تخریب ۲۸ مسجد اطراف حرم رضوی فریاد هیچ کس را بلند نکرد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در گذشته ۲۸ مسجد و حسینیه در طرح تخریب شده که در رابطه با این موضوع نیز با اوقاف توافق شده است اما اکنون برای تخریب مسجدی که در مسیر طرح قرار داشت و مجبور به تخریب آن بودیم شاهد تجمعات اعتراضی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد رضا حیدری امروز (دوشنبه) در یکصد و بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به در پیش بودن روز اقتصاد مقاومتی و کار آفرینی، اظهار کرد: باید در حوزه کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی با توجه به وضعیت کنونی کشور تلاش کنیم تا شاهد کاهش فشارها در سطح بین‌المللی باشیم.

وی افزود: تحقق این موضوع به امر ارتباطات و مدیریت داخلی بستگی ندارد، توجه و بسترسازی برای رشد تولید عوامل بیرونی نیز در این امر دخیل است که بر سه اصل عزت، حکمت و اقتدار پایبند است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان این که برای طرح اطراف حرم رضوی اطلاعات غلطی ارائه شده است، تصریح کرد: لازم است در این زمینه که محور اصلی آن مردم و صاحبان حقوق هستند با تعامل و هم‌افزایی این مشکل را حل کنیم. این طرح با توجه به پیش بینی‌ها در کمیسیون ماده ۵ تصویب می‌شود اما نگرانی اصلی مدیریت شهری تحقق پذیری این طرح است و همیشه در جلساتی که برای آان برگزار شده محور تحقق پذیری برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به پیگیری‌های شهرداری و کمسیون شهرسازی و معماری بسیاری از دغدغه‌های ما در رابطه با این طرح حل شده است اما همچنان برخی از موضوعات بر جای خود باقی است که این اتفاق مدیریت شهری را نگران می‌کند و در بحث تراکم‌ها همچنان دچار نگرانی هستیم.

حیدری اضافه کرد: اصلاح طرح امری طبیعی بوده و همیشه برای بهبود آن تلاش کرده‌ایم زیرا به سود مردم خواهد بود، مسئولان شهری برای کسب اطلاعات مربوط به طرح، نامحرم شناخته شده‌اند و تمامی داده‌ها به صورت کامل برای آنها ارائه نشده است و تنها گزارشی کوتاه در رابطه با آن دریافت کرده‌اند.

حیدری خاطرنشان کرد: با توجه به این که شورا و شهرداری متولی اجرای این طرح هستند توضیحات کاملی در اختیار این دو نهاد قرار نگرفته و لازم است از داده‌ها اطلاعات کامل‌تری داشته باشیم تا بتوانیم این طرح را به نتیجه برسانیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: برای این که یک طرح را به کمیسیون ماده ۵ ببریم نیازمند چهار رکن نقشه کاربری اراضی، سند دفترچه مقررات، سند تراز مالی و فیزیکی و مطالعات پشتیبان هستیم که ارائه آن‌ها برای تصویب طرح در این کمسیون الزامی است. این چهار رکن در رابطه با این طرح وجود نداشته و هیچ گاه این اطلاعات به شهرداری یا شورای شهر ارائه نشده است، طرح‌های تفصیلی موجود در شورای پنجم همیشه پخش شده و هیچگ اه پنهان کاری از این طرح‌ها نشده است زیرا مردم باید از این اتفاقات با خبر باشند.

حیدری با اشاره به این که باید پیگیری‌های لازم را انجام دهیم تا متوجه شویم چند نفر در جریان این اسناد هستند، گفت: ۲۵ سال پیش دستگاه‌های دولتی طرح توسعه‌ای اطراف حرم را ارائه کردند که پس از آن با این طرح مخالفت کردند اما اکنون دوباره با این طرح موافق شده است که این رویکرد نوعی عقبگرد برای ما محسوب می‌شود. تا امروز در این طرح مشارکت‌های لازم نشده اما سعی داریم برای بهبود این وضع از مشارکت مردم و نهادها استفاده کنیم تا این طرح را به ثمر بنشانیم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب سال‌های قبل برای اجرای این طرح نظر آستان قدس را خواستار شدند که در آن دوره با این طرح موافقت کامل شد اما پس از آن آیت الله رئیسی به اصلاح طرح اعتقاد داشت و به مقیاس‌ها و ارتفاعات ساختمان‌ها اعتراض داشت زیرا معتقد بود ارتفاع‌های بلند این ساختمان‌ها باعث دیده نشدن حرم می‌شود.

