بازگشت امید به تاریخ مدفون اصفهان

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری اصفهان و اداره‌کل میراث فرهنگی استان برای ساماندهی و ادامه کاوش‌های تپه اشرف، بار دیگر کشف و کاوش بیشتر تاریخ مدفون اصفهان را نوید داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بخشی از تاریخ باستانی اصفهان جایی در شرق این شهر زیر خروارها خاک و سنگ و آسفالت پنهان شده است درست در جوار «شهرستان» ساسانی تپه اشرف باستانی قرار دارد که کاوش‌های فصل هفت آن که در تابستان امسال انجام شد تاریخ پیدایش اصفهان را هزار سال عقب برد و بر پیشینه این شهر افزود. کاوش‌ها در تپه اشرف از اواخر دهه ۱۳۸۰ شمسی آغاز شد و در نهایت امسال نتایج شگفت‌انگیزی داشت.

کشف چند اسکلت از جمله اسکلت بانوی اشکانی و همچنین چندین بخش باستانی دیگر امیدهای بسیاری به کاوشگران داد، اما این امید با پایان کار فصل هفتم که یک کاوش «نجات بخش» بود به نومیدی تبدیل شد. مشکلات مالی و بودجه‌ای همچنین نبود هماهنگی برخی دستگاه‌ها اجازه ادامه کاوش‌ها را نمی‌داد و روز به روز تپه در معرض خطر بیشتری قرار می‌گرفت.

با این حال روز گذشته خبرهای خوش از اصفهان مخابره شد: "شهرداری اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به منظور همکاری و مشارکت در ساماندهی تپه باستانی اشرف و ادامه کاوش باستان شناسی ضلع شمالی تپه، تفاهم نامه همکاری امضا کردند". حتی وقتی که بدانیم علیرضا جعفری زند، باستان شناسی که از ابتدای کار کاوش در تپه اشرف آن را انجام داده، معمار اصلی مفاد این تفاهم‌نامه بوده، امیدواری بیشتر خواهد شد.

بازگشت امید به تاریخ مدفون اصفهان

حل معضل امنیت تپه اشرف

جعفری زند در این باره به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: مدتی در این فکر بودیم که شهرداری نیز به جریان کاوش‌های تپه اشرف ورود پیدا کند و تفاهم نامه‌ای بین شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی برقرار شود تا به کمک آن بتوانیم کاوش‌ها را ادامه داده و به سرانجام مطلوبی برسانیم؛ چراکه فاصله چند ساله میان هر فصل از کاوش‌، دردی از تپه اشرف دوا نمی‌کند.

وی می‌افزاید: تپه اشرف مشکلات بسیاری دارد که یکی از آنها زباله‌هایی است که در طول سالیان سال روی آن انباشته شده و وضعیت نابسامانی ایجاد کرده است. مساله دیگر محصور نبودن این تپه است که باعث تبدیل شدن آن به پیست موتورسواری و محل تردد افراد ناجور، کارتن‌خواب‌ها و معتادان شده است. به هر حال این تپه درست در شهر اصفهان قرار دارد و با وضعیت فعلی یک بخش نامناسب برای اصفهان محسوب می‌شود بنابراین برای به سامان رساندن این تپه پیشنهادی دادیم که در میراث فرهنگی طرح شد.

سرپرست هیات باستان شناسی تپه اشرف با اشاره به مفاد تفاهم نامه، تصریح می‌کند: اختلافاتی بر سر جزئیات آن وجود داشت تا اینکه سرانجام تفاهم نامه آن امضا شد. این تفاهم نامه درباره ساماندهی تپه اشرف، برداشتن نخاله‌ها از روی این تپه و محصور کردن آن توسط شهرداری است که این اقدامی مهم برای رسیدن به هدف نهایی در تپه اشرف، یعنی ایجاد یک سایت موزه است.

بازگشت امید به تاریخ مدفون اصفهان

فصل هشتم کاوش‌ها در قلعه ساسانی خواهد بود

جعفری زند ادامه می‌دهد: در فصل هفتم کاوش متوجه شدیم که تپه اشرف یک بستر صخره‌ای است که بیشتر آثار آن در اطراف تپه نهفته شده و لازم است که این تپه تبدیل به یک سایت موزه شود تا علاوه بر اینکه از وضعیت نابسامان بیرون می‌آید، اصفهان نیز دارای یک سایت موزه معتبر جهانی شود.

وی خاطر نشان می‌کند: بنابراین، توافق نامه امضا شده قدمی برای تسهیل کاوش‌های فصول بعدی است. فصل هشتم کاوش، اگر اتفاق بیفتد در بخش شمالی این تپه یعنی در قسمت قلعه ساسانی خواهد بود. بخشی از این قلعه در چهار فصل کاوشی که از سال ۸۹ روی این تپه آغاز کردیم نمایان شد و اکنون قصد داریم آوار روی آن را برداریم تا سروسامان پیدا کند و به عنوان یک اثر تاریخی معتبر و نه یک تله خاک، در معرض دید عموم قرار بگیرد. امیدواریم که مشکلات یکی پس از دیگری برطرف شوند. طبیعی است که در این کار به پشتیبانی و همکاری مالی بیشتری از سوی ارگان‌ها نیاز داریم.

حمایت مالی شهرداری از کاوش‌های تپه اشرف

سرپرست هیات باستان شناسی تپه اشرف درباره تامین مالی هزینه‌های کاوش‌ها، توضیح می‌دهد: شهرداری در امور مالی و بحث تامین نیرو به ما کمک خواهد کرد. در واقع با توجه به اینکه میراث فرهنگی دغدغه‌های بسیاری دارد که باید به آنها رسیدگی کند، نیاز بود که ارگان دیگری برای تامین مالی به یاری میراث فرهنگی بیاید؛ بنابراین بر اساس این توافقنامه شهرداری حمایت کننده مالی کاوش‌های آینده خواهد بود.

بازگشت امید به تاریخ مدفون اصفهان

بیشتر بخوانید: تاریخ باستانی اصفهان درگیر با لوله و بودجه!

زند در پاسخ به اینکه آیا شهرداری با کاوش در محوطه خیابان مجاور تپه و پارک اطراف تپه موافقت کرده است، تصریح می‌کند: هدف این بود که کاوش قسمت شرقی تپه اشرف که در فصل هفتم و در مسیر لوله‌گذاری کار شد، ادامه پیدا کند. اما شهرداری می‌خواهد که ابتدا ماهیت تپه روشن شود و سپس کاوش ادامه پیدا کند؛ من نیز موافقت کردم. اکنون که قرار است قدمی برداشته شود، ابتدا باید آغاز شود تا بعد بتوانیم کاوش قسمت شرقی تپه که در فصل ۷ انجام شد را ادامه دهیم.

وی می‌افزاید: پیشنهاد من این بود که همزمان با کار کردن روی تپه اشرف، بستری نیز برای ادامه کاوش فصل هفتم در فضای سبز ضلع شرقی و بخش‌هایی از خیابان، فراهم شود. امیدوارم این مراحل طی شود و بتوانیم آغاز فصل هشتم کاوش در تپه اشرف را اعلام کنیم.

کد خبر 476443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 1
    با خشکاندن زاینده رود اقلیم اصفهان نابود شد تمام درختان قدیمی در حال خشک شدن .پل های تاریخی بر روی زاینده رود در حال تخریب .....دنبال چی میگردین الان را دریابید