آیا اصولگرایان به اجماع انتخاباتی می‌رسند؟

شواهد نشان می‌دهد اصولگرایان برای رسیدن به یک سازوکار مشترک در انتخابات پیش رو کار سختی پیش‌رو دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تنور انتخابات ۱۴۰۰ در حال گرم شدن است و جریان اصولگرا تلاش می‌کند تا بتواند با ایجاد سازوکاری، تمامی طیف‌های این جریان را برای انتخابات خرداد ۱۴۰۰ زیر یک چتر جمع کند، اما با نزدیک تر شدن به موعد انتخابات و اعلام آمادگی برخی چهره‌های شاخص این جریان، کار را برای رسیدن به اجماع پیچیده‌تر کرده است.

هرچند رسیدن به اجماع در تمامی جریانات سیاسی همواره با مخالفت‌هایی روبه‌رو است، اما در جریان اصولگرا که گویا خود را پیروز کارزار انتخابات ریاست جمهوری نیز می‌دانند، کار بسیار سخت‌تر است. با این همه اما علی‌رغم تشکیل شورای ائتلاف در جریان انتخابات مجلس یازدهم گویا به اجماع رسیدن در این جریان سیاسی کار آسانی نیست.

طیف‌های مختلف این جریان طی ماه‌های گذشته با عدم حضور در جلسات شورای ائتلاف، همچون همیشه ساز مخالف کوک کرده اند و هفته گذشته نیز پویشی از سوی جبهه پایداری برای دعوت از سعید جلیلی در انتخابات مطرح شد و دبیرکل حزب موتلفه اسلامی هم با اعلام احتمال معرفی نامزد جداگانه از سوی این حزب برای انتخابات ۱۴۰۰ تاکید کرد که «دولت حزبی موفق‌تر از دولت شخصی است.»

غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم در توضیح ساختار تازه اصولگرایان آن را مجموعه‌ای از «جمنا»، «شانا» و دیگر تشکیلات اصولگرایی اعلام کرد که قرار است با محوریت جامعه روحانیت مبارز تجمیع شود.

از طرف دیگر، شورای وحدت اصولگرایان نیز فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده است، اما نه با حضور تمامی تشکل‌های اصولگرا و طبق معمول جبهه پایداری نماینده‌ای در آن ندارد؛ همچنین تأسیس شورای وحدت در شرایطی است که شورای ائتلاف اصولگرایان برجای مانده از گذشته نیز همچنان وجود دارد و باید دید حداد عادل که در رأس این سازوکار انتخاباتی است، زیر بار محوریت جامعه روحانیت مبارز و کاندیداهای پیشنهادی طیف‌های مختلف این جریان خواهد رفت یا نه؟

بر اساس آخرین اخبار منتشرشده، چهره‌های اصولگرا به سوی استمرار برگزاری نشست‌های شورای ائتلاف روی آورده‌اند. ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و محسن رضایی چهره‌های شاخص این نشست‌ها هستند؛ جمعی که به‌نظر می‌رسد آینده برنامه انتخاباتی اصولگرایان را با تمرکز بیشتری روی نام‌های ابراهیم رئیسی و محسن رضایی دنبال می‌کنند و محفل آنان محدودتر به اسامی مقبول در جریان اصولگرایی شده است.

اجماع اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ بیش از هر چیز به نحوه عملکرد اصلاح‌طلبان بستگی دارد؛ زیرا اگر اصلاح طلبان کاندیدای خود در انتخابات ۱۴۰۰ را معرفی کنند، اصولگرایان به سمت چهره‌های شاخص می‌روند، اما اگر اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات حاضر نشوند، طیف اصولگرا با خالی دیدن صحنه، حاضر به اجماع بر روی فرد مشخصی نمی‌شوند.

هر چه هست، در آستانه برگزاری مهم‌ترین رویداد سیاسی نخستین سال سده پیش‌رو، صحنه سیاست ایران نشان می‌دهد که نگرانی اصلی این روزهای اصولگرایان رقابت با هم‌قطاران و همکاران خودی است؛ اینکه چگونه بتوانند اعضای ارشد و مؤثر جریان خود را قانع کنند که گزینه اصلح برای ریاست‌جمهوری چه کسی است. به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود که روزبه‌روز رایزنی‌ها در این جریان برای تعیین نامزد نهایی فشرده‌تر و داغ‌تر شود؛ باید منتظر ماند و دید که چه کسی از دل این جریان برای انتخابات ۱۴۰۰ بیرون خواهد آمد؟

اصولگرایان بر سر حمایت از رئیسی به اجماع می‌رسند

حسین انواری، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز به ایمنا می‌گوید: در صورتی که شخصیتی مانند آیت الله رئیسی به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، اصولگرایان به ویژه حزب موتلفه اسلامی بر سر حمایت از وی به اجماع خواهند رسید.

