ردپای تازه داعش در منطقه

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی هفته گذشته در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

تاکید الکاظمی بر ادامه پیگرد داعش در عراق

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح روز شنبه از منطقه عملیاتی ارتش این کشور در منطقه الطارمیه در شمال بغداد بازدید کرد.

وی در جریان این دیدار بر لزوم ادامه پیگرد اعضای گروه تروریستی داعش در عراق تاکید و دستور ادامه عملیات ارتش و نیروهای امنیتی تا نابودی این گروه تکفیری را صادر کرد.

منطقه الطارمیه بخشی از کمربند امنیتی راهبردی شهر بغداد است.

عراق پس از انفجارهای بغداد عملیات علیه تروریست‌های داعشی را تشدید کرده و تاکنون شماری از سرکرده‌های ارشد این گروه از جمله "والی داعش در عراق" را به هلاکت رسانده است.

نخست وزیر عراق همچنین در یک گشت زنی در بغداد، پایتخت عراق، به همراه شهردار این شهر، خواهان برگزاری کنفرانسی بین‌المللی برای بازسازی عراق شد.

میانجیگری نتانیاهو میان بایدن و محمد بن سلمان

یک منبع دیپلماتیک سعودی گفت که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوی تلفنی شامگاه چهارشنبه با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از او خواسته است تا اقدامی علیه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی انجام ندهد.

این منبع عربستانی به وبگاه ویکی لیکس سعودی، گفت که نتانیاهو در این تماس تلفنی، بن سلمان را یک «هم‌پیمان مورد اعتماد» برای رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا توصیف کرده است.

جو بایدن پس از گذشت چهار هفته از آغاز ریاست‌جمهوری‌اش شامگاه چهارشنبه با نتانیاهو تماس گرفت و دو طرف یک ساعت گفت‌وگو کردند و به گفته منابع صهیونیستی، «پرونده‌های صلح» (سازش) و «تهدید ایران» دو موضوع اصلی در گفت‌وگوی طرفین بود.

کاخ سفید پس از این تماس اعلام کرد که بایدن به نتانیاهو گفته است که آمریکا خواستار توسعه همکاری‌های دفاعی با تل‌آویو است. بایدن همچنین بر تعهد شخصی خود برای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی تأکید کرده است. از سوی دیگر بسیاری منتظر تماس تلفنی بایدن با «محمد بن سلمان» هستند، اما «آرون دیویدمیلر» دیپلمات سابق آمریکایی گفته است که ولی‌عهد سعودی منتظر تماس رئیس‌جمهور آمریکا نباشد.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز به خبرنگاران گفته است که همتای رئیس‌جمهور آمریکا، پادشاه عربستان سعودی است و بایدن در زمان مناسب با «سلمان بن عبدالعزیز» گفت‌وگو خواهد کرد؛ به این معنا که بایدن بر خلاف دونالد ترامپ، «محمد بن سلمان» را در رأس امور عربستان نمی‌داند.

گزارشی از نقض‌های خطرناک مزدوران امارات در یمن

سازمان آزادی‌ها و حقوق بشر یمنی موسوم به "سام" اعلام کرد، عملیات بازداشت و احضارهای مکرر از سوی نیروهای تحت حمایت امارات بدون دستورات قضائی، بیانگر رویکرد خطرناک آنها با تکیه بر سیاست ایجاد رعب و وحشت و ناپدید کردن اجباری مخالفان خود در مناطق ساحل غربی یمن است.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد، خواهر "فواد زهیر "بازداشتی ۳۹ ساله از جنوب استان حدیده گزارش داد که برادرش ۱۵ فوریه از سوی افراد وابسته به تیپ هفتم عمالقه بازداشت شده است. سازمان مذکور به نقل از خواهر زهیر اعلام کرده است این نیروها بدون نشان دادن هیچ گونه دستور بازداشتی یا احضار فواد را بردند و قبل از انتقال به اردوگاه ابوموسی اشعری در شهر ساحلی خوخه، به زندان امنیتی عمالقه ارجاع داده شده است. طبق بیانیه این سازمان، زهیر ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۰ هم توسط همین نیروها بازداشت شده بود.

با وجودی که کمیته ملی تحقیقات درباره ادعاهای حقوق بشری خواستار توضیح درباره دلیل بازداشت زهیر شده اما فرماندهان تیپ هفتم تحت حمایت ابوظبی به کمیته پاسخی نداده اند و رسماً اعلام نکرده اند که او در بازداشتگاه‌های تیپ هفتم حضور دارد یا اینکه نیروهای همین تیپ او را بازداشت کرده اند.

سازمان سام که مقر آن در ژنو است، اعلام کرد، تکرار عملیات بازداشت اجباری و غیر قانونی بیانگر رویکرد نگران کننده نیروهای تحت حمایت ابوظبی و در پیش گرفتن این رویکرد برای ایجاد رعب و وحشت میان مخالفان است. این رفتار موجب شده بسیاری از استان خود کوچ کنند، مسأله‌ای که بازتاب‌های خطرناکی در سطح اجتماعی و توزیع جمعیتی یمن ایجاد خواهد کرد.

