بر پیگیری استراتژی مدیریت و توسعه زنجیره ارزش و تحقق هدف استراتژیک افزایش درآمد غیرعملیاتی، با حضور مؤثر و تخصصی در تصمیم گیری های مجموعه‌های یادشده، گام بلندی در تحقق هدف ملی جهش تولید و اعتلای ایران اسلامی برداشته است. شرکت پالایش نفت اصفهان ، به‌منظور تحقق اهداف سازمانی و مدیریتی مندرج در خط‌مشی شرکت هم‌زمان با اجرای طرح عظیم و راهبردی بهبود فرآیند و بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان با توجه به اهداف زیست‌محیطی، افزایش کمی و کیفی محصولات و فرآورده‌ها و سودآوری شرکت، سیستم‌های مدیریت کیفیت، زیست‌محیطی، ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را بر اساس آخرین ویرایش استانداردهای ISO/TS ۲۹۰۰۱، ISO ۹۰۰۱، ISO ۱۴۰۰۱، -OHSAS ۱۸۰۰۱، HSE-MS مستقر نموده و تحت سیستم مدیریت یکپارچه اجرا می‌نماید. همچنین موفق به دریافت گواهینامه استاندارد مدیریت انرژی ۵۰۰۰۱ گردیده است.

تولیدات شرکت

بنزین / نفت سفید / نفت گاز / نفت کوره / گاز مایع / روغن خام / حلال‌های ویژه / گوگرد / انواع سوخت هواپیما / و سایر فرآورده‌های نفتی

دسته اول: فرآورده‌های اصلی

فرآورده‌های اصلی شامل پنج فرآورده گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره می‌باشند که جهت توزیع به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال می‌شوند.

دسته دوم: فرآورده‌های ویژه باهدف تحویل به مشتریان عمده

شرکت پالایش نفت اصفهان به‌عنوان تأمین‌کننده خوراک پنج شرکت بزرگ تولیدی نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. وکیوم باتوم، نفت سفید ویژه، نفتا، پلاتفرمیت و روغن پایه به‌عنوان محصولات ویژه‌ای هستند که خوراک شرکت‌های نفت جی، صنایع شیمیایی ایران، پتروشیمی اراک، پتروشیمی اصفهان و نفت سپاهان را تشکیل می‌دهند.

دسته سوم: فرآورده‌های ویژه خوراک صنایع کوچک

نفت سفید، آیزوماکس، نفت گاز، نفتا، انواع حلال‌ها، آیزوریسایکل، روغن پایه سبک و سنگین، وکیوم‌باتوم، گوگرد

عرضه فرآورده‌های ویژه در بورس کالای ایران

هم‌اکنون فرآورده‌های زیر به‌صورت مستمر در تالار بورس کالای ایران عرضه می‌گردند:

۱- آیزوریسایکل: در صنایع پارافین سازی و لوازم‌آرایشی

۲- وکیوم باتوم: که ماده اولیه تهیه قیر می‌باشد

۳- لوب کات سنگین: ماده اولیه جهت تولید انواع روغن‌های روان کننده و صنعتی است که خوراک کارخانجات روغن‌سازی می‌باشد.

۴- گوگرد: ماده اولیه صنایع اسیدسازی و کشاورزی

۵- انواع حلال:

۱-۵ حلال ویژه ۴۰۰: حلال آروماتیک بالا که به‌عنوان رقیق‌کننده در صنایع الکل سازی، رنگ‌سازی و صنایع چاپ به کار می‌رود.

۲-۵ حلال ۴۰۲: در تینر سازی و رنگ‌سازی و صنایع واکس استفاده می‌شود.

۳-۵ حلال ۴۰۳: در صنایع پارچه و به‌عنوان چربی گیر در صنایع فلز بکار می‌رود.

۴-۵ حلال ۴۰۶: در صنایع شیمیایی و آرایشی و در صنایع غذایی استفاده می‌شود.

۵-۵ حلال ۴۰۹: رقیق‌کننده چسب‌ها و مواد تشکیل‌دهنده تینر می‌باشد.

۶-۵ حلال ۴۱۰: در صنایع لاستیک‌سازی و صنایع رنگ و رزین و صنایع چسب سازی

۷-۵ حلال ++AW-۴۰۶: این محصول عاری از هرگونه ترکیبات گوگردی و آروماتیکی است که در صنایع روغن کشی (صنایع غذایی) و پتروشیمی استفاده می‌شود.

