شهرهای هوشمند دیجیتالی در آینده

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۹ میلیارد نفر برسد و ۷۰ درصد مردم ساکن شهرها شوند و هوشمندسازی آن‌ها ضروری است؛ شهرهایی نظیر سنگاپور و سانفرانسیسکو در واکنش به چالش‌های بزرگ امروزی مانند رشد جمعیت و مدیریت آب، از نظر دیجیتالی پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات رسمی در شهرهای سنگاپور، دبی و سانفرانسیسکو با تکیه بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین تکنولوژی‌هایی نظیر هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و رایانش ابری در تلاشند به طور کارآمد و پایدار تمام امور شهری مانند حمل و نقل، انرژی، آب و گاز، فضاهای عمومی و ارتباط با سایر ساکنان را مدیریت کنند. بدون شک رسیدن به تمام این اهداف مستلزم هوشمندسازی فراگیر شهری است و این پروسه مدت زمان زیادی طول خواهد کشید. برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای دنیا در برآورده کردن انتظارات شهروندان بسیار ضعیف عمل کرده‌اند چرا که از مبانی دیجیتالی به درستی بهره نگرفته و اهداف خود را به طور دقیق مشخص نکرده‌اند.

شهرهای هوشمند دیجیتالی در آینده

در مقابل، شهرهایی نیز وجود دارند که مقامات آن‌ها در سهیم‌سازی ساکنان در طراحی شهری، تقویت نیروی کار، بهینه‌سازی عملکرد شهری و زیرساخت‌ها و استفاده از نوآوری‌ها و فرصت‌ها در مدیریت شهری و چالش‌های احتمالی آینده بسیار موفق عمل کرده‌اند. این شهرها را اغلب "هوشمند"، "دیجیتالی" یا "سایبری" می‌نامند با این حال هدف نهایی تمام شهرها، یعنی بهبود کارآمدی، پایداری و قابلیت رقابت، منجر به رونق بیشتر اقتصاد و کیفیت بالای زندگی ساکنان می‌شود.

هوشمندسازی شهرهای ایالات متحده آمریکا

مقامات محلی در اغلب شهرهای آمریکایی در تلاشند زیرساخت‌هایی مدرن‌تر از گذشته به وجود آورند تا از این طریق به ارتقای سطح مدیریت شهری، رشد اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی برای ساکنان خود کمک کنند. شکی نیست که رسیدن به تمام این اهداف مستلزم هوشمندسازی شهری است چرا که شهرهای هوشمند بر فناوری‌هایی نظیر علوم کامپیوتر، بانک داده‌ها، انبار اطلاعات و تکنولوژی‌های پیشرفته شامل تحلیل‌هایی در زمینه کلان داده‌ها، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و اینترنت اشیا تکیه می‌کنند.

شهرهای هوشمند دیجیتالی در آینده

از رایج‌ترین موانعی که در پیاده‌سازی فناوری‌های شهر هوشمند وجود دارد می‌توان به محدودیت ظرفیت داخلی همچنین ظرفیت‌های طراحی، اجرا و مدیریت آن‌ها و در نهایت، سرمایه‌گذاری‌های لازم برای کل پروسه اشاره کرد.

استفاده از رویکردهای مبتنی بر رایانش ابری در افزایش هوشمندی شهرها

فناوری رایانش ابری به مقامات شهری کمک می‌کند استفاده از تکنولوژی‌ها را به حداکثر برسانند تا از این طریق موانع موجود برای هوشمندسازی را از میان بردارند و خدمات موجود را که به طور مثبت بر کیفیت زندگی شهروندان اثر می‌گذارد بهبود بخشند.

شهرهای هوشمند اطلاعات زیادی را از طریق سنسورها تولید می‌کنند که البته ذخیره‌سازی، طبقه‌بندی و تحلیل آن‌ها نیازمند ظرفیت بالایی از دانش کامپیوتری است. استفاده از داده‌ها ممکن است مستلزم وجود میلیون‌ها و حتی میلیاردها مؤلفه باشد که این ظرفیت باید بر اساس میزان ورودی داده‌ها و نوع تحلیل‌های انجام شده مشخص شود. به عنوان مثال در زمینه مدیریت فعال انرژی، درک الگوهای استفاده از الکتریسیته از طریق تجزیه و تحلیل‌های دقیق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

شهرهای هوشمند دیجیتالی در آینده

ایمن‌سازی شهرها برای افزایش هوشمندی آن‌ها

یک شهر هوشمند و دیجیتالی باید از امنیت بالایی برای حفظ داده‌ها و حریم خصوصی و اعتبار با کمترین وابستگی به تکنولوژی خارجی برخوردار باشد. داشتن امنیت یکی از مهم‌ترین اصولی است که مقامات شهری باید در هوشمندسازی شهرهای خود مورد توجه قرار دهند تا بیشترین موفقیت را در این زمینه کسب کنند. بسترهای ابری، رویکردهای امنیتی زیادی نظیر راهکارهای مدیریت دسترسی و تایید هویت، رمزگذاری داده‌ها، مدیریت کلید (KMS)، اصالت دستگاه و امنیت واسطه برنامه‌نویسی کاربردی ارائه می‌دهد که می‌تواند به راحتی با ایده‌های پیش‌فرض ادغام شود و بهترین نتایج را داشته باشد.

افزایش هوشمندی شهرهای اروپایی

برنامه‌ریزان در شهرهای اروپایی می‌توانند تکنولوژی‌های جدید دیجیتالی نظیر رایانش ابری را که در حال حاضر یک روند کلی برای ایجاد ارتباط بین خدمات مختلف شهروندمحور به شمار می‌رود، برای هوشمندسازی بیشتر شهرها به کار گیرند. هر چه ساکنان یک شهر از طریق تبادلات دیجیتالی دوستانه بیشتر به سمت زندگی هوشمند گرایش پیدا می‌کنند، انتظار آن‌ها از خدمات شهری نیز به همان اندازه افزایش پیدا می‌کند.

شهرهای هوشمند دیجیتالی در آینده

اگرچه طرح واضحی برای هوشمند شدن یک شهر وجود ندارد، با این حال مقامات شهری می‌توانند از رویکردهای متعددی برای رسیدن به این هدف بهره گیرند. به عنوان مثال استفاده از استراتژی‌های شهر هوشمند، درک و ارزیابی راه‌حل‌های مربوط به رایانش ابری موجود می‌تواند به هوشمندسازی هر چه بیشتر شهرها کمک کند که در نتیجه آن، کیفیت زندگی ساکنان بهبود می‌یابد و اقتصاد رونق پیدا می‌کند.

کد خبر 475213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.