بازگشت شهرفروشی به تهران با نام‌های جدید

اعضای شورای شهر تهران بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران را بررسی کرده که منتقدان بخش درآمدی آن را تحقق ناپذیر و زمینه‌ساز بازگشت به شهرفروشی توصیف کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران، حسن رسولی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، در صحن علنی شورا گزارش کمیسیون تلفیق را قرائت کرد.

رسولی ادامه داد: ردیف‌های درآمدی لایحه ۱۴۰۰ ابتدا در کمیسیون برنامه و بودجه و سپس در کمیسیون تلفیق مطرح شد. امسال برخلاف سنوات قبل و بر اساس بخشنامه وزیر کشور که برای همه شوراهای شهر و روستا لازم‌الاجرا است، تمامی بار مالی تبصره‌های بودجه شهرداری‌ها از جمله شهرداری پایتخت نباید به صورت باز باشد و آنچه در تبصره‌ها چه در حوزه درآمدهای عمومی و چه در حوزه درآمدهای اختصاصی پیش‌بینی می‌شود باید در ردیف مشخصی در بودجه بیاید. یکی از دلایل افزایش کمی رقم کلی بودجه بدون مقایسه با قدرت خرید همین نکته است.

وی با بیان اینکه تبصره‌ها در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده و در حال بررسی فصل سوم که فصل آخر در ردیف‌های هزینه‌ای است قرار داریم، گفت: مجموع درآمدها و منابعی که برای سال ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق تصویب شده است عبارت از ۴۸ هزار و ۳۵۳ میلیارد و ۳۷۶ میلیون و ۴۸۲ تومان است که کل ردیف‌های درآمدی بودجه ۱۴۰۰ به حساب می‌آید.

رسولی درباره اجزای درآمدهای بودجه ۱۴۰۰ افزود: درآمدهای ناشی از عوارض عمومی ۲۹ هزار ۷۶۵ میلیارد تومان، درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی ۹۲۵ میلیارد تومان، بهای خدمات و درآمدهای مؤسسات انتفاعی شهرداری ۴۸۷ میلیارد تومان، درآمد حاصل از وجوه و اموال شهرداری ۷۷۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، کمک‌های اعطایی دولت و سازمان‌های دولتی دو هزار ۲۶۱ میلیارد تومان و منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۷ هزار و ۷۷۸ میلیارد تومان است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بر اساس ماده ۱۰۱ قانون شهرداری، ۱۰ میلیارد تومان به عنوان منشأ درآمدی در نظر گرفته شده است؛ همچنین درآمدهای حاصل از فروش اموال منقول هفت هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان، فروش اموال منقول و اسقاط چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، فروش سرقفلی دو میلیارد تومان و ردیف سایر ۷۶ میلیارد تومان است.

رسولی اظهار کرد: منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی و تسهیلاتی که شهرداری دریافت می‌کند، پنج هزار و ۹۱۶ میلیارد تومان و همچنین وام‌های دریافتی یک هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان است. انواع اوراق مشارکت و اسناد و سهام و اجازه‌ای که بناست شورای شهر به شهرداری بدهد ۴ هزار و ۷۱ میلیارد تومان است.

رسولی با تاکید بر اینکه مجموع این سرفصل ردیف‌های درآمدی ۴۸ هزار و ۳۵۳ میلیارد و ۳۷۶ میلیون و ۴۸۲ تومان است، ادامه داد: این گزارش کلی کمیسیون تلفیق است. آن دسته از پیشنهادات اعضای شورا و کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر تهران که در کمیسیون برنامه و بودجه و نهایتاً در کمیسیون تلفیق رد شده یا لحاظ نشده است، حق اعضای شورا و کمیسیون تخصصی است و قابلیت طرح در صحن را دارد.

ما که دنبال بدهکارتر کردن شهرداری نیستیم؟

حجت نظری، دیگر عضو شورای شهر نیز پس از قرائت گزارش کمیسیون تلفیق درباره بخش درآمدی بودجه در مخالفت با این گزارش گفت: وقتی می‌خواهیم بودجه را برای سال آینده تصویب کنیم، مبنی بودجه سال جاری و تحقق درآمدها است.

