موج جدید اپیدمی در اصفهان/فوت ۱۲ مادر باردار بر اثر ابتلا به کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بر اثر کرونا حدود هشت هزار و ۷۰۰ نفر از هم استانی‌های خود را تاکنون از دست داده‌ایم که ۱۲ نفر آنها مادران باردار بوده‌اند و به طور میانگین هر ماه یک مادر باردار فوت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهروز کلیدری امروز _شنبه دوم اسفند ماه_ در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه حدود ۱۲ ماه است که درگیر کرونا هستیم و دو موج سنگین شیوع را تحمل کردیم، اظهار کرد: برخلاف کشور که سه موج بیماری کرونا را تحمل کرده استان اصفهان دو موج داشته است و شرایط نسبتاً پایداری را در استان داشته‌ایم، از تیرماه رشد آرام آمارهای کرونا شروع شد و بعد از آن در شهریور ماه به اوج خود رسید و در موج دوم بیماری از آبان ماه حدود دو هزار و ۲۰۰ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری می‌شدند و در آن مقطع بیماران بستری ورودی روزانه به حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ بیمار می‌رسید و تعداد بیماران شناسایی شده در استان نیز به یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار بیمار که حدود یک چهارم از آنها شرایط بستری را داشتند می‌رسید.

از دست دادن جان ۸۷۰۰ بیمار کرونا در استان

وی اظهار کرد: در ۱۲ ماه اخیر حدود ۷۵ هزار بیمار در استان در گروه‌های سنی مختلف ارائه خدمت شدند و حدود چهار هزار و ۳۰۰ بیمار زیر ۱۸ سال، ۷۰ هزار بیمار بالای ۱۸ سال و ۷۳۰ مادر باردار مبتلا به کرونا بستری شدند، در این مدت حدود چهار هزار بیمار قطعی مبتلا به کرونا فوت کردند.

کلیدری افزود: اگر بیماران مشکوک به کرونا که تست پی سی آر آنها منفی بوده است را به عدد بالا اضافه کنیم حدود هشت هزار و ۷۰۰ نفر از هم استانی‌های خود را تاکنون از دست داده‌ایم که ۱۲ نفر آنها مادر باردار بودند و به طور میانگین هر ماه یک مادر باردار فوت کرده که نوزادان آنها نیز از دست رفته‌اند و تنها سه نوزاد که سن آنها بالای ۲۸ هفته بود نجات یافتند و در قید حیات هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: از بیماران زیر ۱۸ سال که چهار هزار و ۳۰۰ نفر بودند هم ۱۹۴ نفر فوت کردند و این موضوع بسیار دردناک است، تمام توان تشخیصی را به کار گرفته‌ایم و آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی برای انجام تست فعالیت می‌کنند، علاوه بر آزمایشگاه‌های دولتی حدود ۱۶ آزمایشگاه در بخش خصوصی نمونه گیری‌های تست کرونا را انجام می‌دهند، تاکنون ۴۲۰ هزار آزمایش در استان انجام شده است که از این تعداد ۱۵۱ هزار تست مثبت بوده و حدود چهار هزار نفر فوت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه به طور میانگین ۲.۶۶ درصد بیماران بستری و سرپایی ما از دست رفته‌اند، افزود: از اواخر دی ماه با توجه به محدودیت‌های اعمال شده شرایط آرامتر شد و تعداد بیماران بستری از دو هزار و ۲۰۰ بیمار در دی ماه و بهمن ماه به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ بیمار بستری ریزش کرد و مرگ و میر افراد که حدود ۷۰ نفر بود به تعداد انگشتان یک دست رسید، تعداد بیماران سرپایی نیز در دی ماه و اوایل بهمن ماه به حدود ۵۰ تا ۱۰۰ نفر رسیدند.