۸-۵ نرمال هگزان می‌تواند در صنایع پتروشیمی (تولید برخی از پلیمرها)، صنایع غذایی (روغن‌کشی) و صنایع دارویی مورداستفاده قرار گیرد. اروند، رامهرمز، باغ ملک، ایذه، دهدز، گندمکار و اصفهان وارد پالایشگاه شده و در مخازن مربوطه تصفیه می‌گردد.

بورس امروز ۶ اسفند + اخبار و وضعیت

نگاهی به وضعیت صورت‌های مالی شرکت

بورس امروز ۶ اسفند + اخبار و وضعیت

این شرکت در ۹ ماهه سال جاری توانسته است ۶۸۷.۳۹ میلیارد ریال از محصولات خود را به فروش برساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰ درصدی داشته است و بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شرکت رشد ۸ درصدی و در مجموع سود ناخالص شرکت رشد ۳۲ را تجربه کرده است.

شرکت از محل سایر درآمدها سود ۳۴.۹۳۴ میلیارد ریالی را شناسایی کرده که در دوره‌های مالی قبل سودی از این محل شناسایی نکرده بود و لذا با کسر سایر هزینه‌ها و برخی از درآمدهای غیر عملیاتی شرکت به سود خالص ۸۶.۰۸۲.۲۹۴ میلیون ریالی رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۲۵ درصدی داشته است.

بورس امروز ۶ اسفند + اخبار و وضعیت

میزان سود انباشته شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۱۲۱% را تجربه کرده است. این شرکت در روز گذشته خبر خرید سهام شرکت پتروشیمی اصفهان را منتشر کرد. پالایشگاه اصفهان در راه تبدیل به پترو پالایش: معاون اقتصادی پالایش نفت اصفهان گفت: رویکرد و چشم‌انداز پالایشگاه این استان تبدیل شدن به پترو پالایش و هولدینگ بزرگ در این بخش است. صرامی افزود: پالایشگاه اصفهان گام نخست خود در این رویکرد را با خریدن سهام پتروشیمی اصفهان برداشت زیرا می‌تواند با تعامل و هم افزایی زنجیره تولید را اقتصادی‌تر کند. وی با بیان اینکه پالایشگاه اصفهان ۱۰۰ درصد خوراک پتروشیمی اصفهان را تأمین می‌کند، اظهار داشت: با تبدیل شدن پالایشگاه به پترو پالایش و سرمایه گذاری در صنایع پایین دست که وابستگی به پالایشگاه دارند، نیاز سایر صنایع تأمین می‌شود.

و بر اساس افشای اطلاعات الف این شرکت در روز جاری بدون دامنه نوسان بازگشایی شد که روند معاملات سهم به شرح زیر است.

بورس امروز ۶ اسفند + اخبار و وضعیت

شرکت پس از خبر افشای اطلاعات الف و بازگشایی در روز جاری شاهد فشار فروش سنگین بودیم، دلایل این رفتار هیجانی سهامداران پس از این خبر مهم همچنان مشخص نیست.

نگاهی به برخی از گزارشات ماهانه

فارس: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۱/۳۰ از محل واگذاری سهام درآمدی حاصل نکرده است

غشان: شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۱/۳۰ معادل ۴۰۴,۲۵۸ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۸۶% افزایش داشته است.

فلوله: شرکت لوله و ماشین سازی ایران طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۱/۳۰ معادل ۳۴۳,۴۱۱ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۵۹% افزایش داشته است

وتوکا: شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۱/۳۰ از محل واگذاری سهام ۳۸,۹۲۶ میلیون ریال درآمد داشته که نسبت به عملکرد ۱ ماهه مشابه سال قبل ۲۱% کاهش داشته است.

کویر: شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۱/۳۰ از محل واگذاری سهام ۳۸,۹۲۶ میلیون ریال درآمد داشته که نسبت به عملکرد ۱ ماهه مشابه سال قبل ۲۱% کاهش داشته است.

کسرا: شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۱/۳۰ معادل ۱۸۰,۸۵۰ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۷۷% افزایش داشته است.

بوعلی: شرکت پتروشیمی بوعلی سینا طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۱/۳۰ معادل ۲۱,۱۳۵,۵۲۳ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه ماه قبل ۲۹% افزایش داشته است.

ولملت: شرکت واسپاری ملت طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۱/۳۰ معادل ۸۰,۹۲۶ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل ۳۹% کاهش داشته است.

کد خبر 477327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 0
    دروغ .غیر شفاف بودن صورت مالی هیت مدیره با حقوق های نجومی و..... یعنی بورس درش تخته میشه واین یعنی در اینجا هیچ کس و هیچ چیز مورد اعتماد نیست