ازدواج دختران زیر ۱۳ سال کاهش یافت

اعطای اذن خروج زنان از کشور، مغفول ماندن انسان بودن زن در اسناد حقوق بشری، کاهش ازدواج دختران زیر ۱۳ سال، کودک همسری، دلایل و تبعات و منشا موانع خودباوری برخی زنان را در بسته زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در توئیتی درباره خروج زنان از کشور نوشت: طبق ماده ۵۷ لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت»، در صورت خودداری غیرموجه شوهر در اذن خروج همسر، با رسیدگی خارج از نوبت در دادگاه این اذن اعطا می‌شود.

معصومه ابتکار در این توئیت تصریح کرد: در ماده ۵۷ لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» که در دولت تصویب شده، درباره زنانی که برای خروج از کشور نیاز به اذن همسر دارند، آمده «در صورت خودداری غیر موجه شوهر از اعطای اذن، می‌توانند ضمن تقدیم دادخواست مستندات ضرورت خروج از کشور را به دادگاه خانواده تسلیم کنند.»

وی در توئیت دیگری خاطرنشان کرد: دادگاه خارج از نوبت نسبت به موضوع رسیدگی کرده و در صورت احراز ضرورت امر، عنداللزوم پس از اخذ تأمین مناسب، اذن خروج از کشور با ذکر مدت و دفعات سفر خواهد داد.

معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: به علاوه دادستان کل کشور حق ورود دارد و طبق قانون می‌تواند در موضوع رفع ممنوعیت خروج از کشور به عنوان مدعی‌العموم ورود کند.

مغفول ماندن انسان بودن زن در اسناد حقوق بشری

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری با بیان اینکه در همه اسناد بین‌المللی حقوق بشری، تمرکز و توجه به رفع تبعیض و ایجاد تساوی جنسیتی است، گفت: از این رو می‌توان گفت در این حمایت‌ها، کیفیت تحت‌الشعاع کمیت قرار گرفته و زن بودن زن موجب فراموشی انسان بودن وی شده است.

محمود عباسی افزود: صلح در اندیشه بشر شکل می‌گیرد و برای تحقق آن باید فرهنگ سازی و نشست‌های اینچنینی را در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: زمانی صلح محقق می‌شود که آن را در جایگاه راستین خود و زنان را به عنوان نیمی از پیکره جامعه بشری ببینیم، به همین دلیل معتقدیم صلح و حقوق بشر باید صدر مباحث قرار گیرند.

معاون وزیر دادگستری با تاکید بر اینکه اجرای اولویت‌های زنان، صلح و امنیت یک تعهد مهم سیاسی در ابتکار سازمان ملل متحد در جهت اقدام برای حفظ صلح است، تصریح کرد: این اقدام ضرورت مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان را در فرایند صلح و راه حل‌های سیاسی برای برقراری صلح مؤثر و دستاوردهای پایدار صلح تأیید می‌کند.

وی تصریح کرد: در حالی که سال‌ها دستاوردهای متعددی در زمینه مشارکت زنان در زمینه صلح و مشارکت در فرایند سیاست و صلح تحقق یافته، اما همچنان پس از گذشت ۲۰ سال از تصویب قطعنامه ۱۳۲۵ و تصویب قطعنامه‌های دیگر در این موضوع، روشن است باید کارهای بیشتری انجام گیرد.

ازدواج دختران زیر ۱۳ سال تمام کاهش یافته است

رئیس سازمان امور اجتماعی اظهار کرد: ازدواج دختران زیر ۱۳ سال تمام، در ۹ ماه گذشته سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

تقی رستم‌وندی گفت: بر اساس داده‌های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور (سازمان ثبت احوال) ازدواج‌های دختران زیر ۱۳ سال در کشور از سال ۹۲ تا ۹۸ با شتابی بیش از شتاب کل ازدواج‌ها کاهش یافته است.

وی افزود: بر اساس این گزارش، در حالی که تعداد ازدواج‌های ثبت شده دختران زیر ۱۳ سال تمام (یعنی ۱۳ سال و ۳۵۵ روز) در سال ۱۳۹۲، ۱۶ هزار و ۷۸۰ مورد بوده، در سال ۹۷ به ۱۳ هزار و ۵۴ مورد و در سال ۹۸ به ۱۱ هزار و ۹۹۴ مورد کاهش یافته است. در ۹ ماهه سال ۹۹ نیز این روند کاهشی در مقایسه با ۹ ماه سال قبل ادامه یافته است.

