در پنجمین شب از جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟

در پنجمین شب از اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر شاهد اجراهای مختلفی از جمله اجرای هنرستان موسیقی پسران و ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری بردیا کیارس بودیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اولین اجرای پنجمین شب جشنواره موسیقی فجر از گروه نوای سیمره و موسیقی لری بود. سبحان امرایی کمانچه، علی الواری سرنا، اکبر خسروی بم تار، حسین مرادی تنبک، علیرضا کاظمی سنتور و تنظیم کننده اجرا، از اعضای این گروه بودند. همچنین سرپرست، شاعر و آهنگساز گروه مهران غضنفری بود. قطعات اجرا شده به ترتیب شامل مرگ سهراب، خلیج عاشقی، دایه دایه، هرمنه و طلوع در بخش اول و مشق پرواز، قلندر، چترهویل، هاوار، بینا بینا و آساره زله در بخش دوم بودند. قطعه مرگ سهراب با شعر و آهنگسازی زیبای مهران غضنفری به سردار شهید سلیمانی تقدیم شد. آهنگسازی و اشعار غضنفری در دسته بندی موسیقی لری قرار می‌گیرد اما تغییراتی که او در ساز آرایی و فضاسازی‌های موسیقایی انجام داده بود؛ آن را از روند معمول قطعات فولکلور جدا کرده بود. نوازندگان و خواننده در طول اجرا هم از تکنیک‌های موسیقی دستگاهی و هم تکنیک‌های وِیژه موسیقی نواحی استفاده می‌کردند. مضامین بیشتر آهنگ‌ها حماسی و به طور کلی می‌توان گفت شاهد اجرایی ملی_میهنی با گویش زیبای لری بودیم.

هنرستان موسیقی پسران

این اجرا شامل دو بخش موسیقی دستگاهی و موسیقی کلاسیک بود. در بخش اول پوریا ستاری سنتور، معین شکوری قانون، پوریا معظمی تار، محمدحسین رضایی بم تار، سیاوش ابراهیم‌نیا سه‌تار، امین جمالی عود، پارسا درویش‌زاده و محمد رحیمی کمانچه و ارشان تاجیک تمبک، این گروه را همراهی کردند. در این بخش شاهد اجرایی بی کلام در دستگاه ماهور بودیم. قطعات اجرا شده به ترتیب شامل پیش درآمد ماهور از سعید هرمزی، رنگ شهرآشوب، چهار مضرابی از حسین علیزاده و رنگ یک چوبه بود. اگر چه انتظار می‌رفت با وجود سازهای مختلف در گروه، از قطعات تنظیمی متفاوت انجام بشود اما هماهنگی بسیار خوب بین نوازندگان و رعایت نکات مهم در نوازندگی، اجرای قابل قبولی را فراهم آورده بود. همچنین در بخش دوم ارکستر زهی هنرستان موسیقی پسران قطعاتی را از هندل و کومیتاس وارداپت اجرا کردند. در طول اجرا مهبد عرفانی، ابوالفضل امیدی، نیما نجارها، آریا احتشامی، میلاد طاهرخانی ویولن، محمد حسن صادقی فرد و معین جلیلیان ویولا، ابوالفضل فریدونی و پارسا نیوپور ویولنسل، ایلیا عبدالوهاب کنترباس می‌نواختند. امیر پدرام طاهریان هم سرپرست و رهبری این ارکستر زهی را برعهده گرفته بود. در ابتدای اجرا به نظر می‌رسید ارکستر از هماهنگی کافی برخوردار نیست ولی رفته رفته به خصوص در اجرای آثار کومیتاس هماهنگی بین اعضای گروه بیشتر شد.

رسیتال پیانو موریتس ارنست

این پیانو نواز آلمانی در طول اجرای طولانی خود واریاسیون های گلدبرگ باخ را به خوبی اجرا کرد. ارنست در ابتدا قطعه آریا را از مجموعه واریاسیون های گلدبرگ باخ اجرا کرد. قطعه‌ای که در نگاه اول ممکن است ساده به نظر برسد ولی تاویل‌های متنوع نوازندگان، رعایت نوانس‌ها و پدال‌گیری مناسب در این قطعه بسیار حائز اهمیت است که این نوازنده به خوبی از عهده آن برآمده بود. در طول این اجرای طولانی بقیه واریاسیون‌ها به زیبایی اجرا شدند و موریتس ارنست به خوبی توانست از پیچیدگی‌ها کنترپوانیکی قطعات سربلند بیرون آید و اجرایی شنیدنی را برای دوستداران موسیقی باخ به وجود بیاورد. در طول این اجرا می‌توان فهمید که این نوازنده به سهم خود توانسته درک خوبی از موسیقی باخ و قطعات او به دست بیاورد.

ارکستر موسیقی ملی ایران

ارکستر موسیقی ملی با تمام حواشی‌اش بالاخره به رهبری بردیا کیارس اجرای خوبی را به مخاطبان خود هدیه دادند. قطعات اجرا شده شامل قطعه سلام از حسین علیزاده، قطعه بیا از حبیب الله بدیعی با تنظیم شهرام توکلی برای ارکستر، خاک مهر آئین از علی اکبر قربانی و شور از فکرت امیرف بود. قطعه سلام شروع خوبی برای نمایش قدرت رهبری بردیا کیارس بود قطعه‌ای که با وام گرفتن از تم معروف "سلام علیکم" حسن کسایی و واریاسیون های خلاقانه علیزاده و سازآرایی های زیبای او تحسین هر مخاطبی را برمی‌انگیزد. در ادامه پوریا اخواص با صدای گرم خود تصنیف ماندگار حبیب الله بدیعی و تصنیف خاک مهرآیین از علی اکبر قربانی را اجرا کرد. نقطه عطف اجرای دیشب ارکستر ملی قطعه زیبای شور از فکرت امیرف آهنگساز آذربایجانی بود. قطعه‌ای که بر مبنای مقام شور آذربایجانی برای ارکستر تنظیم شده است. اجرای سازهای بادی ارکستر با لحن موسیقی آذربایجان در طول اجرا جالب توجه بود.

اگر چه طبق گفته معاون هنری وزارت فرهنگ، ارکستر ملی پیشرفت‌هایی داشته است ولی از آن انتظار بیشتری بود. صدابرداران و تصویربرداران سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در این قسمت سنگ تمام گذاشته بودند و ضبط این اجرا کیفیت بالاتری نسبت به بقیه اجراها داشت.

میلاد درخشانی و طاها مظاهری

اجرای پایانی پنجمین شب از جشنواره موسیقی فجر مربوط به میلاد درخشانی و طاها مظاهری بود. با توجه به اینکه جشنواره امسال بیشتر پذیرای هنرمندان موسیقی کلاسیک و دستگاهی بود؛ این اجرا از معدود اجراهایی بود که در دسته موسیقی کلاسیک و موسیقی دستگاهی قرار نمی‌گرفت.در طول این اجرا درخشانی به همراه طاها مظاهری قطعاتی از ساخته‌های خود را به زیبایی اجرا کرد. قطعات با فضاها و اشعار مختلفی انتخاب شده بودند که نشان از حسن انتخاب درخشانی می‌داد. همچنین تجهیزات الکترونیک در طول اجرا به خوبی به کار گرفته شده بودند.

کد خبر 476436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.