وی با اشاره به اینکه در روزهای گذشته تجربه مجددی از افزایش ابتلاء و بستری در استان داشتیم، تصریح کرد: شرایط مشابه تیرماه است و به تدریج تعداد بیماران در حال افزایش است و به همین ترتیب تعداد بیماران بستری نیز افزایش خواهد یافت در حال حاضر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تشخیص سرپایی داریم و اگر تعداد بیماران سرپایی افزایش یابد حدود دو یا سه هفته بعد نیز بیماران بستری افزایش خواهند یافت.

اصفهان از جهش ویروس کرونا در امان نخواهد بود

کلیدری با بیان اینکه بستری‌ها از ۳۰۰ بیمار به ۴۰۰ تا ۵۰۰ بیمار بستری رسیده و در حال افزایش است، اضافه کرد: افراد دچار ساده انگاری شرایط کرونا شده‌اند و عادی انگاری‌های فراوانی را در اجتماع شاهد هستیم با توجه به وجود جهش‌های جدید ویروس کرونا نگرانی ما نسبت به افزایش آمار بالا است چرا که ممکن است در استان افراد، درگیر ابتلای ویروس‌های جهش یافته جدید مانند کرونای انگلیسی شوند، در شهرهایی مانند کاشان، قزوین، تهران و خوزستان شناسایی جهش‌های جدید کرونا وجود داشته و قطعاً اصفهان نیز از سیر ابتلاء به این ویروس در امان نخواهد بود مگر اینکه تمام دستورالعمل‌های بهداشتی را با شدت بیشتری رعایت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه سرعت گسترش ویروس جهش یافته انگلیسی نسبت به کرونا ویروس معمولی بیشتر است، گفت: این ویروس جدید حدود ۷۰ درصد با سرعت بیشتری گسترش می‌یابد اگر مراعات‌ها وجود نداشته باشد روند درگیری به این نوع جهش یافته بیشتر خواهد بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با توضیح اینکه اگر جهش جدید کرونا استان را درگیر کند سرعت درگیری آن بیشتر است، افزود: سرعت پیشروی بیماری این ویروس جدید در فرد نیز بالاتر است و مانند کرونا ویروس معمولی که دوره کمون داشت و بعد از چند هفته وضعیت بیمار نسبت به بستری شدن و یا بهبود مشخص می‌شد، سرعت پیشروی بیماری در فرد بیشتر شده و ظرف چند روز به شرایط حاد می‌رسد که ممکن است ارائه خدمات درمانی توسط کادر درمان را سخت کند و همچنین آمار مرگ و میر نیز احتمالاً بیشتر می‌شود.

در جهش جدید ویروس گروه‌های سنی بالا و پایین مورد هدف هستند

وی گفت: در این جهش جدید گروه‌های سنی بالا و پایین مورد هدف هستند و افراد با سنین پایین نیز مبتلا می‌شوند، آمار مرگ و میر در این گروه سنی نیز مشاهده شده است اگر این شرایط حاکم شود تمام خدمات غیرکرونایی در استان تحت تأثیر قرار می‌گیرد چرا که تمام ظرفیت‌ها متوقف می‌شود تا به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ خدمت رسانی شود و در موج دوم که روزهای سختی داشتیم برخی بیماران دیگر بیماری‌ها برای دریافت خدمات منتظر می‌ماندند تا بتوانیم به بیماران کرونایی خدمت رسانی کنیم، ممکن است مراکز درمانی از شرایط خدمت رسانی عادی خارج و مجبور به انجام خدمات کرونایی شوند.

کلیدری با اشاره به اینکه اگر در اسفند و فروردین ماه به موج جدید شیوع وارد شویم تعدادی از بیمارستان‌ها از زنجیره خدمت رسانی عادی خارج و تنها خدمات کرونایی ارائه می‌دهند، تصریح کرد: اگر وارد موج جدید شیوع کرونا شویم مراکز درمانی دچار مشکل می‌شوند و به اجبار باید خدمات کرونایی ارائه دهند، بنابراین چرخه درآمدی مراکز دولتی و خصوصی دچار مشکل می‌شوند، عادی انگاری‌هایی در شهر و استان دیده می‌شود و مراکز بدون رعایت نکات بهداشتی در حال انجام فعالیت هستند و این موضوع کادر درمان را دچار مشکل خواهد کرد، افراد باید با شدت بیشتری دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا ویروس را رعایت کنند تا شاهد افزایش آمار ابتلاء و مرگ و میر نباشیم.

