واکسن‌های وارداتی  ۹۰ درصد ایمنی مطلوب ایجاد می‌کند

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: به نظر می‌رسد، واکسن‌های وارداتی کارایی موثری دارند، چرا که هر واکسنی که آماده تزریق می‌شود، باید کارایی۷۰ تا نزدیک به ۱۰۰ درصد را داشته باشد و واکسن‌هایی که تا ۹۰ درصد ایمنی ایجاد کنند مطلوب هستند.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه واکسیناسیون تنها راه حل نهایی برای مهار کرونا است، اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا ویروس تا کنون مجامع علمی دنیا با به‌کارگیری حداکثر توان خود موفق به ساخت چند مدل واکسن مؤثر برای کنترل کرونا شدند، در کشور نیز واکسیناسیون با واکسن اسپوتنیک وی روسی آغاز شده است.

وی با تاکید بر رعایت هر چه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی، تصریح کرد: با وجود آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله ماسک زدن، شستن دست‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی همچنان با جدیت تمام ادامه یابد.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان، خاطرنشان کرد: واکسن کرونا بر اساس اولویت‌بندی واکسیناسیون از گروه‌های پرخطر مانند کادر درمان شروع شده و به تدریج برای سایر افراد جامعه نیز انجام خواهد شد، احتمالاً با شروع واکسیناسیون و بعد از گذشت چند ماه ممکن است، کاهش مرگ‌ومیر ناشی از ابتلاء به کرونا ویروس را شاهد باشیم، اما نباید فراموش کنیم که کاهش ابتلای افراد به بیماری کووید ۱۹ قطعاً زمان‌بر خواهد بود.

وی ادامه داد: ممکن است در ماه‌های اول واکسیناسیون نتوانیم انتظار کاهش موارد ابتلاء به بیماری را داشته باشیم مانند کشورهایی که واکسیناسیون را زودتر شروع و میلیون‌ها نفر واکسن را دریافت کردند، اما هنوز کاهشی در موارد ابتلای افراد به بیماری کرونا دیده نشده است، کنترل ویروس کرونا احتمالاً به زمان قابل توجهی نیاز دارد.

فدایی با اشاره به اینکه امسال واکسن آنفلوانزا نیز بر اساس اولویت در اختیار گروه‌های هدف قرار خواهد گرفت، اضافه کرد: احتمالاً در ماه‌های ابتدایی شروع واکسیناسیون کرونا شاهد کاهش میزان مرگ‌ومیر و به دنبال آن کاهش آمار ابتلاء به بیماری خواهیم بود.

تزریق واکسن اجباری نیست

وی گفت: تزریق واکسن بر اساس اولویت خواهد بود و پس از کادر درمان برای گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله سالمندان، بیماران مزمن و افرادی که در مراکز تجمعی زندگی می‌کنند تزریق می‌شود.

وی با اشاره به اجباری نبودن تزریق واکسن کرونا، تصریح کرد: بر اساس ابلاغ وزارت بهداشت تزریق واکسن کرونا به هیچ وجه اجباری نیست و اگر کسی که مشمول واکسیناسیون است، به هر دلیلی نخواهد واکسن بزند اجباری در کار نخواهد بود.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: واکسن کرونا تا به حال ایمن بوده و مشکل خاصی برای افرادی که واکسن را دریافت کرده‌اند ایجاد نکرده است، بر اساس مطالعات آزمایشگاهی افرادی که واکسن را دریافت کردند بیش از ۹۰ درصد در مقابل ابتلای بیماری ایمن می‌شوند که این عدد قابل توجهی است.

وی در خصوص کارایی مؤثر واکسن‌های وارداتی کرونا به کشور، افزود: به نظر می‌رسد، واکسن‌های وارداتی کارایی مؤثری دارند، چرا که هر واکسنی که آماده تزریق می‌شود باید کارایی ۷۰ تا نزدیک به ۱۰۰ درصد را داشته باشد و واکسن‌هایی که تا ۹۰ درصد ایمنی ایجاد کنند مطلوب هستند.

کد خبر 475633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.