رفت و برگشت‌های لایحه بودجه ۱۴۰۰ تا تصویب

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بودجه ۱۴۰۰ پس از فرایندی رفت و برگشتی بین مجلس و دولت سرانجام با انجام اصلاحاتی از پاستور به بهارستان فرستاده شد تا از سوی نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

هیئت وزیران در جلسه روز یکشنبه، بررسی و اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را در دستور کار قرار داد. هیأت دولت در این جلسه به منظور تأمین نظر مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را بررسی و آن را اصلاح کرد.

پس از ارائه لایحه به مجلس کمیسیون مربوطه کلیات را تصویب کرد، اما بعداً در جریان بررسی دو ماهه خود شاکله بودجه را به هم زد. دولت به شدت به این کار معترض بود. در نهایت کلیات بودجه و تغییرات اعمالی کمیسیون تلفیق مورد قبول مجلس نشینان هم قرار نگرفت و رد شد و در نهایت هرچند طبق قانون باید لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق بازگردانده می‌شد، اما مجلس آن را به دولت فرستاد.

رد کلیات بودجه چه تأثیری بر اقتصاد می‌گذاشت؟

در لایحه بودجه ۱۴۰۰، شاهد پیش بینی صادرات حدود ۲ میلیون بشکه نفت هستیم در حالی که حتی در شرایط غیر تحریمی نیز نمی‌توانیم این میزان نفت تولید کنیم، بخش دوم از منابع غیر واقعی این بودجه استقراض از صندوق توسعه ملی است، دولت مکلف است ۳۸ درصد از درآمد خود را به صندوق توسعه واریز کرده و ۱۸ درصد درآمد خود را از صندوق توسعه ملی قرض بگیرد، بنابراین در واقع دولت فقط ۲۰ درصد از درآمد نفت خود را به این صندوق واریز می‌کند. همچنین ۷۰ هزار میلیارد تومان از محل اوراق پیش فروش نفت برای درآمدهای لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده و این در حالی است که در بودجه صحبتی راجع به زمان سر رسید این اوراق گفته نشده است.

کسری بودجه تورم زا است

امین زارعی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایمنا، گفته است: استقراض از بانک مرکزی و یا چاپ پول از جمله روش‌های کسری بودجه است که منجر به افزایش پایه پولی، نقدینگی و عملاً موجب تورم می‌شود، همچنین در مواردی دولت از منابع صندوق توسعه ملی استفاده می‌کند که در عمل پول‌هایی که قرار است به صندوق واریز شود در حساب‌هایی است که بلوکه شده است، فروش این درآمدها و دریافت پول در برابر آن به دلیل ناتوانی بانک مرکزی در دریافت این پول و فروش آن به مردم و جمع‌آوری ریال از سطح جامعه، همان استقراض از بانک مرکزی بوده و منجر به افزایش تورم می‌شود.

رضایت کارمندان دولت به بهای تحمیل تورم بر کل جامعه

وی ادامه داد: وجود مصارف بالا و منابع غیر واقعی مشکل اصلی لایحه بودجه ارائه شده بود که موجب کسری بودجه می‌شد، تورم عمدتاً بر دوش اقشار ضعیف جامعه اثر بیشتری دارد، دولت این کسری بودجه را از طریق افزایش هزینه‌های جاری به وجود آورده است، بنابراین به نظر می‌رسد هزینه رضایت کارمندان دولت را کل جامعه پرداخت می‌کند.

ابزار تحقق درآمدهای مالیاتی در اختیار دولت نیست

سید کمیل طیبی، عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان در این رابطه به خبرنگار ایمنا گفت: مهم‌ترین تأثیر رد کلیات بودجه، خالی شدن دست دولت در این سال مالی و عدم قطعیت در فاکتورهای اقتصادی و عملیاتی که دولت باید انجام دهد است که می‌تواند روی سایر فاکتورهای اقتصادی نیز مؤثر باشد، زمانی که در شرایط رکود تورمی هستیم و مسائل شیوع کرونا و هزینه‌هایی که ایجاد کرده است دولت باید با این بیماری مبارزه کند بیمارستان‌ها را تجهیز کند و برای تهیه واکسن اقدام کند بنابراین زمانی که از صورت مالی خود بی خبر باشد با مشکل رو به رو خواهد شد بنابراین سیاست‌ها بدون قانون اعمال می‌شود.

اصلاحات لایحه بودجه ۱۴۰۰

طبق گزارش‌های موجود، تغییراتی در میزان منابع، مالیات، بازپرداخت اوراق اعمال شده، اما مقدار نفت صادراتی، نرخ ارز ترجیحی و نرخ تسعیر ارز ثابت مانده است.

منابع پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بود، اکنون در لایحه اصلاحی حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان به رقم پیشنهادی اولیه افزوده و به ۸۵۴ هزار میلیارد تومان رسانده است.

در مورد میزان نفت صادراتی نیز دولت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه پیش بینی کرده بود، میزان صادرات نفت در لایحه اصلاحی بودجه هیچ تغییری نکرده است.

در آمدهای مالیاتی ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و در مقابل به همان اندازه از اوراق کسر شده است.

دفاع رئیس سازمان برنامه و بودجه از بودجه ۱۴۰۰

محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۸ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی گفت: ۴۹ هزار میلیارد تومان منابع مالیاتی و سایر موارد افزایش یافت و علاوه بر افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان، منابع مناسبی برای پرداخت پاداش بازنشستگان در ماه پایانی امسال و سال آینده لحاظ شده تا جای نگرانی وجود نداشته باشد؛ همچنین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه خواهد یافت.

وی افزود: هر چند ۵۳ هزار میلیارد تومان مصارف را برای تبصره ۴ در ارتباط با تقویت بنیه دفاعی افزایش دادیم اما ۴۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی در سایر هزینه‌ها انجام شد.

کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ تصویب شد

نمایندگان در نشست علنی روز -سه شنبه ۲۸ بهمن ماه- مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه با تغییرات اصلاحی دولت برای سال ۱۴۰۰ کل کشور پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، با کلیات این لایحه با ۲۱۱ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در این بودجه حامل‌های انرژی افزایش پیدا نکرده است، کمسیون تلفیق بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و یکشنبه هفته آینده بررسی مجلس آغاز می‌شود؛ در این بودجه دلار ۴۲۰۰ به عنوان ارز ترجیحی آمده اما طی ۶ ماه قیمت دلار به سمت منطقی شدن می‌رود و این مساله به دولت سپرده شده است. پس از تصویب کلیات بودجه یکی از ریسک‌های سیاسی کشور کاسته شد و شاهد برداشته شدن برخی از صف‌های فروش در بازار سرمایه بودیم.

کد خبر 476056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.