هزینه تست کرونای جهش یافته ۸ میلیون تومان است

وی در خصوص تشخیص کرونای جهش یافته انگلیسی ادامه داد: سرعت انتقال و درگیری این ویروس جدید بسیار بالا است برای تشخیص اینکه فرد به کرونا ویروس انگلیسی مبتلا شده است باید بررسی‌هایی از نظر ژنتیکی انجام شود که این اقدامات هزینه بر و محدود است و اگر یک تست معمولی حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد بررسی ژنتیکی متاسیون ویروس جدید حدود ۸ میلیون هزینه دربر دارد بنابراین تمام مواردی که شناسایی می‌شوند از نظر ژنتیکی بررسی نخواهند شد و اگر در یک منطقه چند مورد کرونای انگلیسی شناسایی شود سایر موارد شناسایی جدید نیز بر حسب کرونای انگلیسی گذاشته خواهد شد وموارد مشکوک به این نوع ویروس برای بررسی به تهران ارسال می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در زمینه تست‌های عمومی پی سی آر تمام آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی نیازهای استان را در این زمینه پوشش می‌دهند اما هشدارهای لازم را در این زمینه که اگر با بیماری روبرو شدند که روند بیماری در وی متفاوت است قطعاً بررسی ژنتیکی کرونا ویروس جدید را برای وی انجام می‌دهند تاکنون چند مورد مشکوک از کرونای انگلیسی وجود داشته است اما موتاسیون جدید در استان نداشتیم اما بعید نیست که این کرونا در استان وجود داشته باشد.

تا پایان اسفندماه واکسیناسیون کادر درمان انجام می‌شود

وی افزود: اگر رعایت‌ها انجام نشود و عادی انگاری‌ها ادامه پیدا کند ویروس به طور مکرر از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و قطعاً جهش‌های بیشتری را خواهیم داشت اما اگر چرخه انتقال ویروس را کنترل کنیم و ویروس نتواند در جامعه بچرخد موتاسیون‌های جدید نیز رخ نمی‌دهد.

کلیدری در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، در خصوص روند واکسیناسیون کرونا در اصفهان تصریح کرد: توزیع واکسن و تزریق آن در کشور از ۲۱ بهمن ماه برای کادر درمان شروع شده است و در استان نیز این چرخه از همان تاریخ شروع شده است در فاز اول توزیع و تزریق واکسن کادر درمانی که در آس سی یو فعالیت می‌کنند و تاکنون به کرونا ویروس مبتلا نشده‌اند شروع شده و حدود ۸۰ درصد از افرادی که برای فاز اول در نظر گرفته بودیم واکسینه شدند.

وی با توضیح اینکه در حال برنامه‌ریزی برای اجرای فاز دوم واکسیناسیون هستیم، اظهار کرد: در فاز دوم کادر درمانی که بخش‌های عادی به بیماران کرونایی خدمت رسانی می‌کنند شناسایی شدند و در این هفته بعد از رسیدن محموله واکسن، واکسیناسیون آنها شروع می‌شود و تا پایان اسفند تمام کادر درمان در مراکز خصوصی و دولتی واکسن را دریافت خواهند کرد و بعد از آن گروه‌های پرخطر برای دریافت واکسیناسیون در اولویت قرار دارند و احتمالاً از فروردین ماه واکسیناسیون مردم عادی در گروه‌های پرخطر شروع خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: چشم‌انداز وزارت بهداشت این است که تا دی ماه سال آینده بتوان برای ایجاد ایمنی نسبی حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را واکسینه کنیم به جز واکسن اسپوتنیک وی، احتمالاً واکسن سینوفارم و سایر واکسن‌ها نیز وارد چرخه واکسیناسیون می‌شود که واکسن تولید داخلی کشور نیز بعد از انجام مراحل لازم وارد این چرخه می‌شود.

