اتهامات غیراخلاقی گریبان ترامپ را گرفت

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز آمریکا و اروپا را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی هفته گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

ارسال سومین محموله بنزین ایران به ونزوئلا

شرکت «تانکرترکرز» که حرکت تانکرها و حمل نفت را رصد می‌کند، با انتشار یک پست توییتری خبر از تحویل مجدد سوخت از سوی ایران به ونزوئلا داده است.

در این پست توییتری آمده است: «محموله‌ای بالغ بر ۴۴ میلیون لیتر بنزین به طور مخفیانه به ال پالیتو ارسال شده است.»

تانکرترکرز، در ادامه نوشته است که تانکر فارست، سومین تانکری است که ایران با استفاده از آن محموله سوختی خود را به ونزوئلا منتقل کرده است.

پیش از تانکر فارست، تانکرهای فورچون و فاکسون نیز از سوی ایران برای حمل بنزین و سوخت به ونزوئلا اعزام شده بودند.

شرکت ردیابی تانکرها گزارش خود را بر اساس شش هفته تحقیق پیرامون انتقال این محموله سوختی منتشر کرده است.

اعلام وضعیت فاجعه ملی در آمریکا

اداره فدرال مدیریت شرایط اضطراری اعلام کرد. رئیس‌جمهور بایدن اعلام وضعیت فاجعه ملی برای ایالت تگزاس را تأیید کرده است. این ایالت به علت سرمای شدید و بی‌سابقه با قطعی برق و آب آشامیدنی روبرو شده است.

با اعلام این وضعیت منابعی مالی برای کمک به افراد، فراهم کردن مسکن موقت، هزینه تعمیر مساکن و وام‌های کم‌بهره برای جبران ویرانی‌های بیمه نشده، باز شده است.

میلیون‌ها نفر در ایالت تگزاس با قطعی برق روبرو شده بودند و حالا پس از از کار افتادن ۱۳۰۰ واحد تهیه آب آشامیدنی عمومی، ۱۵.۱ میلیون نفر که معادل بیش از نیمی از شهروندان ساکن این ایالت هستند، با قطع دسترسی به آب آشامیدنی روبرو شده‌اند.

دولت در ایالت تگزاس به مردم هشدار داده است که آب قابل شرب نیست و باید برای مصرف آب آن را بجوشانند.

انجمن امنیت الکتریکی تگزاس جمعه شب اعلام کرده بود که اوضاع به وضعیت نرمال بازگشته و برق میلیون‌ها نفر وصل شده است اما تا شنبه شب بیش از ۷۸ هزار نفر اعلام کردند که هنوز برق آنها قطع می‌باشد.

بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکا برای نخستین بار وارد نروژ شدند

نیروی هوایی آمریکا در طی بیانیه‌ای اعلام کرده است: این نخستین بار است که بمب‌افکن‌های آمریکایی وارد نروژ شده‌اند.

مقامات به شبکه سی‌ان‌ان گفته‌اند که این اقدام پیام روشنی و واضحی درباره اهمیت استراتژیک منطقه شمالگان به روسیه می‌دهد.

ژنرال "جف هاریگیان"، فرمانده نیروهای هوایی آمریکا در اروپا در بیانیه‌ای گفت: آموزش با متحدانی چون نروژ ما را قادر می‌سازد تا توانایی‌های دفاعی و بازدارندگی‌مان را بهبود بخشیم و ثبات منطقه‌ای را تقویت کنیم.

در این بیانیه آمده است: همه پرسنل نیروی هوایی آمریکا پیش از سفر به نروژ معاینات پزشکی لازم را انجام داده‌اند.

طبق قوانین نروژ که به خاطر مقابله با کووید ۱۹ اعمال شده، نیروهای آمریکایی به محض ورود به این کشور اسکاندیناوی وارد قرنطینه شدند.

شایان ذکر است که یک جفت بمب‌افکن روسی بلک جک توپولوف _۱۶۰ اوایل ماه جاری میلادی مأموریتی را در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز آب‌های آزاد دریاهای نروژ، گرینلند و بارنتز انجام داد.

تاکید پوتین بر آمادگی نیروهای مسلح روسیه برای مقابله با چالش‌ها

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به طور ویژه از کهنه سربازان کشورش قدردانی کرده و آنها را "نسلی بزرگ که به ما و نوادگانشان چطور پیروز شدن و تسلیم نشدن را یاد دادند" توصیف کرد. او همچنین متذکر شد که به لطف "دلاوری از بین نرفتنی" روسیه، سنت‌های وطن پرستی در این کشور "بسیار قدرتمند" هستند.

