نمایندگان بر حفظ حقوق مردم پایبند باشند

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: موج تنفری که نسبت به وکالت وجود داشته، در چند سال گذشته تعمیق شده و ناآگاهی مردم باعث می‌شود، آنان وکلا را طرف دعوای خود بدانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی مزروعی امروز (یکشنبه) در یکصد و شصتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان روز گرامیداشت مهندس و وکیل را به این دو قشر تبریک گفت و اظهار کرد: در چهار سال گذشته روز وکیل را یادآوری کرده‌ام و امسال نیز این روز را به مردم ایران تبریک می‌گویم زیرا ذی‌نفع اصلی نهاد وکالت آنها هستند.

وی افزود: هنوز به‌طور کامل استقلال کانون وکلا را از این نهاد نگرفته‌اند که این موضوع را به نظام جمهوری اسلامی نیز تبریک می‌گویم زیرا ذی‌نفع اصلی این استقلال به سبب آنکه وکلا چشمان تیزبین جامعه در حفظ حقوق عامه هستند، نظام است.

عضو حقوقدان شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: روز وکیل و استقلال کانون وکلا را باید به وکلای دادگستری نیز تبریک گفت زیرا با وجود تجارب سختی که در این راه دارند، هنوز به وظایف خود عمل کرده و برای آنکه وکالت دارای نهادی مستقل باشد درحال جنگیدن هستند.

وی با بیان اینکه امنیت شغلی، روانی و به تازگی جانی وکلا دچار خدشه شده است، تصریح کرد: رسانه‌ها و حتی فعالان مدنی و سیاسی به‌جای آگاهی بخشی درست درباره نهاد وکالت، حرکات هدفمند و مختلفی علیه جامعه وکلا انجام داده و وکیل را شیطان جلوه می‌دهند که این موضوع باعث کاهش پاداش اجتماعی این قشر شده است.

مزروعی افزود: هفته پیش یکی از همکاران ما در کرمانشاه توسط طرف دعوا به قتل رسید، در آبادان محل کار وکیل دادگستری دیگری به رگبار بسته می‌شود، موج تنفری که نسبت به این شغل وجود داشته، در چند سال گذشته تعمیق شده و ناآگاهی مردم باعث می‌شود، آنان وکلا را طرف دعوای خود بدانند.

وی ادامه داد: شاکله اصلی پروژه‌های مختلفی که علیه نهاد وکالت در جریان است را می‌توان در دو موضوع دانست؛ یکی آنکه وکالت را انحصارگرا تعریف می‌کند و دیگر اینکه به بهانه نظارت بر وکلای دادگستری، استقلال آن‌ها مخدوش می‌شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: باید گفت هیچ انحصاری توسط کانون‌های وکلا وجود نداشته و امکان آن نیز وجود ندارد زیرا تعداد وکلایی که هرسال برای هر استانی انتخاب می‌شوند در هیئت متشکل از رؤسای کل دادگستری، دادگاه انقلاب و کانون وکلا تصمیم‌گیری می‌شود که این یک ترکیب دو به یک است بنابراین که اصلاً امکان انحصار پیش نمی‌آید.

وی اظهار کرد: منتقدان همچنین معتقدند کانون وکلا رها شده و هیچ نهاد ناظری بر آن‌ها نیست اما طبق لایحه استقلال کانون‌های وکلای دادگستری، قانون نحوه صدور و اخذ پروانه وکالت، این موضوع مشخص است.

مزروعی گفت: براساس قانون جمهوری اسلامی، کانون وکالت نهاد خودبسنده و خودانتظام بوده و وکلا دائماً تحت نظارت داخلی کانون وکلای دادگستری هستند که ادعای رها بودن آنها در امر نظارت یک اتهام بزرگ است.

وی با تاکید بر اینکه مناسب نیست نمایندگان مجلس پروژه‌هایی که منجر به نقض استقلال وکیل می‌شود را پیش ببرند، ادامه داد: خودانتظامی لازمه حفظ استقلال کانون‌های دادگستری بوده و استقلال این کانون لازمه دادرسی عادلانه و حفظ حقوق ملت است بنابراین از همه افراد ذی‌نفوذ به‌ویژه نمایندگان مجلس می‌خواهم که به سوگند خود مبنی بر حفظ حقوق مردم پایبند باشند.

کد خبر 476641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.