حفظ گنجینه تاریخی مردم لر در سایه اما و اگرها

حوادث و بلایای طبیعی و نبود ثبات در ساختار اقتصادی و اجتماعی شهر خرم‌آباد باعث شده تا آروزی دیرینه آن برای تشکیل شهرداری بافت تاریخی همچنان به تعویق افتد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خرم‌آباد به عنوان پایتخت حکمرانی اتابکان لر کوچک و والیان لرستان فیلی شناخته شده و آثار ماندگار و گرانبهای بسیاری از دوره‌های مختلف تاریخی از دوران پیش از تاریخ تا دوران معاصر را در دل خود جای داده است اما تخریب‌ها و نابسامانی‌ها در بافت تاریخی خرم‌آباد که زمانی خاستگاه فرهنگ و تمدن مردم لر بوده، تهدیدی جدی در برابر حفظ این گنجینه تاریخی است.

به نظر می‌رسد ایجاد شهرداری بافت تاریخی می‌تواند این نابسامانی را رفع کرده و گامی جدی در حفظ آثار و بافت تاریخی شهر باشد هرچند که تا کنون این مهم در مرکز استان لرستان محقق نشده است.

توسعه بافت تاریخی شهر خرم‌آباد اعتبارات ملی نیاز دارد

زهرا نظری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با بیان این که ۷۲ هکتار بافت تاریخی در شهر خرم‌آباد وجود دارد افزود: شهر خرم‌آباد به واسطه این که یک شهر سنتی است می‌توان از بافت تاریخی این شهر در جهت رونق و توسعه صنعت گردشگری بهره برد.

وی اضافه کرد: در سه سال گذشته به واسطه هزینه‌های خسارات حوادث طبیعی از جمله سیل‌های سهمگین، کرونا، تحریم‌ها و محدود شدن بسیاری ازفعالیت‌ها نتوانستیم ساماندهی بافت تاریخی را در اولویت قرار بدهیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد گفت: وجود آرامگاه‌های امامزاده زید بن علی(ع) آرامگاه منسوب به باباطاهر که به درب باباطاهر معروف است، کتیبه‌های تاریخی مثل سنگ نوشته، مناره، آرامگاهی که منسوب است به اتابک لرستان، خضر، وجود ۹۲ خانه تاریخی از جمله حمام گپ، میدان گپ، خانه منصوری‌ها، برخی حسینیه‌ها بناها مثل خانه فیروزی، گرمابه قاضی، مسجد توسلی و موارد اینچنینی بخش تاریخی شهر خرم‌آباد را تشکیل می‌دهند.

نظری با بیان این که این بافت خاستگاه فرهنگ و تمدن قوم لر در ایران بوده است بنابراین باید در حفظ و نگهداری آن کوشید که این مهم در تعامل شهرداری با میراث فرهنگی و راه و شهرسازی میسر می‌شود، افزود: بافت تاریخی علاوه بر ارزش کاربری و فرهنگی از هویت بالایی برخوردار است به همین دلیل حفظ و نگهداری و احیای این بافت از ضروریات است که شهرداری می‌تواند از آن در جهت توسعه شهر خرم‌آباد به‌عنوان یک رویکرد ریشه‌ای استفاده کند.

نتوانسته‌ایم شهرداری را مجاب کنیم

وی اضافه کرد: به دلیل مشکلات پیش آمده هنوز نتوانسته‌ایم شهرداری را مجاب کنیم که شهرداری بافت تاریخی را تأسیس کند اما در برنامه سال آینده بعد از اینکه ثبات اقتصادی و اجتماعی در جامعه ایجاد شد، برای نگهداری بیشتر و بازسازی و بازآفرینی بافت تاریخی شهر خرم‌آباد اقدام جدی خواهیم کرد.

نظری ادامه داد: واقعیت این است که توسعه بافت تاریخی شهر خرم‌آباد به اعتبارات ملی نیاز دارد چون زمانی که شهر ما پشت جبهه جنگ بود شهرهایی مثل یزد توانستند با اعتبارات ملی و توسعه بافت تاریخی، ظرفیت عظیم گردشگری و درآمدزایی برای شهر خود ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: اعتبارات محدود شهرداری خرم‌آباد جوابگوی احیای بافت تاریخی نیست و به‌عنوان یک پروژه در سطح ملی باید اعتبارات ویژه برای احیای بافت تاریخی شهر خرم‌آباد در نظر گرفته شود تا حق شهر خرم‌آباد از سهم اعتبارات ملی ادا شود.

