اجرای طرح «یاس» برای حمایت از زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست

کاهش چشمگیر ازدواج دختران زیر ۱۳ سال، تهاجم فرهنگی بین دختران امروزی، اجرای طرح «یاس» برای حمایت از زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست، ضرورت توجه به نقش زنان در مناسبات صلح و امنیت، سهم زنان در حوزه تحقیق و توسعه و نگاه فراقوه‌ای به مشکلات زنان در لایحه منع خشونت را در بسته زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: بر اساس داده‌های سازمان ثبت احوال ازدواج‌های دختران زیر ۱۳ سال در کشور از سال ۹۲ تا ۹۸ با شتابی بیش از شتاب کل ازدواج‌ها کاهش یافته است.

تقی رستم وندی اظهار کرد: بر اساس داده‌های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور (سازمان ثبت احوال) ازدواج‌های دختران زیر ۱۳ سال در کشور از سال ۹۲ تا ۹۸ با شتابی بیش از شتاب کل ازدواج‌ها کاهش یافته است.

وی افزود: بر اساس این گزارش، در حالی که تعداد ازدواج‌های ثبت شده دختران زیر ۱۳ سال تمام (یعنی ۱۳ سال و ۳۵۵ روز) در سال ۱۳۹۲، ۱۶ هزار و ۷۸۰ مورد بوده، در سال ۹۷ به ۱۳ هزار و ۵۴ مورد و در سال ۹۸ به ۱۱ هزار و ۹۹۴ مورد کاهش یافته است. در ۹ ماهه سال ۹۹ نیز این روند کاهشی در مقایسه با ۹ ماه سال قبل ادامه یافته است.

وزیر کشور تصریح کرد: تمام ازدواج‌هایی که در کشور قبل از پایان ۱۳ سالگی دختران، بر اساس حکم محاکم صالحه به ثبت می‌رسد، با توجه به رویه اداری حاکم "ازدواج پیشرس" محسوب می‌شود.

تهاجم فرهنگی عامل غیرعقلانی دانستن مادر شدن توسط دختران

مدیرکل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: القائات نادرست و تهاجم فرهنگی باعث شده تا دختران و زنان، مادر بودن یا مادر شدن را یک مسیر غیر عقلانی بدانند.

عاطفه سعید نژاد با اشاره به جایگاه مادری، گفت: در حال حاضر جایگاه مادر مورد احترام دیگران است اما متأسفانه گفتمان دیگری در حال رشد است که انتخاب مادری برای دختران جامعه ما یک انتخاب نادرست و غیرعقلانی می‌داند.

وی با بیان اینکه فضای جامعه به شکلی است که دختران جامعه ما مادر شدن را یک انتخاب غیرعقلانی می‌دانند، تصریح کرد: کاهش نرخ باروری، پیری جمعیت، افزایش سن ازدواج، انتخاب تجرد، رشد تقاضای نیروی کار برای زنان، باعث شده تا دختران و زنان و حتی برخی از مادران را به این سمت حرکت کنند و مادر بودن یا مادر شدن را یک مسیر غیرعقلانی بدانند.

مدیرکل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی این گونه القائات را از هجمه دشمنان دانست و اضافه کرد: باید در جامعه بررسی شود که گفتمان رقیب به چه نکاتی دست گذاشته و چگونه ذهن ما را به سمت اندیشه‌های غیرعقلانی خود همراه می‌کند.

اجرای طرح "یاس" برای حمایت از زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر گفت: طرح ملی یاس (یاران آسیب ستیز) با همکاری سازمان جوانان هلال‌احمر و کمیته امداد برای حمایت از زنان بی‌سرپرست یا بدسرپرست اجرا می‌شود.

محمد حسن قوسیان مقدم با اشاره به قدمت بیش از ۷۰ ساله سازمان جوانان هلال‌احمر، گفت: فعالیت‌های هلال‌احمر در همه زمینه‌ها از مدارس تا دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و کانون‌های کارگری گسترش پیدا کرده است و تیم‌های امدادی در حوزه جوانان با گذراندن دوره‌های آموزشی سازماندهی می‌شوند و در موقع بحران از ظرفیت آن‌ها استفاده می‌شود.

دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: اعضای سازمان جوانان همچنین در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فعال هستند و اکنون این فعالیت‌ها در خانه‌های هلال در روستاها گسترش یافته است و تا پایان امسال ۵ هزار روستا تحت پوشش فعالیت خانه‌های هلال قرار می‌گیرد.

وی همچنین به اجرای طرح ملی یاس (یاران آسیب ستیز) سازمان جوانان هلال احمر با همکاری کمیته امداد اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح از زنان بی‌سرپرست یا بد سرپرست حمایت می‌شود.

