کووی‌واک؛ سومین واکسن کرونای روسی

نخست وزیر روسیه از ثبت سومین واکسن کرونای این کشور به نام "کووی‌واک" (CoviVac) خبر داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کشور روسیه پیش از این در ماه آگوست سال ۲۰۲۰ میلادی، نخستین واکسن کووید_۱۹ را با نام "اسپوتنیک V" تولید کرد. پس از آن نیز در ماه اکتبر سال گذشته واکسن دوم این کشور به نام EpiVacCorona تأیید شد. تا کنون چهار هزار مرکز واکسیناسیون در این کشور ایجاد شده است و حداقل ۱۰ میلیون دوز از واکسن "اسپوتنیک V" و ۸۰ هزار دوز واکسن "EpiVacCorona"تولید شده است.

در حال حاضر نخست وزیر روسیه اعلام کرده است که واکسن جدیدی تحت نظارت آکادمی علوم روسیه با نام "CoviVac" ثبت شده است. به گفته او واکسیناسیون عمومی با محصول جدید در بهار سال جاری آغاز می‌شود، به طوری که تا اواسط ماه مارس، ۱۲۰ هزار دوز از این واکسن برای بازار داخلی عرضه می‌شود سپس ماهیانه تقریباً نیم میلیون دوز از این واکسن تولید خواهد شد.

واکسن CoviVac بر خلاف اسپوتنیک V که از یک ویروس تغییر یافته بی‌ضرر برای رساندن ژن‌های کرونا ویروس به درون بدن و تحریک دستگاه ایمنی استفاده می‌کند، از ویروس کرونای غیرفعال بهره می‌برد که توانایی تکثیر خود را از دست داده است. نتایج آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد که میزان تأثیرگذاری این واکسن ۹۱.۴ درصد است.

به گفته مقامات روسی، واکسن CoviVac باید در دو دوز با فاصله ۱۴ روز تزریق شود. این واکسن در دمای معمولی یخچال یعنی بین دو تا هشت درجه سلسیوس قابل نگهداری است. کارآزمایی بالینی واکسن ذکر شده در تاریخ ۲۱ سپتامبر سال گذشته میلادی آغاز شد نتایج این آزمایشات نشان می‌دهد که تزریق واکسن جدید هیچ‌گونه عارضه جانبی مانند افزایش دمای بدن را نخواهد داشت.

کد خبر 476432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.