وی ادامه داد: تا پایان ماه دهم حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان محقق شده است و از این مبلغ بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری شهرداری است در نتیجه عملاً نمی‌توانیم کار خاصی در شهر انجام بدهیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، با بیان اینکه اگر درآمد را واقعی‌تر پیش‌بینی کنیم هزینه‌ها نیز منطقی‌تر خواهد بود گفت: وقتی تحقق درآمد درست پیش‌بینی نشود و برای آن هزینه بتراشیم، شهرداری بدهکارتر می‌شود. ما که دنبال بدهکارتر کردن شهرداری نیستیم؟

وی گفت: اگر فکر می‌کنیم که سال آینده روی کاغذ شرایط بهتر می‌شود، اتفاقاً وقتی بسته محرک اقتصادی را پیش بینی کردیم بر اساس شرایط کرونایی وضعیت را گونه‌ای برای شهرداری تغییر دادیم که انگار در شرایط عادی است؛ لذا شهرداری می‌توانست از محل درآمدهای حاصل از بسته کرونایی مانند شرایط عادی درآمد را محقق کند، وقتی این کار را نکرد، در سال آینده حتی اگر کرونا هم نباشد نمی‌تواند کل درآمد پیش بینی شده را محقق کند.

نظری گفت: به همین دلایل مخالفتم را با کلیات اعلام می‌کنم و امیدوارم دوستانی که از پیش تصمیم گرفتند انگشت مبارک را فعال کنند و وقت ملت را بیش از این نگیرند!

تفکیک بودجه سرمایه گذاری از نقاط قوت بودجه ۱۴۰۰ است

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران هم در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۰ به عنوان موافق گفت: دغدغه دوستان در خصوص بحث تعریف نشدن منابع جدید درآمدی در بودجه سال آخر شورای محترم هست. توقعاتی داشتیم تا نظام درآمدی شهرداری از این وضعیت خارج شود.

وی افزود: همچنین در خصوص اجتماعی‌تر شدن بودجه و تحقق بودجه تعریف شده توقع داشتیم با این حال تصویب نکردن بودجه راه مناسبی برای تحقق دغدغه‌ها نیست.

فراهانی با اشاره به اینکه اگر بودجه را تصویب نکنیم درآمد پایدار ایجاد نمی‌شود اظهار کرد: با تصویب بودجه به اهداف می‌رسیم و تصویب نشدن آن سبب می‌شود یک دوازدهم مصوب شود و بر اجرای هزینه‌های جاری و تعطیل شدن پروژه‌ها و تعطیل شدن سرمایه گذاری صحه بگذارد و دغدغه مخالفان را تشدید می‌کند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: در کمیته بودجه ارزش زمانی پول را در ۱۴۰۰ بر مبنای ۹۵ محاسبه کردیم که قدرت مالی بودجه ۱۴۰۰ حدود ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است بدین معنا قدرت مالی بودجه ۴۸ هزار میلیاردی این میزان نیست. عدد بودجه افزایش یافته اما به دلیل تورم و ارزش زمانی پول قدرت مالی برای تحقق بودجه حداکثر این قدرت را دارد و بودجه ۱۴۰۰ حتی از بودجه سال ۹۰ کمتر است.

وی افزود: از نقاط قوت بودجه ۱۴۰۰ تفکیک بودجه سرمایه گذاری است که باید بدان توجه کند و پیش بینی ما این است بالای ۸۰ درصد بودجه ۹۹ محقق می‌شود؛ در بخش شهرسازی بودجه ما تقریباً محقق شده است و مشکلات درآمدی ما عمدتاً در خصوص ردیف‌های درآمدی شرکتی است که کرونا ایجاد کرده است.