ضرورت توجه به نقش زنان در مناسبات صلح و امنیت

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه نقش زنان در برقراری صلح کلیدی است، گفت: روحیه صلح خواهی و صلح طلبی که در زنان نهادینه شده، ما را متوجه این ضرورت می‌کند که باید آنان را بیشتر در مناسبات صلح و امنیت در نظر بگیریم.

معصومه ابتکار افزود: بحث صلح، بحث و آرزوی همه انسان‌ها است؛ نه تنها ما که در غرب آسیا در منطقه‌ای که سال‌ها است از اشغالگری و جنگ خالی نبوده زندگی می‌کنیم، بلکه در آفریقا که متأثر از مسائل مرتبط با جنگ روزگار سپری می‌کند و هم در آمریکا.

وی با تاکید بر اینکه آوارگی، بی‌خانمانی، فقر و جنگ همچنان موضوع همه بشریت است، خاطرنشان کرد: در این میان زنان بیش از دیگران به نوعی از جنگ آسیب می‌بینند تا آنجا که سال‌ها پس از خاتمه جنگ با آثار آن دست به گریبان هستند؛ مادران شهدا و زنانی که رنج جنگ را به دوش می‌کشند و جنگ برای آنان پایان نیافته است. چنانچه در ایران ۸ هزار زن شهید و ۷ هزار زن جانباز داریم که سال‌ها بعد از جنگ از آثار آن رنج می‌برند.

معاون رئیس جمهوری با یادآوری اینکه موضوع صلح به وفور در قرآن کریم تکرار شده، تصریح کرد: صلح پایدار و عادلانه زمانی شکل می‌گیرد که رابطه انسان با خدا عمیق شود و این صلح می‌تواند آرامش برای خانواده، جامعه و جهان پدید آورد، از این رو این انسان‌ها هستند که نخست باید به آرامش برسند تا بتوانند دنیا را دعوت به صلح کنند و دلیل نهادینه نشدن چنین صلحی در جهان این است که راهبری خیلی از مناسبات جهان را کسانی بر عهده دارند که خود به آرامش نرسیده‌اند.

افزایش سهم زنان در حوزه تحقیق و توسعه به بیش از ۳۹ درصد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس آمار یونسکو، وضعیت مشارکت و سهم بانوان ایرانی در حوزه تحقیق و توسعه در بخش آموزش عالی از ۲۷ درصد در سال ۲۰۰۰ میلادی به ۳۹.۶ درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

منصور غلامی با اشاره به توانمندی‌های بانوان ایرانی در عرصه آموزش عالی، افزود: بانوان فرهیخته با تلاش و کوشش مثال زدنی خود توانسته‌اند به بسیاری از پیشرفت‌ها و کسب رتبه‌های بالا در عرصه آموزش عالی دست یابند؛ به طوری که در منطقه، جهان اسلام و حتی کل جهان بی‌نظیر است.

وی تصریح کرد: در تمام مقاطع تحصیلی سهم بانوان پذیرفته‌شده از ۵.۳ درصد در سال ۵۷ به بیش از ۵۰ درصد و در برخی سال‌ها حتی به بیش از ۶۰ درصد طی ۷ سال اخیر رسیده است، همچنین از نظر کیفیت قبولی در آزمون‌های ورودی، بانوان ایرانی توانسته‌اند به جز رشته تحصیلی فنی و مهندسی در مقایسه با آقایان با حد نصاب ۲ برابر، رتبه اولی‌های کنکور را از آن خود کنند.

نگاه فراقوه‌ای به مشکلات زنان در لایحه منع خشونت

دستیار حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه حل مشکلات و تناقضات حقوق زنان کار یک قوه نیست بلکه عملکرد همه نهادها را می‌طلبد، گفت: با تشکیل کارگروه ملی، نگاه فراقوه‌ای بودن مشکلات زنان در لایحه حفظ کرامت و صیانت از زنان در برابر خشونت شکل گرفت.

شهناز سجادی خاطرنشان کرد: کارگروه ملی بررسی مشکلات و تناقضات حقوقی زنان شامل ۱۹ نهاد قانونی و ۶ نهاد مدنی است که در سطح استان‌ها تحت عنوان کارگروه استانی فعالیت دارند.

وی به ویژگی‌های این لایحه اشاره کرد و افزود: در این لایحه اقدامات پیشگیرانه‌ای، مقابله و مبارزه‌ای و حمایتی دیده شده و انواع خشونت‌ها اعم از جنسی، اقتصادی، روحی و روانی در آن نهی نشده و برای هر یک مجازات متناسب تعیین شده است.

کد خبر 475233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.