نظری اظهار کرد: به هر ترتیب تأسیس شهرداری بافت تاریخی در دستور کار شورای شهر و شهرداری قرار دارد که به محض ایجاد زیرساخت‌ها شروع به کار خواهد کرد.

وی گفت: هر چند ما بودجه تخصصی برای احیای بافت تاریخی اختیار نداریم اما، با همکاری میراث فرهنگی سال گذشته توانستیم مسیر پیاده‌محور راسته بروجردی‌ها در خیابان فردوسی را ایجاد کنیم و در بودجه ۱۴۰۰ نیز در حد وسع و توان شهرداری خرم آباد برای پیاده محور کردن خیابان مجاهدین که از سبزه میدان به سمت قلعه می‌رود، ۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

نظری خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز شهرداری ۴۵۰ میلیون تومان برای آجر فرش کردن و نور پردازی پل گپ هزینه کرده و تعریض خیابان حافظ در صورت تأمین اعتبار در برنامه‌های ۱۴۰۰ شهرداری است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد به بحث تملک آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: تملک در این خصوص از وظایف سازمان میراث فرهنگی است اما در جهت احیای بافت قلعه فلک افلاک به عنوان نگین بافت تاریخی شهر خرم آباد گام‌های خوبی برداشته شده است که به زودی با تخلیه پادگان و قرار گرفتن این اثر در اختیار میراث فرهنگی در زمره آثار باستانی جهانی ثبت خواهد شد.

تأسیس شهرداری بافت تاریخی در دستورکار است

البته به نظر می‌رسد ماههای پایانی دوره شورای پنجم قرار است جبران گذشته باشد چنانکه رستم کوشکی، رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بافت تاریخی این شهر دارای ارزش کالبدی و فرهنگی بسیاری بوده و از هویت بالایی برخوردار است به همین دلیل حفظ، احیا و نگهداری بافت تاریخی ضروری است البته شهر خرم آباد بافت منسجم و کامل معماری ندارد ولی تک بناهای شاخصی در این بافت وجود دارد که نیازمند نگهداری و مرمت است.

وی تصریح کرد: در بودجه شهرداری منطقه دو، مرکزی و سازمان عمران برای بهسازی، کف سازی معابر و ایمن سازی، آواربرداری مخروبه‌ها و اجرای خیابان موازی خیابان حافظ اعتبار پیش بینی شده است.

کوشکی ادامه داد: مدیریت شهری بر اساس رسالت ذاتی خود که پرداختن به مسائل و رفع مشکلات شهر و ساماندهی‌هاست، تلاش خواهد کرد که بیشترین خدمات را ارائه کرده و به صورت ویژه بافت تاریخی حفظ شود که در این راستا احداث خیابان موازی خیابان حافظ جهت پیاده محور شدن بافت قدیمی و حفظ بناهای تاریخی در برنامه شهرداری است.

وی به ایجاد گذرگاه‌های پیاده محور در بافت تاریخی اشاره کرد و گفت: راسته بروجردی‌ها یکی از قدیمی‌ترین معابر بافت تاریخی پس از آماده سازی و کف سازی مناسب اولین معبر پیاده محور بافت تاریخی است که در حال حاضر کارکرد پیاده‌راه دارد و در صورت انجام مطالعات و تأیید دستگاه‌های ذیربط این مهم در نقاط دیگر نیز انجام خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد با اشاره به اقدامات شهرداری برای تملک آثار تاریخی که در اختیار ارگان‌های مختلف است، اظهار کرد: در خصوص تعیین وضعیت ساختمان سپاه کنار قلعه سازمان میراث فرهنگی پیگیر است و تملک مغازه‌های کنار پل صفوی که با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی انجام شده و برنامه‌های اینچنینی ادامه دارد.

کد خبر 477276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.