بودجه ۱۴۰۰ در ایستگاه بهارستان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

سه شنبه ۲۸ بهمن

جلسه علنی روز سه شنبه مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که از سوی دولت اصلاحاتی بر روی آن اعمال شده بود، در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

صفری: مجلس و دولت با بودجه سیاسی برخورد نکنند

محمد صفری در جلسه علنی صبح سه‌شنبه و در جریان بررسی کلیات اصلاحیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به عنوان موافق گفت: مجلس شورای اسلامی و دولت حق این را ندارند که با مسأله‌ی بودجه سیاسی برخورد کنند چون سیاسی برخورد کردن مشکلات خاص خود را دارد، باید از این موضوع پرهیز شده و چنین نگاهی به کلیات بودجه وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: اگر کلیات بودجه تصویب نشود دولت برای سال آینده بودجه سه دوازدهم می‌آورد که اگر این طور مدیریت شود دولت تنها هزینه‌های سه یا چهار ماهه آینده را در نظر می‌گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: از طرف دیگر بحث انتخابات و هزینه‌های بالای دولت را داریم، چطور قرار است این موارد در بودجه سه دوازدهم مطرح شود؟. بسیاری از پیمانکاران مطالبات زیادی دارند لذا باید نگاه‌ها به این مساله مثبت باشد و موارد اصلاحی در کمیسیون تلفیق رفع شود.

صفری از نمایندگان درخواست کرد که به کلیات بودجه رأی مثبت دهند و شرایط ویژه کشور به خصوص در بعد داخلی و خارجی را در نظر بگیرند.

وی گفت: در سال‌های اخیر مصیبت‌های اقتصادی به کشور تحمیل شده، ماه‌های پایانی عمر دولت است و انتخابات را در پیش داریم. وظیفه مجلس شورای اسلامی و دولت مدیریت شرایط است.

دلخوش: بلاتکلیف گذاشتن بودجه به مردم آسیب می‌رساند

سید کاظم دلخوش در جلسه علنی صبح سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ در موافقت با کلیات تصریح کرد: ما نمی‌توانیم کشور را بدون بودجه بگذاریم. چشم مردم به مجلس شورای اسلامی است و اگر مجلس حقوق کارکنان و مستخدمین دولت و نظام و پروژه‌های عمرانی را بلاتکلیف بگذارد مردم آسیب می‌بینند ما باید به مشکلات مردم توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: از طرفی بودجه را نمی‌شود به چند دوازدهم کشاند، کسانی که در سال ۱۳۹۱ در مجلس شورای اسلامی بودند می‌دانند شورای نگهبان بودجه سه دوازدهم را رد کرد و گفت در سال ۱۳۹۲ انتخابات داریم الان شرایط حادتر از سال ۱۳۸۹۱ و ۱۳۹۲ است اولاً در چند ماه آینده انتخابات شورای شهر و روستا را داریم که بخشی از نظارت با مجلس است. دوم انتخابات ریاست جمهوری را داریم که هزینه سنگینی از جهت داخلی و بین‌المللی دارد ضمن این‌که پایان کار دولت در چند ماه اول سال آینده است و ما نمی‌توانیم بودجه را بلاتکلیف بگذاریم. دولت آینده تا سر جایش بنشیند چند ماه طول می‌کشد و ما به این شکل سال را از دست می‌دهیم.

دلخوش یادآور شد: در حال حاضر با فرصتی که مجلس شورای اسلامی به دولت داد هفت مورد اصلاحات انجام شد که بخشی مورد قبول ماست و بخشی قابل رسیدگی است و می‌توانیم فرصتی به همکاران تلفیق برای اصلاح بدهیم، لذا ما راهی جز تأیید کلیات نداریم و نباید به سمت چند دوازدهم برویم.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نظر رهبری و دولت، مجلس و مردم نیست که وقت مردم را بگیریم و بودجه را غیرشفاف کنیم، می‌توانید از کمیسیون تلفیق بخواهید جداول و ردیف‌ها را به صحن بدهد و در قالب پیشنهادات موارد رسیدگی شود.