سام همچنین از تشکیلات نظامی خواست این اقدامات مغایر قانون یمن و قوانین بین‌المللی را متوقف و تمامی بازداشتی‌های حاضر در زندان‌های تحت نظارت خود در مناطق جنوبی ساحلی حدیده را آزاد کنند. این سازمان از طرف‌های بین‌المللی خواست مسؤولیت خود را درباره تبعات تکرار چنین حوادثی که نشان دهنده نقض‌های خطرناک حقوق اصلی مندرج در کنوانسیون‌های بین‌المللی است، برعهده بگیرند.

نیروهای تحت حمایت امارات بر مناطق باب المندب، موزع، الوزاعیه و شهر المخا در جنوب غربی تعز کنترل دارند. آنها همچنین بر خوخه، بخشی‌هایی از التحیتا و حیس در جنوب حدیده و مناطق دیگری اطراف استان ساحلی دریای سرخ کنترل دارند.

دسامبر ۲۰۲۰ نیز سازمان حقوق بشری سام گزارشی منتشر و نیروهای تحت حمایت امارات را به آدم ربائی و شکنجه غیر نظامیان در مناطق ساحل غربی تحت کنترل خود متهم کرد.

اعلام جنگ داعش علیه انصارالله یمن

گروهک تروریستی داعش در بیانیه‌ای رسماً خبر داد که در استان مأرب علیه نیروهای ارتش و انصارالله یمن می‌جنگد.

به نوشته وب‌گاه الخبر الیمنی، داعش در این بیانیه کوتاه اعلام کرد، با نیروهای ارتش و انصارالله یمن در منطقه «الکساره» در استان مأرب درگیر شده و مدعی شد که در این درگیری تعدادی از نیروهای دولت صنعا کشته و زخمی شده‌اند. داعش همچنین ادعا کرد که توانسته دو مقر را به اشغال خود درآورد.

سانه‌های یمنی در روزهای گذشته از حضور فرماندهان داعش و القاعده در استان مأرب برای مقابله با نیروهای دولت صنعاء خبر داده بودند.

استان مأرب از یک هفته پیش شاهد مرحله جدید عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی است، به طوری که که به گفته منابع میدانی یمنی، در یک هفته گذشته ۳۲ کیلومتر مربع از مساحت منطقه «صرواح» در غرب مأرب به کنترل نیروهای دولت صنعاء درآمده است و این نیروها ۱۰ کیلومتر تا شهر مأرب فاصله دارند.

هفته پیش «محسن باصرّه» معاون رئیس پارلمان وابسته به ائتلاف سعودی خواستار اعلام بسیج عمومی برای مقابله با نیروهای ارتش و انصارالله شده و هشدار داده بود که در صورت عدم اقدام جدی، شهر مأرب از کنترل دولت مستعفی یمن خارج خواهد شد.

روسیه تلاش‌هایش برای برقراری صلح در افغانستان را دو چندان کرده است

فرستادگان مسکو پا پیش گذاشته و با مقام‌های منطقه‌ای و چهره‌های برجسته طالبان دیدار می‌کنند و این دیدارها در حالی صورت می‌گیرد که کنفرانس وزرای خارجه ناتو به این نتیجه رسیده که هیچ راه آسانی برای پایان جنگ دامنه دار در افغانستان وجود ندارد.

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان روز جمعه در پاکستان بود تا با مقام‌های این کشور گفتگو کند.

حشد الشعبی از هلاکت "مفتی شرعی" داعش خبر داد

فرماندهی عملیات حشد الشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای حشد الشعبی توانستند بعد از درگیری با گروهی از تروریست‌های داعش؛ والی الطارمیه و مفتی شرعی داعش را در کمینی که در شمال بغداد ترتیب داده بودند، به هلاکت برسانند. این درگیری‌ها به کشته شدن سه تروریست داعشی انجامید.

در این بیانیه آمده است که این درگیری‌ها همچنین به کشته شدن سه تن از نیروهای حشد شعبی و زخمی زدن دو تن دیگر انجامید و درگیری‌ها همچنان ادامه دارد از سوی دیگر، فرماندهی عملیات بغداد امروز از ناکام گذاشتن حمله داعش که قرار بود بغداد، پایتخت عراق را هدف قرار دهد خبر داد. یکی از سرکرده‌های داعش نیز در این عملیات به هلاکت رسید.

فرماندهی عملیات بغداد در بیانیه‌ای اعلام کرد: طبق داده‌های سازمان اطلاعات نظامی، لشکر ششم توانست پنج تروریست را در شهرستان الطارمیه به هلاکت برساند که این افراد برای انجام حملات تروریستی در بغداد طرح ریزی کرده بودند.

در این بیانیه آمده است: از جمله کشته شدگان داعش، یک نظامی و یک فرد اداری وابسته به این گروه در شمال بغداد و یک فرد رسانه‌ای وابسته به داعش در شهرستان فلوجه بود.

با وجود اینکه عراق در سال ۲۰۱۷ از پیروزی بر داعش خبر داد، اما همچنان گروهک‌های زیرزمینی داعش در برخی از مناطق کشور فعال هستند.

کد خبر 476499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.