واکسن روسی عوارض خاصی نداشته است

وی با توضیح اینکه طبق دستورالعمل‌ها افرادی که به کرونا مبتلا نشده‌اند باید در دو دوز به فاصله ۲۱ روز واکسن را دریافت کنند، ادامه داد: بعد از تزریق واکسن حدود ۴۵ روز بعد ایمنی در بدن ایجاد می‌شود و این ایمنی احتمالاً حدود ۳ تا ۶ ماه در بدن وجود دارد اما در حال حاضر پاسخ دقیقی برای این موضوع وجود ندارد. اگر فرد به کرونا مبتلا شده باشد واکسن برای وی تأثیر ندارد و افراد باید واکسن را در دوره‌ای که هنوز به کرونا مبتلا نشده‌اند دریافت کنند.

کلیدری در خصوص عوارض واکسن اسپوتنیک وی، گفت: در فاز اول واکسیناسیون بیشترین عوارضی که در خصوص این واکسن وجود داشته بدن درد، گلودرد، تب بوده است و در فاز اول بر اساس آماری که از کادر درمان دریافت کرده‌ایم ۱۸۵ نفر دچار بدن درد، ۱۱۰ نفر دچار ضعف و ۸۶ نفر نیز دچار تب شده‌اند که تمام این موارد رفع شده و وضعیت آنها خوب است و تنها ۳ نفر از کادر درمان برای ۲۴ ساعت در بیمارستان بستری شدند و عوارضی از جمله تنگی نفس داشتند که آن نیز بهبود یافته و تاکنون عوارض جدی درباره واکسن اسپوتنیک وی نداشتیم. این واکسن حدود ۹۲ درصد در پیشگیری از بیماری مؤثر است.

در موج جدید کرونا بیمارستان الزهرا به چرخه درمانی کووید اضافه می‌شود

وی با اشاره به مخالفت با بازگشایی‌ها تأکید کرد: با بازگشایی مدارس و برخی مراکز موافق نبودیم و مدارس متخلفی را در این مدت داشته‌ایم که حتی امتحان حضوری نیز برگزار کرده‌اند، در یک روز تنها ۱۰ مدرسه متخلف را پلمب کرده‌ایم تا از روند عادی انگاری جلوگیری شود. دستورات مربوط به ایام نوروز نیز موقتی است و اگر در وضعیت نارنجی یا قرمز قرار بگیریم این دستورات متوقف خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۲ شهید مدافع سلامت در استان اصفهان داشته‌ایم، افزود: احتمالاً در موج جدید بیماری بیمارستان‌های بیشتری درگیر خواهند شد و در شهرستان‌های دو بیمارستانی یک بیمارستان درگیر است و در شهرستان‌های تک بیمارستانی هم بخشی از بیمارستان درگیر خدمت رسانی به بیماران کرونایی خواهد شد و احتمالاً بخش‌های مرتبط با کرونا در موج جدید افزایش می‌یابد و در شهر اصفهان در این هفته برای افزایش تعداد بیمارستان‌های درگیر مسائل کرونا تصمیم گیری خواهد شد و ترتیب فعال شدن بیمارستان‌ها اعلام می‌شود که احتمال دارد بیمارستان الزهرا در مرحله آخر به چرخه خدمت به بیماران کرونا اضافه شود تا بیماران غیرکرونایی در بخش ضروری دچار مشکل نشوند اما اگر در موج جدید آمارها از دو هزار نفر بیشتر شود بیمارستان الزهراهم وارد چرخه می‌شود.

کد خبر 476290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.