سلیمی: اصلاحات بودجه انجام شد، اما دغدغه مجلس را رفع می‌کند؟

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات اصلاحیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به عنوان مخالف گفت: اصلاحاتی در لایحه بودجه توسط دولت انجام شد، بابت انجام این اصلاحیه از دولت تشکر می‌کنم، اما آیا این اصلاحیه توانسته دغدغه‌های مجلس شورای اسلامی را رفع کند یا خیر؟

وی افزود: مصارف ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بود، اما در این اصلاحیه به رقم ۸۵۴ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، در بحث هزینه در لایحه قبلی ۶۳۷ هزار میلیارد تومان بود که اکنون به ۶۵۲ هزار میلیارد تومان رسیده است، اعتبارات تملک و عمرانی ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بود اکنون در این اصلاحیه به ۱۰۹ میلیارد تومان رسیده است که این یعنی کمتر از حدود ۵ درصد افزایش.

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حوزه مالیات چه اتفاقی رخ داد؟ می‌فرمودند لایحه بودجه را دقیق نوشته ایم و می‌گفتند از نظرات کارشناسی استفاده کردیم، چه اتفاقی افتاد که در این دو هفته دولت مالیات‌ها را ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش داده است؟ در لایحه پیشین قیمت نفت ۴۰ دلار بود اما در این اصلاحیه ۵۰ دلار است، حال سهم ۱۴/۵ درصد با فروش ۱/۵ میلیون بشکه نفت ۵۰ دلار انجام می‌شود، اگرچه قیمت نفت اکنون ۶۰ دلار است، این سهم ۱۴/۵ درصد شرکت ملی نفت همیشه بوده است، اما باید مشخص شود اصلاً سهم مورد نیاز شرکت ملی نفت به چه میزان است؟ رابطه شرکت ملی نفت و دولت به صورت دقیق تبیین نشده است.

سلیمی اضافه کرد: در حوزه انتشار اوراق که دولت بعد را مقروض می‌کند ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش معنادار را شاهد بودیم، کمیسیون تلفیق زحمات زیادی را صرف کرد، ضریب ریالی توسط دولت در کمیسیون تلفیق اصلاح شده بود و به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده بود اما بار دیگر در این اصلاحیه افزایش پیدا کرده است.

ایزدخواه: بودجه ارزی و ریالی را جدا کنید

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با اصلاحیه دولت بر لایحه بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد: اولین تمایز مجلس انقلابی باید این باشد که همواره راهبردی و انقلابی بیندیشد و دچار روزمرگی و اضطرار نشود، حضرت آقا بر اصلاح ساختار بودجه امر فرمودند، امر آقا روی زمین مانده است، نه تنها هیچ اصلاح ساختاری در بودجه رخ نداده است بلکه ان لایحه یک بودجه انفجاری و وابسته ساز است، این لایحه یک لایحه بودجه‌ای است که دست ما را در مقابل دشمن می‌بندد.

وی افزود: اصلاحات تحت مشورت صندوق بین المللی پول انجام شده است، در اردیبهشت ماه سال ۹۸ قرار بود هیأتی از این صندوق بیایند و دیدارهای گسترده دولتی و خصوصی داشته باشند که با اشاره حضرت آقا لغو شد ولی با فاصله زمانی کوتاهی پس از آن هیأتی می‌آید و جلساتی با سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد بر مبنای اصلاح ساختار بودجه برگزار می‌کنند، در واقع آنها بر آزادسازی قیمت ارز تاکید دارند، آیا این بودجه مسیر مورد نظر را طی می‌کند؟ اگر لایحه به کمیسیون تلفیق رفت دوستان توضیح بدهند اصلاحات به چه میزان مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری خواهد بود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: وابستگی بودجه به نفت همچنان پابرجا و وضعیت ارز نامشخص است، حضرت آقا از سال ۷۴ بر افزایش قدرت پول ملی تاکید داشتند، ارز باید ارزان و تک نرخی شود، این ارز پاشنه آشیل اقتصاد ما در سال ۱۴۰۰ خواهد بود، اگر می‌خواهید اصلاح ساختار انجام دهید باید بودجه ارزی و ریالی را جدا کنید و سفره مردم را به دلار وابسته نکنید، مگر دلار به چه میزان در معیشت روزمره مردم تأثیر دارد که می‌خواهند همه کشور را به دلار گره بزنند؟

وی اضافه کرد: در اصلاحات بودجه باید امر حضرت آقا را اجرایی کنیم، قدرت پول ملی را تقویت کنیم، آقایی دلار را بشکنیم و بودجه را از وابستگی به نفت و دلار آزاد کنیم.

نظری: مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم

سید غنی نظری خانقاه نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد: دولت باید بودجه‌ای ارائه کند که تورم را کنترل کرده و سفره مردم را بزرگ‌تر کند، باید معیشت مردم را ارتقا دهد، باید بودجه‌ای ارائه کند که دارای تبعیض نباشد، باید تلاش کند تبعیض‌ها را کم کند ولی این وضعیت در اصلاحیه دیده نشده است.

