به سمت کسب درآمدهای پایدار حرکت کرده ایم

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تورم و شرایط اقتصادی را علت اصلاح بودجه سال جاری شهرداری دانست و گفت: سال آینده نخستین گام برنامه ۱۴۰۵ در تکمیل برنامه ۱۴۰۰ برداشته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا صادقیان در برنامه رادیویی نقد و نظر، اظهار کرد: تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ در نخستین سال برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ با رویکردی متفاوت تنظیم و تهیه شده تا سال آینده اولین گام برنامه ۱۴۰۵ در تکمیل برنامه ۱۴۰۰ برداشته شود.

وی با بیان اینکه ۷۱ درصد از بودجه شهرداری به بخش عمرانی و ۲۹ درصد از بودجه به بخش جاری اختصاص یافته است، افزود: آلایندگی هوا، گردشگری با تمرکز بر فرهنگ هنر و افزایش بهره‌برداری سرمایه شهرداری، سه نقطه تمرکز در برنامه ۱۴۰۵ است که بر اساس اصلاح ساختار بودجه وزارت کشور در شورای اسلامی شهر اصفهان به تصویب رسید.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تصریح کرد: بودجه سال جاری شهرداری شش هزار میلیارد تومان بود که با اصلاح این بودجه به هفت هزار میلیارد تومان افزایش یافت و تقدیم شورای اسلامی شهر اصفهان شد، البته افزایش بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به بودجه سال جاری را باید با اصلاح بودجه در حال تصویب مقایسه کرد.

وی افزود: با توجه به اصلاح بودجه سال جاری، بودجه سال آینده ۲۸ درصد افزایش داشته و یکی از دلایل اصلاح ۱۶ درصدی سال جاری تغییرات قیمت و شرایط اقتصادی به خصوص در حوزه عمرانی و جاری و دست‌مزدها است.

صادقیان ادامه داد: با توجه به بودجه سال گذشته، بودجه سال جاری شهرداری ۴۴ درصد افزایش و نسبت به اصلاح بودجه در بهمن ماه ۲۸ درصد افزایش داشته که در مقایسه با سایر کلانشهرها شهرداری‌های تهران ۴۰ درصد، تبریز ۲۲ درصد، کرمان و کرمانشاه ۱۰۰ درصد، رشت ۳۷ درصد و اراک ۴۷ درصد و مشهد یک درصد افزایش بودجه داشته که درمجموع کلانشهرها تغییرات بودجه‌ای بین ۲۰ تا ۴۰ درصد را تجربه می‌کنند.

وی افزود: از این ۲۹ درصد بودجه حوزه جاری، بخشی از آن حقوق و مزایای کارکنان و بخش عمده آن برای نگهداری شهر در بخش‌های فضای سبز و حمل زباله است که علی‌رغم تمام مشکلات کمبود آب و تأمین پساب برای نگهداری فضای سبز، صرفه‌جویی رخ داده است، همچنین چون سازمان غیر دولتی هستیم، چاره‌ای جز رعایت قانون نداریم و حقوق و دستمزد کارکنان طبق مقررات اداره کار پرداخت می‌شود و سازمان‌های نظارتی بر اساس مقررات تعریف شده و بازرسان بر این روند نظارت می‌کنند و ما حق پرداخت کمتر یا بیشتر از قانون را نداریم.

حرکت شهرداری به سمت درآمدهای پایدار

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تاکید کرد: تمام پرداختی‌های شهرداری مشمول قانون کار و آئین نامه استخدامی شهرداری است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به سمت کسب درآمدهای پایدار در شهر حرکت کرده و استفاده از مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی یکی از اهداف درآمد پایدار شورای اسلامی شهر بوده است، ادامه داد: در گذشته سرمایه‌داران معتقد بودند که عملکرد مدیریتی نامناسب باعث سرمایه گریزی در اصفهان شد و به همین علت زمینه بازگشت سرمایه داران به اصفهان را فراهم کرده که باعث رشد قابل توجهی در سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال گذشته در پروژه‌های شهرداری شد.

صادقیان تصریح کرد: احداث بخشی از خط دو مترو توسط بخش خصوصی در حال انجام است و خوشبختانه از درصد پیشرفت خوبی برخوردار بوده و یکی از محل‌های درآمد پایدار آن استفاده از سرمایه‌های بخش‌های خصوصی به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات متفاوت این دوره مدیریت شهری نسبت به دوره‌های قبل استفاده از اوراق مشارکت برای احداث خط مترو و بازسازی اتوبوس‌های شهر بوده است، اظهار کرد: بازپرداخت اوراق مشارکت توسط دولت و شهرداری به طور مساوی محقق می‌شود که از سال ۹۸ تاکنون یک هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و منابع سیاستی دریافت شده که امیدواریم در سال آینده نیز اوراق مشارکت مورد نیاز محقق شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان ادامه داد: هرگونه تغییر در ارائه خدمات سازمان آرامستانٍ ها نیاز به مصوبه شهرداری دارد و تاکنون چنین مصوبه و لایحه‌ای مبنی بر تغییر در ارائه خدمات در شورای اسلامی به تصویب نرسیده است.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات شورای اسلامی تفکیک بودجه نقدی و غیر نقدی است زیرا با راه‌اندازی واحد خزانه‌داری متمرکز در شهرداری اصفهان، تمام ورودی‌ها به خزانه واریز می‌شود که باعث شفاف‌سازی بودجه نقدی و غیر نقدی می‌شود، افزود: بودجه ۱۴۰۰ شهرداری بر اساس درآمد نقدی و غیر نقدی است، اما ساختار آن به نوعی طراحی شده که به صورت تفکیک شده درآمد نقدی و غیر نقدی مشخص است.

رصد بودجه شهرداری در سامانه شفافیت

صادقیان گفت: بودجه شهرداری اصفهان در سامانه شفافیت بارگذاری شده که شهروندان می‌توانند با مراجعه به درگاه الکترونیکی esfahan.ir آن را مشاهده کنند، همچنین بخشی از آن در سامانه شورای اسلامی شهر اصفهان قابل مشاهده است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری اصفهان در سال جاری و گذشته اقدام متفاوتی در ساختار بودجه انجام داده است، تصریح کرد: در حوزه عمرانی پروژه‌ها به سه دسته شاخص، مهم منطقه‌ای و منطقه‌ای تقسیم بندی شده است؛ پروژه‌های شاخص شامل رینگ چهارم، خط دو مترو و مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان است که شهر اصفهان و فراتر از آن را شامل می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده فاز نخست حلقه حفاظتی شهر تا خردادماه سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، البته فعالیت در خط دو متروی اصفهان نیز با قدرت در حال انجام است و افتتاح این خط نسبت به خط یک متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان در یک دوره هشت ساله کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت داشت، اما با عزم جدی مدیریت شهری اصفهان در سه سال اخیر از پیشرفت قابل توجهی برخوردار شد.

صادقیان گفت: پروژه‌های مهم منطقه‌ای نیز پروژه‌هایی هستند که مناطق پانزده گانه شهرداری و اطراف آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد که احداث خطوط BRT یکی ازپروژه‌های مهم منطقه‌ای به شمار می‌آید.

کد خبر 475912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.