چطور بدون توجه به درسی که امسال از بودجه گرفتیم آن را تصویب کنیم؟

محمدجواد حق‌شناس یکی دیگر از اعضای مخالف کلیات درآمدی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری گفت: برخلاف انتظارات نگاه این بودجه بر اساس مصوبات و ضوابطی که در برنامه تکلیف کرده بودیم نیست و با انحرافات جدی از برنامه به برش یک پنجم سالانه توجه نشده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد گوشی برای شنیدن نیست و تلاش بر این است که بودجه با همین شکل پیش برود و افزایش بی‌قاعده سقف بودجه بدون توجه به واقعیات درآمدی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

حق‌شناس با اشاره به وضعیت موجود تحقق درآمدهای سال جاری گفت: در نهایت بتوانیم تا پایان سال تحقق درآمدی را به ۷۰ درصد برسانیم. وقتی از بودجه ۳۰ هزار میلیاردی نتوانستیم ۷۰ درصد را هم محقق کنیم چطور در سال آینده بدون توجه به درسی که امسال از بودجه گرفتیم آن را تصویب کنیم؟

وی گفت: بی‌توجهی به جذب منابع جدید همچنان دیده می‌شود. چند سال است که فریاد می‌زنیم به سمت ایجاد منابع پایدار برویم و دو سه سال است مسیر کندی را شروع کردیم تا از شهر فروشی خارج شویم اما امسال با نام‌های جدید به رویکرد شهر فروشی بازگشت کردیم و شهر فروشی را تطهیر می‌کنیم.

حق‌شناس تاکید کرد: این بازگشت به عقب است؛ شورا تلاش کرد از این پدیده شوم که ۲۰ سال است بر شهر تهران سایه انداخته دوری کند باید توجه کنیم تا دوباره به وضعیت قبل بازگشت نکنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به کاهش سهم بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری گفت: امسال همچون سه سال گذشته حوزه فرهنگی و اجتماعی کمترین سهم را در بودجه داشته است و اصلاً با شعارهای شورای شهر نمی‌خواند.

مطالبات‌مان را نتوانستیم از دولت بگیریم

شهربانو امانی هم در مخالفت با لایحه بودجه شهرداری گفت: اصول بودجه این است که تبصره و درآمدهای آن شفاف و تحقق پذیر باشد بنده معتقدم که درآمدهای بودجه تحقق پذیر نیست.

وی افزود: درآمدها تخمینی و تنها پیش بینی است اما هزینه‌ها باید انجام شود.

امانی خطاب به رئیس شورای شهر تهران، ادامه داد: سه سال است که با وجود تمام تخصص خود، نتوانسته‌ایم مطالباتمان از دولت به ویژه در حمل و نقل را دریافت کنیم. درآمدهای این بودجه محقق نمی‌شود و حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شود و میزان بودجه تغییر کند، شهرداری می‌تواند تبصره به لایحه اضافه کند.

عضو شورای شهر تهران گفت: سال ۱۴۰۰ سومین سال اجرایی شدن برنامه مدیریت شهری است و با این بودجه با مشکل روبرو خواهیم شد.

حامد مظاهریان معاون شهردار تهران هم در دفاع از بخش درآمدی بودجه سال ۱۴۰۰، با اشاره به اینکه بودجه سال آینده شفاف‌ترین بودجه شهرداری در طی سال‌های گذشته نوآورانه و در انطباق با قوانین است.

وی ادامه داد: برای اولین بار آشکار کردیم که بیش از ۱۱ هزار میلیاردتومانی که در قالب تبصره‌ها وجود داشته و در حال حاضر در ردیف‌ها نشسته است قابل ارزیابی عمومی و نظارت شوراست.

معاون شهردار تهران با اشاره به درآمدهای جدید گفت: برای اولین بار بودجه سرمایه گذاری به مبلغ ۱۵ هزار و ۱۳ میلیارد تومان برای پروژه‌ها در نظر گرفته شده است.

مظاهریان افزود: تعریف بودجه‌های اختصاصی انگیزه را در بخش‌های شهرداری ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به دو سطحی بودن بودجه سال آینده گفت: در لایه اول ۱۹ درصد بودجه اصلی افزایش درآمد داشته و لایه دوم به ۲۶ درصد می‌رسد که زیر نرخ تورم و واقع گرا و شفاف است.

در نهایت کلیات ردیف‌های درآمدی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران با ۱۶ رأی موافق تصویب شد.

کد خبر 476577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.