وی افزود: آیت الله مروی نیز اکنون با توجه به دیدگاه‌های مختلفی که وجود دارد با این طرح مخالف است که ما سعی داشته‌ایم با گفت‌وگوهای لازم این مشکل را رفع کرده و دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را به ایشان گفته‌ایم؛ طرحی که آینده مشخصی نداشته باشد با چنین موضوعاتی رو به رو خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه آستان قدس رضوی نیازمند است از ثمربخش بودن این کار مطمئن شود تا اعلام رضایت کند، ادامه داد: اعلام شده در طرح جدید قفل چند هزار ملک باز شده است که گفتنی است سیاست شورای پنجم همین موضوع بوده است و همیشه تلاش داشته که منافع ساکنان این محل را حفظ کند.

حیدری خاطرنشان کرد: مدیریت شهری مشکلات این منطقه از جمله بهبود وضعیت جاده، نور و پیاده رو را حل کرده و در اطراف حرم به ایجاد زیرساخت و فضای سبز توجه شده است.

وی تصریح کرد: در گذشته ۲۸ مسجد و حسینیه در طرح تخریب شده که در رابطه با این موضوع نیز با اوقاف توافق شده است اما اکنون برای تخریب یک مسجد شاهد تجمعات اعتراضی هستیم؛ مسجدی که در مسیر طرح قرار داشت و مجبور به تخریب آن بودیم.

حیدری با بیان اینکه برای تخریب ۲۸ مسجد فریاد هیچ کس بلند نشد، اضافه کرد: مساجدی که در گذشته تخریب شده است تبدیل به احسن شده و برای آنها فتوای عالمان و توضیح منطقی نیز وجود دارد، در مقابل این تخریب‌ها مساجدی نیز احداث شده است و نباید برای اذهان مردم فضاسازی نادرستی بشود. در مدیریت شهری به حفظ شرایط مردم با توجه به هویت دینی تلاش کرده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: ببرخی از مدیران غیربومی مشهد تعهداتی را داشته‌اند که بدون طی کردن راه اصلی آنها را کنار گذاشته‌اند، این مسئولین در پایان دوره از پست و مقام خود خارج می‌شوند اما کارهایی که انجام داده‌اند در ذهن مردم باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه می‌توان اشتباهات گذشته را جبران کرد و هنوز وقت باقی است، تاکید کرد: برای رسیدن به این امر باید همه دلسوزانه عمل کرده و تحرک و توسعه داشته باشیم؛ گاهی اوقات گفته می‌شود انجام طرح‌هایی که توسعه اقتصادی ندارند بی‌فایده است که تمامی این صحبت‌ها برای منحرف کردن اذهان است و ما نباید به آنها توجه کنیم.

وی ادامه داد: ارزش اقتصادی ملک شهروندان به شرایط اقتصادی زمین وابسته است که اگر این تراکم کم شود شاهد شرایط بهتری خواهیم بود زیرا مردم نیز دوست ندارند در مکان‌های فرسوده زندگی کنند، باید به تامین نیازهای مردم توجه شود در غیر این صورت این طرح با شکست رو به رو خواهد شد.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: تمامی این اقدامات برای بهبود وضعیت مردم است، هنوز وقت برای جبران این اشتباهات وجود دارد و باید برای تحقق پذیری طرح تلاش کنیم تا میزان تامین حقوق مردم نیز در همین راستا ارتقا پیدا کند.

حیدری با بیان اینکه در حد توانمان برای بهبود وضعیت مردم تلاش می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در جلساتی که در رابطه با این طرح گفت‌وگو شد شرکت کردیم اما به یکباره این جلسات قطع و باعث شد این مسئله به نتیجه نرسد؛ با این حال برای اجرای دوباره این جلسات آمادگی داریم.

کد خبر 475175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.