روش‌های سنتی نمی‌تواند نسل جوان را در مسیر آموزه‌های دینی نگه دارد

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اظهار کرد: با روشهای سنتی و نگاه سنتی نمی‌توانیم نسل جوان را در مسیر آرمان‌ها و آموزه‌های دینی نگه داریم. دیگر دوره‌ای نیست که بتوان با اجبار و محدودیت نسل جوان را نگه داشت، بنابراین باید با گفتگوی موثر در حیطه مهارت‌های زندگی و ایجاد حق انتخاب برای جوانان، آنها را در انتخاب درست یاری کنیم.

به گزارش ایمنا، معصومه ابتکار در نشست بین‌المللی "گفتگوی منطقه‌ای در حوزه زنان و خانواده" که با حضور میهمانانی از کشورهای عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و افغانستان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع گفتگوی بین نسلی از جمله فعالیت‌های مهم این معاونت در وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها است چراکه با توجه به سرعت بالای تحولات در عصر دیجیتال فرزندان اما به سرعت جذب این تحولات می‌شوند.

وی ادامه داد: از جمله پرسش‌های مهم عصر امروز این است که چگونه می‌توان به جوانان و به ویژه دختران قرن بیست و یکم مهارت‌ها، معانی و مفاهیم مهم را به نحوی منتقل کرد که منجر به شکاف بین نسلی نشود و جوان احساس نکند این مسائل مربوط به دوران گذشته است و اکنون کارایی ندارد. از این رو این معاونت با ایجاد پادکست‌های رادیو نسل در پی افزایش انسجام خانواده‌ها بوده است. این موضوع مد نظر ما بوده و برایمان بسیار جدی است.

ابتکار گفت: در ایران شبکه گسترده حوزه‌های علمیه زنان و مردان در مناطق شهری و روستایی وجود دارد و حوره علمیه زنان طی این سال‌ها بسیار رشد کرده است و آموزش مباحث دینی از جمله مباحث مهم آموزشی در ایران بوده است اما چالش بزرگ این است که چگونه این آموزه‌ها را برای دختران و پسران ارائه دهیم تا برایشان کارایی داشته باشد. در این راستا نیز معاونت با ایجاد پادکست‌های قرآنی سعی در انتقال آموزه‌های قرآنی به جوانان داشته است.

به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری این معاونت تاکنون حدود ۳۰ پادکست قرآنی درخصوص جوانان و قرآن ایجاد کرده است. همچنین محور فعالیت‌های این معاونت موضوع عدالت جنسیتی است که نوع نگاه آن برگرفته از نگاه قرآن کریم است.

ابتکار تصریح کرد: قرآن کریم جنسیت و نژاد را ملاک برتری نمی‌داند و تنها ملاک برتری، تقوا است. مشکلات موجود در جوامع ناشی از درک نادرست، خرافات و تنگ نظری‌هاست و راهی که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری امروزه باز کرده‌اند در راستای باز شدن نگاه درست و اصیل به زنان است. از این رو این معاونت در برنامه‌ریزی برای عدالت جنسیتی در تمام سطوح از ابتدایی تا سطوح مدیریتی سعی در هموار کردن مسیر عدالت برای زنان و خانواده داشته است.

به گفته وی، موضوع خانواده برای جامعه اسلامی بسیار مهم است. همچنین عدالت و حقوق اعضا خانواده باید در خانواده اسلامی محترم شمرده شود، از این رو این معاونت در راستای افزایش مهارت‌های ارتباطی میان اعضا خانواده و کاهش شکاف جنسیتی فعالیت‌هایی را انجام داده است.

ابتکار در پایان گفت: ما هم نظیر تمامی جوامع مشکلات و چالش‌هایی داریم اما برای این چالش‌ها راهکار نیز داریم. تاریخ اثبات کرده ما ملتی بودیم که با حداقل شرایط در دوران دفاع مقدس با ایثار و فداکاری بی‌نظیر ایستادگی کردیم و آمادگی انتقال این تجارب را به کشورهای همسایه داریم.

منبع: ایسنا

کد خبر 475331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.