تعیین دستمزد ۱۴۰۰ با محاسبه سبد معیشت کارگران

تعیین سبد معیشت کارگران اولین قدم برای تعیین حداقل مزد است که روز گذشته با محاسبه رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزارتومانی برای این سبد مهمترین گام برداشته شد.

به گزارش ایمنا، روزهای پایانی سال بحث پیرامون تعیین حداقل دستمزد کارگران داغ است و چانه زنی برای آن تا آخرین روزهای اسفندماه بین نمایندگان کارگری و کارفرمایی در شورای عالی کار ادامه دارد.

مهمترین و نخستین گام برای تعیین دستمزد تعیین سبد معیشت کارگران است. توافق بر سر رقم حداقل معیشت مهمترین بخش روند مذاکرات برای تعیین حداقل رقم دستمزد هر ساله از سوی کمیته مزد به شمار می‌رود.

روز گذشته کمیته دستمزد که متشکل از نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت است، سبد معیشت کارگران در سال ۱۴۰۰ را به میزان ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین کرد در حالی که این رقم برای سال ۹۹ معادل چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان به عنوان هزینه ماهیانه معیشت یک خانواده سه تا چهار نفره کارگری اعلام شد.

البته نکته قابل توجه این است که تعیین رقم سبد معیشت، مبنای رقم حداقل دستمزد سال آینده نیست بلکه اکنون اعضای کمیته دستمزد با مبنا قرار دادن این رقم در جلسه‌های خود، مبلغ حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ را تعیین خواهند کرد.

تعیین مزد ۱۴۰۰ آسان نیست

ناصر چمنی در این زمینه اظهار کرد: تعیین سبد معیشت ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومانی جدا از هزینه مسکن است و تنها شامل خوراکی‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه رقم اعلامی سبد معیشتی ۱.۵ برابر حقوق ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی امسال کارگران است، افزود: چنانچه هزینه مسکن را هم به این سبد اضافه کنیم رقم سبد معیشت نزدیک ۸ میلیون تومان می‌شود که بازهم با خط فقر ۱۰ میلیون تومانی فاصله داریم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار تاکید کرد: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه تعیین دستمزد ۱۴۰۰ آسان نیست و لازم است که دولت و دست‌اندرکاران این امر تمام توان خود را برای کمک به جامعه کارگری و مستمری بگیران تأمین اجتماعی که مقرری آنها نیز بر مبنای حداقل دستمزد محاسبه می‌شود به کار گیرند.

چمنی با اشاره به ماده ۴۱ قانون کار درباره تعیین دستمزد گفت: در این قانون تاکید شده که دستمزد براساس دو مؤلفه تورم و معیشت محاسبه شود اما نکته‌ای که مورد غفلت قرار گرفته این است که ما نرخ تورم بهمن ماه را برای تعیین مزد سال آینده در نظر می‌گیریم در حالی که نرخ تورم همواره افزایش می‌یابد و جمعیت ۴۸ میلیونی کارگری و کارفرمایی باید این شرایط دشوار را تحمل کنند.

وی تصریح کرد: در کمیته دستمزد موضوع سه جانبه گرایی مطرح است و از دولت می‌خواهیم که نقش بی طرفانه خود را اعمال کند.

در تعیین دستمزد احساسی برخورد نکنیم

علی اصغر آهنی‌ها اظهار کرد: امسال تصمیم گرفتیم نظر شخصی خود را تعیین سبد معیشت کارگران کنار بگذاریم و پیشنهاد دولت و مرکز آمار را قبول کنیم و در جلسه روز گذشته کمیته دستمزد این اتفاق افتاد.

وی افزود: سبد معیشت از دو بخش هزینه اجتماعی و دستمزدی تشکیل شده که بخش اجتماعی شامل درمان و آموزش و موارد دیگر می‌شود که وظیفه دولت است و باید به آن عمل کند و نماینده کارفرمایان تاکید دارند این دو بخش از هم تفکیک شوند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار افزود: تأمین سبد معیشت برعهده دولت، سازمان تأمین اجتماعی و کارفرما است و ما هرساله وظیفه خود را انجام می‌دهیم و باید دو بخش نامبرده نیز به وظایف خود عمل کنند.

آهنی‌ها با بیان اینکه وضعیت اشتغال پیچیده است گفت: ۵۰ درصد اشتغال کشور در بخش خدمات است که در شرایط موجود شیوع بیماری کرونا وضع خوبی ندارند.

