ارزش‌های هنری مجسمه‌های اصفهان گمشده در معضلات اجتماعی

چندین ماه است که مدام خبر سرقت آثار هنری موجود در فضای شهر اصفهان به گوش می‌رسد آثاری که در این روزها بیش از ارزش‌های هنری، ارزش مواد سازنده آن‌ها به چشم می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از سرقت بخش میانی تندیس «تقدیس» پرویز تناولی، این بار خبر سرقت بخشی از تندیس «عاشورای» قدرت‌الله عاقلی در مجاورت خیابان استانداری اصفهان و تعدادی از کبوتران «درخت دوستی» اثر مرتضی نعمت‌اللهی خبرساز شد تا داستان تکراری و سریالی ربوده‌ شدن مجسمه‌های شهری ادامه پیدا کند.

سرقت بخش میانی تندیس عاشورا توسط یکی از شهروندان اطلاع رسانی شد و به گفته مدیرکل امور ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری اصفهان قرار است باقی مانده تندیس برای جلوگیری از آسیب و سرقت بیشتر توسط سازمان زیباسازی به کارگاه منتقل شود و بعد از مرمت، دوباره به جایگاهش بازگردانده شود.

بسیاری از کبوترهای مجسمه «درخت دوستی» اثر مرتضی نعمت اللهی که در جوار ساختمان شهرداری مرکزی اصفهان نصب شده، طی دو سه ماه اخیر شکسته یا مفقود شده‌ است طبق هماهنگی و درخواست سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان قرار است این کبوترها دوباره ساخته شده و در جای خود نصب شوند اما بازهم امکان دارد چنین اتفاقی بیفتد و برای جلوگیری از آن باید تمهیداتی اندیشید.

مرتضی نعمت اللهی در این خصوص می‌گوید: متأسفانه در حال حاضر برخی نه تنها مجسمه‌ها و آثار هنری بلکه هر آنچه به راحتی به آن دسترسی داشته باشند را به پول نزدیک می‌کنند و از این راه امرار معاش می‌کنند.

ارزش مجسمه‌ها در مواد اولیه آن نیست

این مجسمه ساز با بیان اینکه ارزش مجسمه‌ها در مواد اولیه آن نیست بلکه جنبه‌های خلاقانه و هنری آن است اظهار می‌کند: کارهای هنری، مبلمان شهری و هر چیزی که در شهر قرار دارد جزء اموال عمومی است و برخی از آن‌ها نیز جزئی از ارزش‌های فرهنگی و ملی است که متأسفانه توسط برخی به دلیل ارزش ناچیز مواد اولیه آسیب می‌بینند و از بین می‌روند.

وی با بیان اینکه نه تنها به این اثر من بلکه به بسیاری از آثار شهر صدمات اساسی زده شده است، عنوان می‌کند: بسیاری از آثار در مکان‌هایی که دارای دوربین مداربسته است قرار دارد و پیدا کردن افردی که به این آثار صدمه وارد کرده‌اند سخت نیست اما باید تمهیداتی اندیشید تا از این اتفاقات جلوگیری شود.

معضلات اجتماعی را نباید گردن مردم بیندازیم

نعمت اللهی در پاسخ به این سوال که آیا ربوده شدن مجسمه‌ها نشات گرفته از فقر اجتماعی یا فقر فرهنگی است، می‌گوید: ما نمی‌توانیم قضاوتی در خصوص مردم داشته باشیم چرا که اگر فرهنگی در جامعه وجود دارد برخاسته از همین مردم است و تنها فقر اقتصادی موجب چنین رخدادهایی نمی‌شود اما باید توجه داشته باشیم که فقر مالی فقر فرهنگی را همراه دارد.

این مجسمه ساز ادامه داد: نمی‌توان گفت مردم فرهنگ شناخت کار هنری را ندارند چرا که من در دل همین مردم رشد کرده‌ام و اگر می‌بینید که در شهر آثاری وجود دارد به دلیل این است که مردم استحقاق آن و خیلی بیشتر از آن را دارند.

نعمت اللهی افزود: اگر اصفهان یکی از شهرهای مطرح جهان است آن را همین مردم با تمام مشکلات ساخته‌اند و این اتفاقات در گذشته بوده و هست و متاسفانه هستند کسانی که وقتی با معضل فقر روبرو می‌شوند ممکن است هر کاری بکنند ما معضلات اجتماعی را نباید گردن مردم بیندازیم و آن‌ها را قضاوت کنیم.

کد خبر 475339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.