به گفته وی، حزب موتلفه اسلامی در صورتی که تا انتخابات ۱۴۰۰ بر سر کاندیداتوری فردی به نتیجه برسد، قطعاً کاندیدای خود را به طیف‌های دیگر معرفی می‌کند و در صورتی که اصولگرایان بر روی حمایت از فرد دیگری به اجماع برسند، موتلفه تابع نظر اکثریت خواهد بود.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان می‌کند: بر اساس شرایط کشور و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، نیاز است نیروهای انقلابی بر روی یک نفر اجماع کنند.

هدف اصولگرایان باید حمایت از چهره‌های جدی و متناسب با بیانیه گام دوم باشد

حامد یزدیان، دبیرکل جمعیت رویش نیروهای انقلاب اسلامی هم به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اجماع بر سر یک کاندیدا بدون محتوا، خطری جدی برای جریان اصولگرا است و در سال‌های گذشته عنوان وحدت، اهداف اصولگرایان را تغییر داده است.

به گفته وی، اصولگرایان باید انتظارات خود را از رئیس جمهور آینده کشور مشخص کنند. متأسفانه اینکه برخی به دنبال فردی هستند که بتواند نظر تمام طیف‌های جریان اصولگرا را به خود جذب کند، باعث فاصله‌گیری از از آرمان‌های انقلاب شده است.

به گفته دبیرکل جمعیت رویش نیروهای انقلاب اسلامی، اجماع بر سر یک کاندیدا نباید به عنوان هدف جریان اصولگرا تلقی شود، بلکه هدف این جریان سیاسی باید حمایت از چهره‌های جدی و متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب باشد.

یزدیان معتقد است که جریان اصولگرا باید از تمامی نیروهایی انقلابی که آمادگی حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را دارند بخواهد برنامه‌های خود را ارائه دهند و نهایتاً بر روی کاندیدای اصلح اجماع کند.

وی خاطرنشان می‌کند: برخی اشخاص در میان جریان اصولگرا حضور دارند که شاید اجماع بر سر آنها با کمترین مخالفتی روبه‌رو شود، اما ممکن است این شخص برنامه‌های مشخصی در مباحث مختلف نداشته باشد.

اصولگرایان به پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ اطمینان دارند

محمدحسن قدیری ابیانه، فعال سیاسی اصولگرا دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در صورتی که ابراهیم رئیسی برای انتخابات ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کند، همه اعضا جناح‌های اصولگرا از جمله پایداری، موتلفه، جامعه روحانیت مبارز و شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب بر سر وی به اجماع می‌رسند و قطعاً مورد استقبال مردم هم قرار می‌گیرد.

به گفته وی، در حال حاضر ابراهیم رئیسی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام آمادگی نکرده و اگر وی بر موضع خود اصرار بورزد، ممکن است طیف‌های مختلف اصولگرا، چند کاندیدا را برای حضور در انتخابات معرفی کنند؛ همانگونه که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ هم با سه کاندیدا در عرصه انتخابات ریاست جمهوری وارد شدند و نهایتاً قالیباف به سود رئیسی کناره‌گیری کرد. ممکن است در انتخابات ۱۴۰۰ نیز در روزهای آخر اصولگرایان روی یک کاندیدا اجماع کنند.

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، اصولگرایان تقریباً به پیروزی جریان خود در انتخابات ۱۴۰۰ اطمینان دارند و اگر آقای رئیسی نامزد نشود و این اطمینان تا روزهای پایانی به انتخابات ادامه یابد، ممکن است بر سر یک کاندیدا به اجماع نرسند و در صورتی که احساس خطر کنند، قطعاً به اجماع بر یک کاندیدا روی خواهد آورد.

قدیری ابیانه خاطرنشان می‌کند: برخی مدعی می‌شوند کاندیداهای دوره‌های پیشین انتخابات ریاست جمهوری اقبالی در انتخابات ۱۴۰۰ ندارند که حرف بی‌اساسی است؛ زیرا کاندیداتوری شخصیتی مانند سید ابراهیم رئیسی با کارنامه‌ای درخشان در قوه قضائیه می‌تواند مورد استقبال مردم قرار بگیرد؛ زیرا روحیه ضد فساد وی در قوه قضائیه باعث امیدواری مردم شد.

کد خبر 476678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.