وی افزود: بعد از حوزه خدمات، بیشترین اشتغال کشور مربوط به صنعت است و ۳۲ درصد اشتغال را شامل می‌شود که از این میزان نیز ۹۰ درصد آنها در حوزه مشاغل خرد و کوچک است که آنها نیز با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با بیان اینکه ۲۰ درصد شرکت‌های بزرگ با ۷۰ درصد راندمان تولید می‌کنند، گفت: در قانون کار یک سبد معیشت در نظر گرفته شده و همه مشاغل به شکل یکسان مورد توجه قرار می‌گیرد و اینکه مشاغل خدماتی و تولیدی را یکسان ببینیم درست نیست و این امر موجب می‌شود که هر ساله قسمتی از سرمایه از بین برود و افراد تمایلی برای انجام فعالیت‌های تولیدی نداشته باشند.

آهنی‌ها با اشاره به مشکلات کارگران در تأمین مایحتاج خود تصریح کرد: قبول داریم که کارگران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و این فشارها برای کارفرمایان نیز است اما باید توجه داشته باشیم که تصمیم‌های دلسوزانه با سیاست‌های کلان در بخش اشتغال همخوانی ندارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 477128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 14
  • رضا IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    50 5
    خجالت بکشید بایستی با این تورم حداقل 3 برابر بشه 9 میلیون حداقلشه
    • ابراهیم IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
      19 0
      خداوکیلی خجالت نمیکشید کارگربدبخت توروی زن وبچه اش چه جوری بایدسربلندکنه بااین حقوق خیلی کم
    • asad ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
      0 0
      خواسته تمام کارگران افزایش حداقل سه برابری حقوق ماهیانه بدون مالیات هست با توجه به تورم ۵ برابری ،وزیر کار و تمام کسانی که عضو شورای کار هستند که حداقل حقوق کارگر را تصویب میکنند خودشان کارمند دولت هستند و حداقل حقوق خودشان بالای بیست میلیون تومان در ماه هست پس اصلا هیچ حقی و صلاحیتی برای تصمیم گیری در این زمینه ندارند خود وزیر کار بدون مزایا حداقل ۵۰ میلیون حقوق در ماه دریافت میکنه اگر راست میگویند فیش حقوقی تمامی کسانی که عضو این شورا هستند را برای تمام مردم در اینترنت بگذارند ، این خواسته تمام کارگران ایران هست ، سال ۹۸ که هنوز کرونا اینقدر رواج پیدا نکرده بود و تورم بسیار کمتر از آخر سال ۹۹ بود بیست درصد حقوق پایه را اضافه کردن که نماینده کارگران این حگم را امضا و تایید نکردند و جلسه را ترک کردند اما امسال در شرایط تحریم و کرونا و تورم حداقل ۵ برابری و اینکه خود آمار های دولت میگه که خط فقر ۱۰ میلیونه چطور افزایش حقوق را ۳۵ درصد مشخص کرده اندسه میلیون و پانصد هزار تومن ، با این شرایط حقوق کارگر باید حداقل سه برابر شود هیچ کارگری در این شرایط با این پیشنهاد دولت و شورای عالی کار موا
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    14 1
    خیلی ظلمه بخدا از صب تا شب سر کار و بازهم بی پول
  • کارمند دادگستری IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    9 5
    کارمند دادگستری من یک کارمند دادگستری هستم. تمام پول توی حکمم با تمام آیتم ها ۳.۸۰۰ خستش که حدود ۸۰۰ بابت پول بیمه تکمیلی و تامین اجتماعی میره. بزارید راحتتون کنم حقوق بنده بدون داشتم قسط و وام حدود ۲.۹۰۰ هستش که هصلا جرات نمیکنم چیزی قسطس بردارم یا وام بگیرم. بخدا از بیرون فکر میکنن ما وضعمون توپه. البته اینقدر قانع هستیم و وضع خرابه ک میگیم باز خدا رو شکر مشغول هستیم و خدمت میکنیم. دارای همسر و ۲ فرزند. تو خود بخوان حدیث مفصل ... عاجزانه تقاضا میکنم ب فکر همه باشن . از اون بیکارش گرفته تا کارگر و بازنشسته و ما کارمندان دادگستری
  • رصا IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    14 0
    سلام واقعامسئولین خجالت بکشن وقتی به کارگر میرسه همه وکیل وسیع میشن آیا کارگر حق زندگی نداره چرا حقوق کارمندان ۵۰برابر میشه ایا انسان بودن کارگر و کارمند فرق داره چرا اینقدر ظلم میکنید به قشر کار گر همون مبلغی که که تائین میشه کارفرما کامل نمیده و کسی هم نیست رسیدگی کنه اداره کار همیشه پشت کار فرماست آیا این است عدالت علی واقعا ننگ بر شما