پوتین در پیام تبریکش به مناسبت روز مدافع سرزمین پدری از شبکه تلویزیونی راشا _۲۴ گفت: جهان مدرن نیازمند هوشیاری و آمادگی مداوم برای پاسخ به دشوارترین چالش‌ها، عمل به شکل شایسته، قاطع و مؤثر است. ارتش و نیروی دریایی ما می‌دانند چطور این کار را کنند. ما به قابلیت‌های رزمی، آموزش‌ها، برخورداری بی نقص آنها از دانش مدرن و جدیدترین تسلیحات آنها افتخار می‌کنیم.

پوتین تاکید کرد، یکی از مدارک نشان دهنده اقتدار فزاینده نیروهای مسلح روسیه علاقه بیشتر نسل جوان به خدمت نظامی است.

او بیان کرد: من به شما این مناسبت را که سمبل شجاعت و فداکاری برای سرزمین پدری است و با افتخار از سوی مردم ما جشن گرفته می‌شود و با احترام برای همه مدافعان سرزمین، برای همه محافظان امروز مرزهای روسیه، تبریک می‌گویم.

اتهامات جنسی؛ گریبان ترامپ را گرفت

روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی به نام «ای. ژان کارول» امید دارد که روز محاسبه در سال جاری فرا برسد. کارول در نوامبر ۲۰۱۹ بعد از آنکه دونالد ترامپ اتهام تجاوز به او در آپارتمانی در منهتن در اواسط دهه ۹۰ میلادی را رد کرد، دادخواست افترا تنظیم کرد و وکلای او امید دارند که بتوانند ترامپ را وادار کنند کتباً و به قید سوگند، گواهی دهد. ترامپ مدعی است هرگز کارول را ندیده و او را به دروغگویی برای فروش کتابش متهم می‌کند.

اگر قرار باشد ترامپ به قید سوگند گواهی دهد، کارول قصد دارد آنجا حاضر باشد. او در مصاحبه‌ای به رویترز گفت: منتظر لحظه‌ای هستم که وارد اتاق شوم و آن طرف میز مقابل او بنشینم. هر روز به آن فکر می‌کنم.

کارول ۷۷ ساله که سابقا ستون‌نویس مجله ال (Elle) بود، در شکواییه خود و دادخواست پس گرفتن اظهارات ترامپ به دنبال جبران خسارت نامشخص است.

این یکی از دو پرونده افترا در رابطه سو رفتار جنسی علیه ترامپ است که اکنون با خروج او از ریاست جمهوری ممکن است با شتاب بیشتری رسیدگی شود. وکلای ترامپ در زمان حضور او در کاخ سفید با این استدلال که رسیدگی به وظایف ریاست جمهوری منجر می‌شود تا پاسخگویی به شکایات مدنی غیرممکن شود، رسیدگی به این پرونده را به تأخیر انداختند.

جنیفر راجرز، دادستان فدرال سابق که اکنون پروفسور حقوق دانشگاه نیویورک است، می‌گوید "تنها مانع در پیشبرد این شکایت‌های مدنی این بود که او رئیس جمهور است." روبرتا کاپلان، وکیل این روزنامه‌نگار هم می‌گوید "گمان می‌کنم حسی در میان این قضات وجود دارد که الان زمان رسیدگی به این پرونده‌هاست."

وکیل ترامپ و نماینده دیگر این رئیس جمهوری سابق اظهارنظری درباره این گزارش نداشتند.

ترامپ با شکایت مشابهی از جانب سامر زرووس، از شرکت‌کنندگان سابق برنامه تلویزیونی او به نام "کارآموز" روبروست. زرووس در سال ۲۰۱۶ ترامپ را به سو رفتار جنسی متهم کرده و گفت که او در جلسه سال ۲۰۰۷ در نیویورک و بعد در هتلی در کالیفرنیا که آنها برای صحبت درباره فرصت‌های شغلی دیدار داشتند، به آزار جنسی او پرداخته است.

