اصولی برای مدیریت موفق شهرها در پساکرونا

پاندمی کووید_۱۹، اختلالات زیادی در مدیریت شهرهای پساکرونا به وجود خواهد آورد که بدون شک، شهرهای دارای حکومت و اهداف توسعه پایدار از موفقیت بیشتری در آینده بهره‌مند خواهند بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انتشار ویروس کرونا میزان آسیب‌پذیری شهرها نسبت به عوامل خارجی را به تصویر کشید و مدیران شهری را به تأمل در مورد اتخاذ استراتژی‌هایی برای بهبود شرایط سوق داد. این که برنامه‌ریزان شهری در دنیای پساکرونا چگونه عمل خواهند کرد و کیفیت زندگی شهرنشینی را به چه نحو تغییر خواهند داد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شکی نیست که در سال‌های پیش رو، شهرها با چالش‌های بسیاری مواجه خواهند بود و تغییرات زیادی در سبک زندگی، اولویت‌های کاری و پیشرفت‌های تکنولوژیک اتفاق خواهد افتاد و در نتیجه الگوهای موقعیت شهری را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

اصولی برای مدیریت موفق شهرها در پساکرونا

مدیران شهری از هم‌اینک برای ایجاد شهرهایی با کمترین انتشار کربن و جوامعی برابر به رقابت با هم پرداخته‌اند که این امر نیاز به احداث زیرساخت‌های شهر پایدار را در سطح کلان افزایش داده است. همه مقامات شهری دست کم بر این جنبه توافق نظر دارند که برای ایجاد شهرهای پایدار باید اقتصاد مدور، احداث خانه‌های مقرون به صرفه و ایجاد زیرساخت‌های سبز و حمل و نقل پایدار را در اولویت برنامه‌ریزی شهری خود قرار دهند بدون شک برای رسیدن به تمام این اهداف، همه مقامات مسئول شهرها باید از اصولی ثابت پیروی کنند که در ادامه چند مورد آن‌ها معرفی می‌شوند:

اصولی برای مدیریت موفق شهرها در پساکرونا

اجماع و استمرار سیاسی

جریان سیاسی بخشی جدایی ناپذیر در مدیریت اغلب شهرهای جهان به شمار می‌رود. متفاوت با چرخه‌های سیاست که طول عمری نسبتاً کوتاه دارند، تکمیل پروژه‌های شهری و زیرساخت‌ها ممکن است بین ۱۰ تا ۲۵ سال طول بکشد. حاکمان در برخی کشورهای دنیا، ممکن است سیاست‌های خود را به طور مرتب تغییر دهند چرا که در قرن حاضر، شهرها بیش از گذشته به سمت حمایت از محرک‌های رشد ملی و پایداری گرایش پیدا کرده‌اند بنابراین، برنامه‌ریزان به طور مداوم تلاش می‌کنند وضعیت شهرها را سازگار با نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته برای رسیدن به پایداری تغییر دهند.

اصولی برای مدیریت موفق شهرها در پساکرونا

مدیریت شهری

در زمینه دارای‌های غیر منقول و املاک و مستغلات، فرصتی که یک شهر به عنوان یک بازار واحد و کامل فراهم می‌آورد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر یک شهر بتواند رشد خود را در مقیاس یک "شهر کامل" مدیریت کند، آنگاه قادر خواهد بود زمین‌هایی را با مساحت لازم برای ایجاد فرصت‌های جالب شهری مورد استفاده قرار دهد. البته شکی نیست که این فرآیند ممکن است مستلزم صرف زمان زیادی باشد و مدیران را به توسعه چهارچوب‌های طراحی جدیدی سوق دهد، با این حال احتمال رقابت از سوی مناطق همسایه بر سر یک دارایی را به حداقل می‌رساند.

ظرفیت مالی

توانایی یک شهر در سرمایه‌گذاری‌های منظم برای برآورده کردن اولویت‌های جدید زیرساختی، مسکن، پایداری و کیفیت زندگی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک شهر قدرتمند برای بهبودی از یک شرایط بحرانی و دستیابی به موفقیت طولانی‌مدت محسوب می‌شود. این امر به خصوص برای دوران پساکرونا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که ظرفیت و استقلال مالی بالای کشورها بر قدرت مدیریت آن‌ها می‌افزاید. ظرفیت مالی یک کشور به مدیران آن امکان یکپارچه‌سازی بودجه‌ها، طراحی‌های درازمدت برای سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش توانایی آن‌ها برای مشارکت با سرمایه‌گذاران خصوصی را فراهم می‌آورد.

اصولی برای مدیریت موفق شهرها در پساکرونا

رویکردهایی برای استفاده بهینه از زمین و زیرساخت‌ها

اینکه مقامات رسمی یک شهر تا چه اندازه می‌توانند از زمین‌ها به طور کارآمد بهره گیرند، نقش مهمی در صنایع مختلف ایفا می‌کند و می‌تواند به استقبال از آن‌ها کمک زیادی کند. این امر، به خصوص در دوران کووید_۱۹ از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود چرا که شهرها در تلاشند سازگار با شرایط موجود، نیازهای سلامت، الگوهای تحرک و ملزومات تجاری خود را تغییر دهند. بدیهی است که تقاضا برای استفاده هر چه بیشتر از سازه‌ها و زمین‌های شهری با سرعت بالا و به روشی منعطف در دوران پسا کرونا، به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

نگرش آینده محور مقامات شهری

ایجاد تغییر، حتی در شهرهایی با بیشترین قدرت مقامات رسمی، بدون مشارکت و رغبت شهروندان و جوامع مختلف، امری بسیار پیچیده خواهد بود. در واقع، بسیاری از عوامل باید دست به دست هم بدهند تا بتوانند آینده‌ای پایدار، به خصوص پس از پایان یک دوران بحرانی نظیر کووید_۱۹ را برای یک شهر به ارمغان آورند. علاوه بر این، ظرفیت بخش املاک و مستغلات در طراحی و پیاده‌سازی انواع پروژه‌های ضروری شهری در ایجاد پایداری نقش مهمی بر عهده دارد.

اصولی برای مدیریت موفق شهرها در پساکرونا

کد خبر 476706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.