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    13 0
    هیچی حالیشون نیست حقوق کارمندا و خودشون تو سال چند بار اصافه بسه حقوق کارگر بد بخت هیچی خدا وکیلی چی فکر کردین بعدش میگه احساسی تصمیم نگیریم اره چون خودت تو رفاهی حقوق خودت اطرافیانت تو سال اضافه شده راحت باش احسلس تصمیم نگیر
  • حبیب IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 1
    نماینده کارفرما : قبول داریم که کارگران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و این فشارها برای کارفرمایان نیز است ... چه فشاری ؟؟ من پیشنهاد میکنم از این به بعد برای اینکه فشاری متوجه کارفرمایان زحمت کش نشه حقوق کارگر هر سال درصدی کم بشه بجای افزایش تا کارفرمایان بنده خدا از سودشون کم نشه .
  • کارگر ایرانی IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    4 0
    جناب آهنی شماها و امثال شماها سال پیش هم با همین شیوه دلسوزانه برای کارفرماها ، دودمان کارگر جماعت را به باد دادید گفتید اگه افزایش حقوق کارگرا ، زیاد باشه ، تورم بالا میره ، درصورتی که تورم شد اما حقوق مارا خوردید
  • کارگر ایرانی IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    1 0
    شما که دلسوز کارفرما هستید حالا که کارفرما کالا و خدماتشو داره ۵ برابر عرضه میکنه نسبت به فروردین ۹۹، و حقوق کارگر جماعتو بخاطر افزایش تورم تعیین نکردید ، بیاد حق کارگر بدهد
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 1
    من کل دریافتیم درماه ۳ و۷۰۰ هست با۵ نفر چطور زندگیم بچرخه خجالت بکشید مسعولین ،بیخیال
  • IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    1 1
    مافقط داریم آهن مردم روفولادمیکنیم وعمرمونو ب بطالت میگزرونیم وشدیم ی حمال بی مزد فکر نکنم بتونیدکاری برای مابکنین باگزشت ۲۲ سال بیمه وزحمت هنوزنمیتونم ی خونه رهن کنم خریدش پیشکش آیا این عدالته؟
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    1 1
    اهنی ها،،،،خودتو زدی به کدوم راه،،،،کارفرمای محترم ،،وضعیت کارفرماها به مراتب بهتر از کارگران است چون سالیان ساله که کارگران دارن براشون مفت کاری میکنند ،،نگران خودتون نباشید انقدر یه مقدار هم به کارگران له شده فکر کنید استعمارگر افتصادی
  • محمد قدوس IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 1
    سلام کارگران زحمتکش چه گناهی کردند که حقوق شان فقط نان خشک نمی شود از بی پولی خانواده‌ام داره از دستم میره.واقعا کارگران چه گناهی کردند چرا از کارمندان کمتر حقوق میگیرند در حالی که بیشترین زحمت را میکشند تو این کشور ثروتمند. خونه دار شدن افسانه است برامون.فکری بکنید مسئولان داریم می‌میمیریم.
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 1
    سلام من یه کارگرم باحقوق ۳۷۰۰وسه فرزند که ماهی یک تومن هم قسط می دم به نظرتون با۲۷۰۰ویه بچه کوچک که هزینه پوشکو شیر خشک داره میشه زنده موندواقعا این عدالته بااین تورم خدا وکیلی خانواده خودتون بااین درآمد می تونن زنده بمونن
    • IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      0 1
      آخه مرد حسابی دولت و کرفرما بهت سخت گرفته و زندگیت رو سخت کرده توی این شرایط چی دیدی سه تا بچه آوردی که نتونی تامینشون کنی خب یه کم خودت هم شرایطت رو نگاه میکردی بابا لااقل قبلش یه نگاهی به فیش حقوقت مینداختی یه سر میرفتی داروخونه قیمت شیر خشک و پوشک رو میگرفتی
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    1 1
    شماروبخدااین مسولین رواذیت نکیدبزاریدهرچقدرکه دوست دارن حقوق هاروبالاببرن ندارن گناه دارن بندهای خدا
    • رضوانه DE ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      0 0
      هیچی نگیم بهتره.