شبکه مربع پرکاربردترین شبکه در خط بنایی است

یک مدرس گرافیک گفت: عمده خط بنایی شبکه مربع است ولی این خط در شبکه‌های غیرمربع (مرکب) زیبایی‌ها و کاربردهای خود را دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارگاه یک‌روزه طراحی نام و القاب حضرت علی(ع) از صبح تا بعدازظهر روز _دوشنبه ۲۷ بهمن ماه_ در خانه هنرمندان اصفهان با حضور حمیدرضا کشاورزی میاندشتی در میان جمعی از گرافیست‌های جوان برگزار شد. در این کارگاه، کشاورزی در تعریف خط بنایی گفت: این خط بیشتر روی شبکه‌های مربع کار می‌شود و طبق این تعریف هر خطی که روی شبکه هندسی شکل بگیرد را خط بنایی می‌گوییم که ساده‌ترین شکل آن مربع است.

وی خط بنایی را به دو قسمت شبکه ساده و مرکب تقسیم کرد و توضیح داد: از قرارگیری یک دسته خطوط مربع روی یکدیگر که ۱۲۰ درجه چرخش دارند شبکه مربع ایجاد می‌شود و در هر شبکه‌ای این درجه متفاوت است برای مثال در شبکه پنج ضلعی ما ۷۲ درجه چرخش را داریم.

وی ادامه داد: شبکه‌های ساده مانند شبکه‌های مربع، مثلث، پنج ضلعی، هفت یا هشت و نه ضلعی هستند که برای شبکه‌های مربع کادرهای مربع، مستطیل، چلیپا و شبیه قوس را داریم و شبکه‌های مرکب شامل شبکه دایره یا قوس و شعاع، شبکه دایره و مثلث و شبکه دایره و مربع هستند.

این طراح با اشاره به این که خوانایی و آشنایی مخاطب با اسامی که طراحان در طراحی خود به کار می‌برند مهم است گفت: در گرافیک یک بخش طراحی است و یک بخش اجرا، اول باید کارهایتان را طراحی کنید تا بعد بتوانید آنها را اجرا کنید.

وی به بیان چگونگی ساخت شبکه پرداخت و افزود: شبکه یک دسته خطوط موازی است که روی یک محور قرار می‌گیرند و شکل‌های مختلفی را می‌سازند.

کشاورزی در این کارگاه به نمایش انواع طراحی‌های خطوط بنایی مثل بسم الله الرحمن الرحیم، محمد، علی در شبکه‌های مثلث، پنج ضلعی و هشت ضلعی پرداخت.

وی معروفیت شبکه مربع در خطوط بنایی را مانند فوتبال در ورزش و سینما در هنر دانست که همه با آن آشنا هستند و تصریح کرد: عمده خط بنایی شبکه مربع است و این پرکاربردترین شبکه در خط بنایی است.

کد خبر 475503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.