رئیس سازمان امور اجتماعی تصریح کرد: همه ازدواج‌هایی که در کشور قبل از پایان ۱۳ سالگی دختران، بر اساس حکم محاکم صالحه به ثبت می‌رسد، با توجه به رویه اداری حاکم «ازدواج پیشرس» محسوب می‌شود.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با بیان اینکه طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی، عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح است، خاطرنشان کرد: روشن است که قانون‌گذار با توجه به واقعیات اجتماعی، پیشرسی ازدواج را به دلایل مختلف از جمله آداب و رسوم و شرایط گوناگون زیستی مورد لحاظ قرار داده و در این راستا بر اذن ولی، مصلحت و تشخیص دادگاه صالح تأکید کرده است.

دلایل و تبعات کودک همسری چیست؟

کودک همسری روایت کودکانی است که هنوز از لالایی مادر به قدر کافی بهره نبرده‌اند، اما باید برای فرزندان خود لالایی بخوانند؛ کودکانی که یک شبه کوله بار سنگین بزرگسالی را بر دوششان می‌گذارند و آنان را بدون مهارت و آموزش در جاده زندگی بدرقه می‌کنند.

در روزهای اخیر خبری مبنی بر دستگیری عاقد ۱۲۰ مورد کودک همسری توسط دادستان شهرستان نمین استان اردبیل منتشر شد.

دادستان شهرستان نمین افزود: دادستان به عنوان مدعی‌العموم در راستای احقاق حقوق عامه و جلوگیری از ترویج این فرهنگ نادرست و اشتباه ورود پیدا کرده و جرم ۶ ماه تا ۳ سال برای متهمان در نظر گرفته شده که این اتهام مشمول خانواده‌های دختر و پسر می‌شود که در این امر دخیل بوده‌اند.

عظیم اکبری با تاکید بر اینکه یکی از علل افزایش آسیب‌های اجتماعی ازدواج زودهنگام دختران است که در برخی مناطق همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: این موضوع نتایج بسیار منفی در زندگی افراد بعد از رسیدن به سن قانونی دارد و علاوه بر رها کردن دوران تحصیل خود مجبور به وارد شدن به یک زندگی مشترک کاملاً بی‌اطلاع هستند، نیاز است در این زمینه رصدهای همه‌جانبه داشته باشیم تا بتوانیم از حقوق کودکان به نحو احسن دفاع کنیم و شاهد ریشه‌کنی این فرهنگ غلط در بین مردم باشیم که انتظار می‌رود در این راستا خانواده‌ها نیز با ما همکاری‌های لازم را داشته باشند.

مرکز آمار ایران به تازگی گزارشی درباره وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران منتشر کرده که بر اساس آن در تابستان سال ۹۹، در مجموع ازدواج ۹ هزار و ۵۸ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله ثبت شده است. بنابر این گزارش، میزان تفاوت ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله نسبت به تابستان سال ۹۸، با افزایش هزار ازدواج مواجه است.

موانع خودباوری برخی زنان

روانشناس بالینی نبود شناخت نسبت به توانایی‌ها را مانع اصلی برخی زنان در خودباوری دانست و اظهار کرد: منشأ این عدم شناخت نیز ابتدا خانواده و سپس جامعه باید جست.

حسن بهرامنی با بیان اینکه هر سازمانی نیاز به مدیر کل و مدیر داخلی دارد که مدیر کل تعیین کننده سیاست‌های کلی مجموعه و مدیر داخلی تعیین کننده نحوه اجرا و عملکرد و هماهنگی‌های داخلی است، افزود: در یک خانواده، زن نقش مدیر داخلی را ایفا می‌کند یعنی قدرتمندی و توانمندی او در این حد است که بتواند هماهنگی بین همه اجزا و اعضا را فراهم کند تا این مجموعه به سلامت به مسیر خود در جهت شکوفایی و رشد پیش برود.

وی توضیح داد: زن می‌تواند با درایت، برنامه‌ریزی و ایجاد یک محیط امن و آرام زمینه رشد سایر اعضا را فراهم کند به شرط آنکه از خودباوری و اعتماد به نفس کافی برخوردار باشد یعنی نخست خود را باور کند و به قدرت‌ها و توانمندی‌های خود ایمان داشته و آن‌ها را شناسایی کرده باشد تا بتواند به خوبی و زمان مناسب از آن استفاده کند.

این روانشناس بالینی و فعال حوزه زنان با تاکید بر اینکه منظور اعتماد به نفس کاذب نیست بلکه خودبینی و خودباوری صحیح بر اساس توانمندی‌ها مدنظر است، خاطرنشان کرد: زن‌ها از نظر شخصیتی، ویژگی‌های خاص خود اعم از انجام دادن چند کار همزمان، داشتن حافظه خوب، توان مقابله و تحمل استرس بیش از مردان را دارند که با توجه به این ویژگی‌های شخصیتی، در صورتی که به اهمیت نقش خود در خانواده واقف شوند می‌توانند این جایگاه را برای خود بسازند و تصویب کنند.

کد خبر 476595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.