وی افزود: در اصلاحیه ارائه شده توجه ویژه‌ای به اقشار آسیب‌پذیر صورت نگرفته است، با توجه به اصلاحات صورت گرفته میزان عدالت اجتماعی به خوبی رعایت نشده است، اگر ما به اصلاحیه بودجه رأی دهیم به این معنا خواهد بود که نسبت به اصلاح ساختار بودجه بی‌توجه بوده‌ایم و اگر رأی ندهیم باید دو دوازدهم یا سه دوازدهم را مصوب کنیم که مورد دوم بهتر است. این لایحه به طور قطع تورم‌زا خواهد بود و بر زندگی مردم تأثیرات مخربی خواهد گذاشت و قدرت خرید را کم خواهد کرد، در این اصلاحیه مشکلات موجود رفع نشده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به شدت مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستم چرا که حذف آن باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی و فشار به اقشار آسیب‌پذیر خواهد شد، همچنین مصارف و هزینه‌ها در این اصلاحیه افزایش یافته است که باعث خواهد شد دولت بعدی مقروض شود، دولت باید بودجه عمرانی را تقویت کند ولی در اصلاحیه ارائه شده تحولی در این امر صورت نگرفته است، میزان افزایش درآمدها مشخص نیست و ابهامات بسیاری را ایجاد کرده، دولت بگوید که بر چه اساس و معیاری این افزایش‌ها را انجام داده است.

نقدعلی: مساله آب را پوپولیستی نکنید / نیکزاد: موضوع آب را به دولت بسپارید

محمدتقی نقدعلی در تذکری در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ضمن تشکر از مردم که در ۲۲ بهمن ماه امسال هم حماسه آفریدند حمایت خود را از مواضع کوبنده آیت‌الله مهدوی عضو خبرگان رهبری و عزیز مردم اصفهان در محکومیت سو مدیریت‌ها اعلام می‌کنم.

وی اضافه کرد: من مجوز زیست محیطی انتقال آب بن بروجن را مطالعه کردم از ریاست سازمان محیط زیست سوال می‌کنم که چه‌طور به صرف یک مجوز استانی که محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری اعلام کرده لوله گذاری در این مسیر مشکلی ندارد برای آن مجوز صادر می‌کنید ولی طرح بهشت آباد که ۱۸ سال است مطالعه می‌شود را متوقف می‌کنید؟

وی ادامه داد: ما سال آبی ۱۳۹۷ – ۱۳۹۸ را داشتیم و تمامی آماری که عزیزان استدلال می‌کنند بر اساس این سال آبی است کل آبی که پشت زاینده‌رود جمع شد ۷۰۰ میلیون مترمکعب بود. من به صورت کارشناسی و بر اساس عدد و رقم صحبت می‌کنم. آیا برداشت‌های بالادستی از زاینده رود در زمان خشکسالی مجاز است؟ در منطقه سامان با مجوز و بی مجوز، با تانکر و همه ابزارها برداشت می‌کنند چه طور بالادست انواع برداشت‌ها را داشته باشد؟ این عدد به صورت قانونی و رسمی ۳۰۰ میلیون مترمکعب است. در برخی فصول آب‌ها وسط بیابان رهاست.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۵.۵ میلیون نفر مردم شهر اصفهان هستند چرا دولت می‌خواهد دعوا را بین ما بیندازد؟ حق آبه‌های هزاران ساله از سوی وزارت نیرو برای یزد، کاشان، دلیجان و تپه‌های سامان برداشت شده بزرگواری کنند حق مسلم هزاران ساله مردم اصفهان را پس بدهند. ما بنا نداریم توپ را در زمین مجلس شورای اسلامی بیندازیم، متأسفانه هم سازمان محیط زیست و هم وزارت نیرو قصور می‌کنند.

نقدعلی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند که بحث آب را بین مردم نکشانید بعضی می‌گویند اگر وزارت نیرو عمل نکند ما وارد عمل می‌شویم. توجه داشته باشید آب انفال است. مگر می‌شود استانی که نفت دارد بگوید به باقی استان‌ها نفت نمی‌دهیم؟ در این صورت سنگ روی سنگ بن نمی‌شود. این‌که مسأله‌ی را پوپولیستی کنیم یک رویه ناثواب است.

نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که اداره جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: موضوع آب را به حاکمیت و دولت بسپارید.

راستینه: آب را به عنوان مساله ملی و با توجه به حقوق استان‌های مبدا ببینیم

احمد راستینه در تذکری در جلسه علنی صبح سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در استانی که ۱۱ درصد منابع آب کشور را دارد مردم مظلوم آن استان از آب شرب هم بی‌بهره هستند و بعد از سالیان خط انتقالی تعیین شده که آن هم بعد از ۱۳ سال نهایی نشده است.

وی ادامه داد: مسأله‌ی آب را به عنوان یک مساله ملی و با نگاه به حقوق مردم استان‌های مبدا نگاه کنید نمی‌شود که مردم کنار آب تشنه باشند و حق برداشت نداشته باشند. در سال ۱۳۹۶ شورای عالی آب مصوبه بارگذاری جدید بر زاینده‌رود را گذاشتند و طرح‌های مردمی را متوقف کردند. علت توقف این طرح‌ها چیست؟

راستینه خاطر نشان کرد: نمی‌شود یک استان برای چهارمحال و بختیاری تصمیم بگیرد. اداره اماکن باید بر اساس تقسیمات کشوری به هر استان واگذار شود ضمن این‌که حقوق استان‌های مبدا باید رعایت شود و حق آب شرب، کشاورزی و صنعت محترم شمرده شود.

نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر اظهار کرد: با توجه به این‌که من کار اجرایی کرده‌ام و استاندار هم بوده‌ام با مسأله‌ی آب آشنا هستم. استان دیگر برای استان شما تصمیم نمی‌گیرد این مباحث را مطرح نکنید.

یکشنبه ۲۶ بهمن

جلسه علنی یکشنبه ۲۶ بهمن مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی طرح جهش تولید و تأمین مسکن در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

طرح شفافیت آرا در دستور کار هفته جاری مجلس قرار می‌گیرد

محمد جواد نیک‌بین در جلسه علنی در تذکری با استناد به ماده ۲۲ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بعد از رأی نیاوردن کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان، هجمه‌هایی علیه مجلس شورای اسلامی شکل گرفت.

وی ادامه داد: باید موضوع شفافیت مجدداً در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد البته این موضوع صرفاً نباید محدود به قانون گذاری باشد بلکه باید شفافیت را در اجرا هم پیاده سازی کرد، مثلاً ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی داده شده که با این لایحه بودجه این میزان ۱۶۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود باید مشخص شود که این پول دست چه کسی است؟.

وی با انتقاد از شرکت نکردن نمایندگان در رأی گیری اظهار کرد: باید ضمن حفظ انتظام در مجلس شورای اسلامی فرق خادم و خائن مشخص شود. مردم با فرد منافق برخورد می‌کنند درخواست ما این است که موضوع شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار جلسه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

در پاسخ به این تذکر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان برای تصویب به رأی دو سوم نمایندگان نیاز داشت که تنها سه رأی کم آورد.

وی ادامه داد: طبق ماده ۱۳۰ آئین‌نامه در صورتی که ۵۰ نماینده درخواستی را امضا کنند که طرح ۶ ماه زودتر در دستور کار قرار گیرد می‌توان مجدداً آن طرح را در دستور مجلس شورای اسلامی قرار داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بیش از ۵۰ نماینده این درخواست را امضا کردند لذا طرح شفافیت آرای نمایندگان می‌تواند در دستور هفته جاری مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

انتقاد احمدی بیغش از روند سفر قالیباف به روسیه

محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی یکشنبه مجلس گفت: در کنار هیاهوی ویروس کرونا و تبعات جبران ناپذیر آن در جامعه بشری، چند رویداد مهم که در روزهای اخیر شاهد بودیم علاوه بر گوشزد کردن غفلت دائمی سیاست گذاران داخلی و خارجی از دولت تا مجلس و دیگر نهادهای تصمیم ساز اکثر آنان استخوان لای زخم دیگری برای ایران بوده است.

