سازمان‌های شهرداری اصفهان به خزانه متمرکز ملحق می‌شوند

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امروز در شهرداری اصفهان خزانه داری متمرکز حاکم است و تمام درآمدهای مناطق در خزانه واریز و با مدیریت آن توزیع می‌شود؛ سال ۱۴۰۰ سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری نیز به خزانه داری متمرکز ملحق خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت در برنامه رادیویی نقد و نظر اظهار کرد: در ابتدای سال منتقدین معتقد بودند که بودجه شهرداری حبابی و غیر واقعی است. اما برای اولین بار در طول تاریخ مدیریت شهری اصفهان، میزان تحقق درآمد پیش بینی شده درصد چشمگیر دارد که همین تحقق در اصلاح بودجه باعث افزایش قابل توجه میزان آن شد.

وی افزود: بر اساس عملکرد چند ماه گذشته، اصلاح بودجه اتفاق افتاد زیرا از ابتدای سال تا الان میزان درآمد وصولی شهرداری و میزان فعالیت در حوزه عمرانی و جاری شهرداری به نحوی نیاز به افزایش سقف بودجه داشت و بر این اساس اصلاح بودجه در شورای اسلامی بررسی شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تمام موارد در بودجه به روز، واقعی و قابل استناد است زیرا بر اساس کنترل عملکرد شهرداری انجام شد و منتج به اصلاح یک هزار میلیاردی در بهمن ماه شد و افزایش در اصلاح بودجه باعث شد بودجه ۱۴۰۰ هشت هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان ارائه شود.

وی ادامه داد: امکان افزایش و کاهش رقم نهایی بودجه سال آینده وجود دارد ولی آن چیزی که شهرداری اعلام کرده و مورد بررسی شورای اسلامی شهر اصفهان قرار گرفته دور از واقعیت نیست و بر اساس توانایی شهرداری در تعهد درآمد و نیاز شهر برای فعالیت‌های عمرانی و جاری ارائه شده است.

وی افزود: الزام قانونی برای ۴۰ درصد بودجه در مسیر فعالیت‌های جاری به دلیل مدیریت هزینه‌های غیر ضروری شهرداری بوده و عمل به آن در شهرداری اصفهان باعث افتخار مدیریت شهری است. بودجه عمرانی درصد قابل توجهی در شهرداری دارد که به دلیل وجود تورم، مجبور به اصلاح دو برابری اجرای پروژه‌های از قبل پیش بینی شده شدیم. بعد از سال‌ها در شهرداری اصفهان، نظم و انسجام در حال رخ دادن است که با دوره‌های قبل قابل قیاس نیست و این ادعا مستند بر اطلاعاتی است که قابل بررسی و کنترل است.

ملت ادامه داد: یکی از منسوخ‌ترین و پرخطرترین روش پیش بینی درآمد مناطق پانزده‌گانه اصفهان، عملکرد سال گذشته است، چرا که توانایی یک مدیر موجب تحقق درآمد یک منطقه می‌شود. شورای اسلامی دوره پنجم و شهرداری از ابتدا تاکید داشت که بعد از شناسایی و اعتبار ظرفیت مناطق، بودجه برآورد، بررسی و تصویب شود زیرا در غیر این صورت، بودجه مناطق قائم بر توانایی و عملکرد مدیران می‌شود که جوابگوی توسعه هر منطقه نخواهد بود.

ملت با بیان اینکه برای اولین بار ظرفیت مناطق پانزده‌گانه بررسی و یکی از دلایل افزایش بودجه شناسایی این ظرفیت‌ها است، افزود: نبود عدالت فضایی و مکانی مشکلی نیست که ریشه در امروز داشته باشد و این بی عدالتی‌ها حاصل عملکرد و توزیع ناعادلانه خدمات شهری در تمانمسال‌های گذشته است.

وی گفت: در هفته گذشته طرح ۲۲ گانه شهر که نقطه عطف توسعه محلات شهر اصفهان در یک عدد مشخص به اعتبار جمعیت و ظرفیت محلات برای تعریف پروژه‌های جدید با مشارکت و همفکری اعضای محلات شناسایی شد که تصویب آن اولین گام برای توزیع عادلانه خدمات است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: یکی از ارکان تصویب بودجه ۱۴۰۰ رعایت توازن ارائه خدمات در همه سطوح شهر به‌ویژه مناطقی است که از توانایی مالی کمتری برخوردار بودند و امکان تحقق درآمد نداشتند؛ تحت عنوان "تعدیل درآمد" از مناطقی که از توانایی بیشتری برخوردارند کمک گرفته و در مناطق کمتر برخوردار توزیع شده تا این توزیع عادلانه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های گذشته بیشتر محقق شود.

وی افزود: یکی از افتخارات دوره پنجم، بحث خزانه‌داری متمرکز بود که برای اولین بار در شهرداری اصفهان حاکم شد زیرا قبل از این دوره، مناطق درآمد خود را داشتند و این درآمد جداگانه گاهاً در مناطقی که از توانایی مالی زیادی برخوردار بودند در گاوصندوق‌ها باقی می‌ماند و بعضی از مناطق در همان مقطع زمانی مجبور به کسب وام می‌شدند و بازپرداخت این وام‌ها ۶۰ درصد برای شهر هزینه داشت؛ امروز در شهرداری اصفهان خزانه داری متمرکز حاکم است و تمام درآمدهای مناطق در خزانه واریز و با مدیریت توزیع می‌شود.

ملت تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری نیز به خزانه داری متمرکز ملحق خواهند شد که از این طریق با کنترل و نظارت و شفافیت در توزیع درآمد، جزئیات بودجه سازمان‌ها قابل رصد باشد.

وی افزود: از عملکرد شورای اسلامی شهر اصفهان در سال جاری دفاع می‌کنم چرا که این اتفاق باعث شد که بسیاری از کلانشهرها اصفهان را مورد الگو مدیریت شهری قرار دهند در زمینه خزانه داری متمرکز نیز جزء پیشگامان هستیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: درآمد شهرداری به صورت نقد و غیرنقدی است که البته در گذشته درآمد غیرنقد جزء بودجه شهرداری نبود؛ درآمد غیرنقدی شامل املاکی است که شهروندان در آن طی فرایندهایی مرتبط با شهرداری سهم شهرداری را پرداخت می‌کنند. طبق ماده ۱۰۱ شهرداری‌ها، درصدی از ملک تفکیک شده به شهرداری تعلق دارد که جز درآمدهای غیرنقدی شهرداری محسوب می‌شود.

کد خبر 475857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.