ترامپ با رد این اتهامات، زرووس را دروغگو خطاب کرد و موجب شد تا او در سال ۲۰۱۷ شکایتی علیه دونالد ترامپ تنظیم کند. ترامپ تلاش‌های ناموفقی برای بستن این پرونده‌ها داشته و استدلال می‌کرد که به عنوان رئیس جمهور از پاسخگویی به شکایت‌های تنظیم شده در دادگاه‌های ایالتی مصون است. زرووس و کارول جزو ده‌ها زنی هستند که آشکارا دونالد ترامپ را به سو رفتار جنسی که سال‌ها پیش از رسیدن او به ریاست جمهوری رخ داده، متهم کرده‌اند.

تجارت جدید نتانیاهو؛ واکسن کرونا در ازای انتقال سفارتخانه به قدس اشغالی

در حالی که رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر پروپاگاندی گسترده‌ای درباره ارسال واکسن‌های ویروس «کووید ۱۹» به برخی از کشورها به‌راه انداخته، «بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم پشت‌پرده این تبلیغات را افشا کرد.

گانتز شامگاه سه‌شنبه گفت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل با ارسال واکسن‌های کرونا به برخی کشورها در ازای انتقال سفارتخانه‌هایشان به قدس، برای خود تجارت انتخاباتی برپا کرده است.

به نوشته وب‌گاه «عاروتص شوع»، وی دراین‌باره توضیح داد: «این حقیقت که نتانیاهو با واکسن‌هایی که اسرائیلی‌ها پولش را با مالیات پرداخته‌اند، تجارت می‌کند، نشان می‌دهد که او احساس حکومت در یک پادشاهی را دارد نه یک دولت».

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کرد که چنین اقداماتی، مانند ارسال واکسن کرونا به دیگر کشورها، نیاز به بررسی در نشست کابینه و اخذ تاییدیه دارد.

بر اساس این گزارش، گانتز در ادامه افزود: «فقط نیازهای اضطراری درمانی، سیاسی یا امنیتی است که می‌تواند چنین اقدام [هماهنگ‌نشده‌ای را] توجیه کند و نتانیاهو باید درباره آن به افکار عمومی توضیح داده باشد یا حداقل در محافل مرتبط تصویب شده باشد».

به نوشته پایگاه خبری عاروتص شوع، گزارش‌های مختلف حاکی است که اسرائیل در ازای انتقال سفارتخانه‌های برخی کشورها از تل‌آویو به قدس اشغالی، واکسن کرونا به آنها ارائه می‌کند.

برای نمونه، کشور هندوراس که به تازگی سفارتخانه‌اش را به قدس اشغالی انتقال داده، فقط ۵ هزار دوز واکسن کرونا دریافت کرده است.

تدارک آمریکا و اروپا برای تحریم روسیه

همزمان با تشدید فشارهای غربی‌ها بر مسکو به بهانه بازداشت و حبس «الکسی ناوالنی» مخالف غربگرای دولت روسیه، رسانه آمریکایی از تدارک دولت جو بایدن برای اعمال تحریم خبر داد.

وبگاه آمریکایی «پالتیکو» گزارش داد که دولت جو بایدن در تدارک برای اعمال تنبیه و مجازات تحریمی علیه روسیه در پرونده بازداشت و زندانی کردن «الکسی ناوالنی» مخالف غربگرای روس است.

طبق این گزارش، دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیشتر یک بسته تحریمی در ارتباط با ادعای مسموم کردن الکسی ناوالنی آماده کرده بود اما تیم امنیت ملی دولت بایدن خواهان پیش بردن مسیر خاص خود در ارتباط با پرونده ناوالنی است.

پالتیکو به نقل از «افراد مطلع» خبر داد، آمریکا در حال آماده شدن برای پاسخگویی به مسموم و سپس زندانی کردن الکسی ناوالنی است و احتمال می‌رود که طی هفته‌های آینده با هماهنگی با متحدان اروپایی دست به اعمال تحریم علیه روسیه بزند.

طبق گزارش این وب‌گاه، پاسخی که دولت بایدن در قبال پرونده ناوالنی علیه روسیه در شُرف تدارک است، با بسته تحریمی مدنظر دولت ترامپ متفاوت است.

تاکنون مقام‌های آمریکایی درباره میزان و نوع تحریم‌های مدنظر دولت بایدن علیه روسیه اظهارنظری نکرده‌اند.

پیش از این «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در رابطه با پرونده ناوالنی خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر اروپا ضد روسیه شده بود. وی پیش از حضور در نشست اتحادیه اروپا، از وزرای خارجه دیگر کشورهای عضو خواست تا به تدارک تحریم‌های بیشتر علیه روسیه چراغ سبز دهند.

کد خبر 477268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.