اسکورسیزی: سینما در حال از دست دادن ارزش محتوا است

کارگردان مطرح سینمای هالیوود در مقاله‌ای در انتقاد از صنعت فیلم مدرن گفت: سینما از نظر محتوایی در حال کاهش ارزش است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مارتین اسکورسیزی در ستایش از فدریکو فلینی، کارگردان و نویسنده ایتالیایی در شماره ماه مارس مجله هارپر و در مقاله‌ای درباره کاهش ارزش محتوای سینما ابراز تأسف کرد.

او نوشته است: "پانزده سال پیش اصطلاح «محتوا» فقط زمانی که مردم درباره سینما در سطحی جدی بحث می‌کردند، شنیده و با «فرم» مقایسه و اندازه‌گیری می‌شد. بعد از آن به‌تدریج این اصطلاح از سوی افرادی به کار گرفته شد که وارد کمپانی‌های رسانه‌ای شدند و بیشترشان هم چیزی از تاریخ فرم هنر نمی‌دانستند و حتی آنقدر برایشان اهمیت نداشت که فکر کنند باید بیشتر بدانند".

او پیش از آنکه به بررسی سیر تکامل فلینی و ارتباط او با کارگردانی بپردازد، سوالی را برای برجسته سازی مشکل دوران دیجیتال مطرح کرد: "اگر پیشنهاد دیدن عناوین بیشتری که از سوی الگوریتم‌ها ارائه می‌شود، بر اساس آنچه شما تاکنون دیده‌اید مطرح می‌شود، آن وقت باید دید این الگوریتم‌ها با هنر سینما چه می‌کنند؟ "

این مقاله یادآور مطلبی است که او در نوامبر ۲۰۱۹ در نیویورک تایمز منتشر کرده است. مطلبی که در آن فیلم‌های مارول را بیشتر به پارک تفریحی تشبیه کرده تا سینما.

این کارگردان آمریکایی، حتی به عنوان کسی که به تازگی فیلمی را در سامانه نتفلیکس به اتمام رسانده، صنعت فعلی را نامهربان با هنر بیان کرده است.

اسکورسیزی همچنین درباره فلینی می‌گوید: "او هنرمندی بود که اضطراب عصر هسته‌ای را ابراز کرد. احساسی که نشان می‌دهد هیچ چیز، دیگر اهمیت ندارد؛ چرا که امکان دارد همه چیز و همه کس در لحظه نابود شوند."

او درباره تجربه تماشای فیلم لا دولکا ویتا می‌نویسد: "ما این شوک را حس کردیم؛ ولی در کنار آن عشق فلینی به هنر سینما و همچنین زندگی قابل درک بود".

این کارگردان در انتقادات خود خواستار بازسازی صنعت سینما شد؛ با این آگاهی که تجارت فیلم، امروزه تجارت سرگرمی بصری بسیار گسترده‌ای است.

مارتین اسکورسیزی در ادامه نوشته است: "همه چیز تغییر کرده است. از جمله سینما و اهمیت آن در فرهنگ ما. البته جای تعجب ندارد که هنرمندانی همچون گدار، برگمن، کوبریک یا فلینی که زمانی بر هنر عالی ما، مانند خدایانی سلطنت می‌کردند، با گذاشت زمان، در سایه‌ها عقب نشینی کنند. در این مرحله نمی‌توان چیزی را مسلم دانست. نمی‌شود برای مراقبت از سینما بر تجارت فیلم تکیه کرد. کسانی که سینما و تاریخ آن را می‌شناسند، باید عشق و آگاهی خود را هر چه بیشتربا افراد به اشتراک بگذارند."

او در پایان نوشته‌های خود بیان کرد: "ما باید برای صاحبان فعلی حقوقی این فیلم‌ها روشن کنیم که تعداد این سینماگران بسیار بیشتر از املاک در دسترس قابل بهره برداری است. آن‌ها بزرگ‌ترین گنجینه فرهنگ ما هستند و باید مطابق این واقعیت با آن‌ها برخورد شود. "

کد خبر 475829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.