بایدن: آماده گفت‌وگو با گروه ۱+۵ هستم/ آمریکا بازگشته است

رئیس جمهور آمریکا گفت: آماده تعامل دوباره با ۱+۵ در خصوص برنامه هسته‌ای ⁧‫ایران‬⁩ هستیم. من در این مسیر با اروپاییان و سایر شریکایمان همکاری نزدیکی خواهم داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جو بایدن در نشست امنیتی مونیخ که یکی از مهم‌ترین نشست‌های جهان بوده و امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود، گفت: امروز به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده و در ابتدای کار دولت خود می‌گویم که آمریکا بازگشته است. همکاری بین دو سوی اقیانوس آتلانتیک، بازگشته است.

وی افزود: ایالات متحده با متحدان خود در اروپا همکاری نزدیک خواهید داشت تا در مقابله چالش‌های روبرو همکاری کنیم. اصل پنج پیمان ناتو بسیار مهم است؛ هر عضوی در معرض خطر قرار گیرد، بقیه اعضا وارد عمل می‌شوند.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: هر حمله به یکی، حمله به دیگری خواهد بود و متعهد هستیم به صورت جمعی با تهدیدها مقابله کنیم. می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که افغانستان هرگز به محل و پایگاه تروریست‌ها تبدیل نخواهد شد.

بایدن تاکید کرد: من خروج نیروهای آمریکایی از آلمان را متوقف کردم و سقف تعیین شده دولت گذشته برای تعداد نیروهای آمریکایی در آلمان را برمی‌دارم.

وی اضافه کرد: امروز در نشست سران گروه هفت شرکت کردم تا بتوانیم به صورت جمعی با بحران‌های جهانی همچون کووید ۱۹ مبارزه و برخورد کنیم.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: این به معنای بازآفرینی نهادهای اقتصادی و مدرن کردن توانایی نظامی در عین حال رهبری با دیپلماسی است. با همکاری هم می‌توانیم جهان را برای همه امن‌تر سازیم.

بایدن در مورد اتفاقات رخ داده در آمریکا در مبارزه دموکراسی، گفت: نهادهای دموکراتیک در ایالات متحده در معرض تهدید قرار گرفته است. ما در بحبوحه یک بحث بنیادین درباره آینده و مسیر جهان هستیم و من بر این باورم که دموکراسی پیروز خواهد شد و باید پیروز شود و این تنها با همکاری با یکدیگر رخ می‌دهد.

وی افزود: به نظرم مأموریت همیشگی ما است، دموکراسی اتفاقی نیست بلکه باید برای آن جنگید و باید ثابت کنیم که بهترین راه برای آینده جهان است.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: باید برای مقابله با چالش بلند مدت چین، به صورت هماهنگ و راهبردی مقابله کرد. رقابت با چین دشوار خواهد بود و باور دارم که در نظام جهانی، اروپا و آمریکا با هم کار می‌کنند و می‌توانیم در رقابت آینده پیروز شویم. این کار با انجام سرمایه‌گذاری لازم ممکن خواهد بود.

بایدن اضافه کرد: باید مطمئن شویم که نه فقط توسط یک عده کم بلکه توسط یک عده گسترده محافظت می‌شود. ما نباید اقدامات مخرب اقتصادی چین که به بنیادهای دموکراسی آسیب می‌رساند، نادیده بگیریم.

وی با اشاره به خطرات تغییر اقلیمی و بازگشت واشنگتن به توافق پاریس گفت: این بحران موجود است و اگر شکست بخوریم همه ما از پیامدهای آن ضربه خواهیم خورد. از امروز و بار دیگر، ایالات متحده یکی از اعضای توافق پاریس خواهد بود. من از رهبری مستمر اروپا برای رهبری تغیرات اقلیمی در چهار سال گذشته سپاسگزارم.

رئیس جمهور آمریکا منع گسترش هسته‌ای را نیازمند دیپلماسی دانست و ادامه داد: به همین دلیل آمریکا و روسیه توافق استارت جدید را تمدید کردند.

بایدن با اشاره به برجام و توافق هسته‌ای با ایران گفت: آماده تعامل دوباره با ۱+۵ در خصوص برنامه هسته‌ای ⁧‫ایران‬⁩ هستیم. من در این مسیر با اروپاییان و سایر شرکایمان همکاری نزدیکی خواهم داشت.

وی با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس در خصوص سیاست‌های منطقه‌ای ایران، گفت: باید با رویکردهای بی‌ثبات‌کننده تهران مقابله کنیم.

کد خبر 476149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.