۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
رها شدگان شهر باران

بیشتر شبیه روستا هستند؛ کوچه‌هایی در هم تنیده، جاده‌های خاکی؛ زمین‌های پر از زباله و خانه‌هایی کوچک به رنگ محرومیت؛ این وصله‌های ناجور به زور خود را به کلانشهر رشت، شهر باران دوخته‌اند تا شاید رونق بگیرند…

به گزارش خبرنگار ایمنا، ازدحام جمعیت، ساخت و ساز غیراصولی، مشکلات بهداشتی، بیکاری و مشکلات اجتماعی و اقتصادی از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های مناطق حاشیه‌نشین و آسیب‌پذیر است؛ مشکلاتی که انگار تمامی ندارد.

طی چند دهه اخیر محلات حاشیه‌نشین و مسائل مربوط به آن‌ها، به یکی از جدی‌ترین معضلات شهری تبدیل شده است. طبق آمارهای موجود یک پنجم جمعیت شهری ایران در مناطق حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند. زیستگاه انسانی پر جمعیت که از استانداردهای اولیه زندگی بی بهره بوده و منظری نازیبا بر سیمای شهری متحمل کرده است.

" کلانشهر رشت" نیز یکی از شهرهای پر جمعیت شمال کشور محسوب می‌شود. بافت جغرافیایی و موقعیت مکانی منحصر به فرد رشت سالهاست که این شهر را با مسئله افزایش جمعیت رو به رو کرده و به تبع آن شکل گیری سکونتگاه‌ پرتراکم و فقدان فضا و کالبدی متناسب با توانایی اقتصادی شهروندان سبب گسترش حاشیه نشینی شده است. محلاتی که نسبت به سایر مناطق، خدمات عمومی کمتری دریافت کرده که منجر به عقبماندگی و محرومیت آن‌ها شده است.

اگر تا چند صباحی دور محله حمیدیان، جماران و دروازه لاکان جزء مناطق محروم رشت بوده‌اند، اما حالا با نگاهی جدید به وضعیت اسفناک محلات ولکس، آج پیشه، فخب، نخودچر، هر بیننده‌ای از نازیبایی‌ها و بی عدالتی اجتماعی در یکی از زیباترین شهرهای شمالی کشور متحیر می‌شود.

در حاشیه حاشیه نشینی یک کلانشهر

بسیاری از ساکنان محلات آسیب‌پذیر و محروم رشت از وعده‌های بی‌سرانجام برای رفع محرومیت‌ها خسته و گله‌مند هستند.

" باور کنید اگر در یکی از روستاهای دور افتاده گیلان هم زندگی می‌کردیم؛ این وضعمان نبود؛ اینجا حتی مدرسه نیست که بچه‌هایم درس بخوانند، انگار مسئولان ما را نمی‌بینند؛ شما خودتان می توانید کمبودهای ما را ببینید؛ دیگر آنقدر گفتیم و کسی گوش نداد خسته شده‌ایم. " این بخشی از گلایه‌های نادر قنبری یکی از اهالی محله آج پیشه است. " اگر پول داشتم در یک محله بهتر خانه اجاره می‌کردم و از این محل فرار می‌کردم. "

جواد باقری که چند سالی است در این منطقه سکونت دارد از کمبودها می‌گوید: " غروب‌ها معتادان سر کوچه کنار این زمین خاکی جمع می‌شوند، بچه‌هایمان اینجا امنیت ندارند. اینجا بچه‌ها نه تفریحی دارند و نه دلگرمی حتی اگر یک پارک کوچک بود آنجا بازی می‌کردند؛ ما کاملاً رها شده‌ایم. انگار مسئولان ما را فراموش کرده‌اند"

رفع معضل حاشیه‌نشینی مشارکت همه دستگاه‌ها را می‌طلبد

سید محمد احمدی، شهردار رشت در این باره می‌گوید: همواره بر لزوم توزیع عادلانه امکانات و خدمات در سطح کلانشهر رشت تاکید داریم، اما متأسفانه طی ۵۰ سال اخیر با افزایش جمعیت در این شهر، امکانات لازم مطابق با نیازهای موجود فراهم نشده است و همین موضوع باعث شده محلات حاشیه‌نشین در شهر رشد کند.

وی ادامه می‌دهد: به طور مستمر از محلات حاشیه‌نشین شهر بازدید می‌کنیم تا مشکلات مردم و ساکنان آن بررسی شود؛ البته تنها بازدیدها موجبات رضایتمندی مردم را فراهم نمی‌کند بلکه باید در کنار شهرداری سایر دستگاه‌ها هم جهت رفع مشکلات محلات حاشیه‌نشین با یکدیگر همکاری کنند.

احداث پارک‌های کوچک مقیاس در محلات حاشیه نشین

بابک رمضانی، معاون خدمات شهری شهردار رشت از برنامه‌های مدیریت شهری در مناطق حاشیه نشین می‌گوید: شهرداری در تلاش است در برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت وضعیت سکونتگاه‌های حاشیه شهر را ساماندهی کند در این راستا درصدد هستیم با مجموعه اقدامات عمرانی و فرهنگی بخشی از کمبودهای موجود در این مناطق رفع شود.

وی ادامه می‌دهد: به منظور ایجاد فضای تفریحی در این محلات احداث پارک‌های محلی کوچک مقیاس در دستور کار شهرداری است؛ همچنین برای رفع وضعیت نامناسب مدیریت پسماند در این مناطق مخازن دفع زباله خریداری شده و قرار است در این محلات نصب شود تا شهروندان کیسه‌های زباله‌ خود را درون آن‌ها قرار دهند.

معاون خدمات شهری شهردار رشت اضافه می‌کند: از ردیف اعتبارات بخش بازآفرینی فضای شهری نیز در چند محله حاشیه نشین عملیات آسفالت و روکش آسفالت به اجرا در آمده است.

رمضانی تاکید می‌کند: در بیشتر محلات حاشیه نشین رشت سکونت‌گاه‌های غیر رسمی شکل گرفته است که به شهرداری عوارض پرداخت نمی‌کنند و مجوز ساخت و ساز ندارند، با این وجود شهرداری رشت همه تلاش خود را برای ارائه خدمات بیشتر به نقاط محروم به کار بسته است.

وی از پیگیری لازم برای تدوین شیوه نامه‌های قانونی جهت صدور مجوز ساخت به زمین‌های نسقی خبر می‌دهد و می‌گوید: در تلاش هستیم شرایط اخذ پروانه برای زمین‌های نسق دار صورت گیرد تا بخشی از مشکلات مربوط به ساخت و ساز غیر مجاز در این محلات رفع شود.

معاون خدمات شهری شهردار رشت اظهار می‌کند: به دنبال فضا سازی شهری در این مناطق هستیم تا کمبودهای اجتماعی و فرهنگی آن‌ها در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت رفع شود.

به گزارش ایمنا، آنچه به وضوح در محلات حاشیه نشین قابل آشکار است انباشت مشکلات شهری، اقتصادی و اجتماعی در این مناطق است؛ سامان دهی وَضعیت ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین‌های نسقی، تخصیص اعتبارات بیشتر جهت برقراری عدالت اجتماعی توسط شهرداری‌ها و نگاه متمرکز مسئولین شهری و استانی گیلان شاید بتواند در بازده زمانی بلند مدت به این معضل نابهنجار اجتماعی و اقتصادی در فضای شهری رشت پایان بخشد.

کد خبر 476152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.