وی افزود: خبر تأسف‌آور عملکرد وزارت دادگستری آمریکا در سرقت یک میلیون بشکه سوخت از نفتکش‌های ایرانی، فروش آن و از همه تأسف بار تر صرف کردن عوائد آن برای قربانیان تروریسم بود، این خبر تکان‌دهنده در حالی سرتیتر همه رسانه‌های جهانی قرار گرفت که وزارت خارجه ما حتی جرأت محکوم کردن آن را نداشت و برای مجلس مدعی انقلابی هم کمتر از تحقیق و تفحص از کفش ملی بود و با کمال تأسف کمیسیون امنیت ملی هم در جریان ابتدایی‌ترین موضوعات قرار نگرفته است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: انتظار می‌رود در وادادگی مطلق دستگاه سیاست خارجی که همچنان در لاک فاسد شده برجام دست و پنجه نرم می‌کند نیروهای قدرتمند و غیرتمند نظامی ایران به تلافی این دزدی ذاتی دولتمردان فاسد آمریکا هرچه سریع‌تر به ارزش دزدی صورت گرفته محموله نفتی انبار آمریکا در خلیج فارس را توقیف و با رأی دادگاه‌های ایران به مصادره گذاشته شود، که البته اگر مدعیان دستگاه عدلیه در کنار مأموریت قضائی و غیرقضایی این مسائل مهم و حیرتی برایشان اهمیت داشته باشد.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر با اشاره به سفر اخیر رئیس مجلس به روسیه عنوان کرد: اگر چه سخنگوی هیأت رئیسه در مصاحبه روز ۲۵ بهمن ماه تا حدودی در این خصوص اطلاع رسانی کرد اما استمرار تبعات در داخل و خارج و حواشی زیادی که برای مجلس ایجاد کرد همچنان ادامه دارد، نقدها و سوالات متعدد جامعه باعث شده است این جانب در این نطق و از سر دلسوزی چند نکته را برای عبرت آیندگان مطرح کنم.

وی در این خصوص اضافه کرد: اول اینکه جای تعجب دارد با وجود این همه مشاوران و دستیاران مدعی و تیم عریض و طویل تشریفاتی رئیس مجلس، چرا یک سفر رسمی و معمولی نباید به درستی راهبری و مدیریت شود که این همه جنجال به پا کند؟ ساده‌انگاری نسبت به کشور روسیه و آداب بسیار سخت و پیچیده رسمی در ساختار حاکمیت این کشور است که در قصور مسئولان سفارت ایران در روسیه و متأسفانه تیم غیرحرفه‌ای برنامه‌ریز مجلس مورد توجه قرار نگرفته و منجر به این حد از حرف و حدیث برای مجلس شده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای قالیباف در کشور خودمان به دلیل مبتلا شدن به کرونا، رئیس جمهور روحانی به جنابعالی برای تشکیل جلسه وقت نداد و نشست سران قوا را کنسل نمود، حال شما انتظار دارید پوتین که از حرفه ای ترین و مرموزترین سیاستمداران دنیا است، بدون اطمینان از سلامت کرونایی شما و هیأت همراه، با جنابعالی ملاقات کند؟

وی اضافه کرد: آیا بهتر نیست در حجم، کمیت و کیفیت مشاوران، دستیاران و برنامه‌ریزان دفتر خودتان تجدید نظر اساسی نموده و اندکی هم برای انتخاب، نمایندگان مجلس را به حساب بیاورید؟ موضوعی که به نظرم خسارت بزرگی برای حیثیت و اعتبار جمهوری اسلامی ایران آورد، هزینه شدن بی‌مورد مقام معظم رهبری و دست خط مبارک ایشان توسط جنابعالی و هیأت همراه بود.

صدای تریبون احمدی بیغش در ادامه در حالی که می‌گفت «اگر این اتفاق مهم و رخداد تلخ را مقایسه کنیم با نامه حضرت امام به گورباچف و عظمت، ابهت و اقتدار نمایندگان حضرت امام برای انتقال نامه به رهبر اتحاد جماهیر شوروی» به دلیل اتمام زمان مقرر شده برای بیان نطق قطع شد.

انتقاد نیکزاد از مقایسه ارسال پیام امام (ره) به گورباچف با سفر اخیر قالیباف

علی نیکزاد در جلسه علنی صبح یکشنبه و در پاسخ به نطق میان دستور محمود احمدی بی غش گفت: مقایسه سفر فرستاده امام راحل برای ارائه پیام بنیانگذار انقلاب اسلامی به گورباچف با سفر اخیر رئیس مجلس به روسیه، درست نیست.

وی افزود: آن سفر تنها برای تسلیم پیام امام راحل انجام شد، ولی سفر دکتر قالیباف یک سفر بین پارلمانی بود که در کنار آن قرار بود پیام رهبر معظم انقلاب نیز به پوتین رئیس جمهور روسیه تسلیم شود. عزیزان این موضوع را در نظر داشته باشند.

کد خبر 476086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.