الکترونیکی شدن تمام امور دفاتر اسناد رسمی در دوران کرونا

رئیس کانون سردفتران گفت: در شرایط کنونی تمام فعالیت‌های دفاتر اسناد رسمی به صورت الکترونیکی شده است.

به گزارش ایمنا، علی خندانی رئیس کانون سردفتران با اشاره به برون سپاری برخی از خدمات سازمان ثبت به دفاتر اسناد رسمی، اظهار کرد: با توجه به پراکندگی سازمان ثبت و محدودیت‌هایی که در این سازمان وجود دارد، دفاتر ثبت اسناد رسمی می‌توانند بسیاری از صلاحیت‌های سازمان ثبت را داشته باشند، زیرا این دفاتر پراکندگی خوبی دارند.

وی افزود: اجرای اسناد رسمی اولین موضوعی بود که در این حوزه اجرایی و به دفاتر ثبت اسناد ارجاع شد و این کار با موفقیت در حال اجرا است، در بستر این موضوع افراد در حوزه چک، مهریه و اسناد رهنی دیگر نیاز نیست مانند گذشته حتماً به سازمان ثبت مراجعه کنند، بلکه آن‌ها می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین دفاتر ثبت اسناد برای چک یا سند رهنی خود تقاضای صدور اجراییه داشته باشند.

خندانی با اشاره به تکمیل فرآیند ثبت الکترونیکی گفت: تمام فرآیندهای ثبتی از جمله اتفاقات خوبی بود که در دفاتر اسناد رسمی به وقوع پیوست و اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که احساس ما و همکاران‌مان بر این است که اگر این ثبت الکترونیکی زودتر به وقوع می‌پیوست، بسیاری از مشکلات ما قابل حل بود.

رئیس کانون سردفتران خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کرونایی باید سعی کنیم تا افراد مراجعه کمتری به دفاتر ثبت اسناد رسمی داشته باشند. در حال حاضر افراد می‌توانند به صورت غیرحضوری کارهای خود را پیش ببرند و هم اکنون در دفاتر اسناد رسمی این موضوع را محقق کرده‌ایم و استعلام‌ها، تنظیم اسناد و بسیاری خدمات دیگر به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و تقریباً می‌توان گفت که اکنون هیچ کار سنتی در دفاتر انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به پرداخت ۱۰ درصد سهم کانون به صورت آنلاین، تصریح کرد: تحریر هر سند متعلق به کانون است، در گذشته انتهای هر ماه این مبلغ باید جمع‌آوری و به صورت فیش بانکی پرداخت و به کانون ارائه می‌شد، اما این موضوع هم اکنون به صورت آنلاین انجام می‌شود.

بنابه گزارش افکار نیوز، خندانی با اشاره به درآمد دفتر تمبر، اظهار کرد: به زودی این امر محقق می‌شود و در فرآیند الکترونیک شدن این موضوع مؤثر خواهد بود و تا انتهای سال اقدامات متعدد دیگری در راستای الکترونیکی شدن انجام خواهد شد و می‌توانیم ادعا کنیم که در این راستا قدم مؤثر و بلندی برداشته‌ایم.

کد خبر 475163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    دفاتر اسنادرسمی در ایران یک کپی از نمونه فرانسوی آن در چند دهه گذشته است ، در حالیکه امروزه در خود فرانسه هم بدین شکل وجود ندارد ، لازم است از تجربیات کشورهای پیشرفته استفاده کنیم و در جهت سهولت انجام امور مردم ، دفاتر اسناد رسمی را از شکل امروزی خارج کنیم ، لازم به ذکر است در کشورهای پیشرفته مانند کانادا و المان امور معاملاتی مردم توسط وکلای دادگستری انجام می شود و مشکلاتشان بسیار کمتر از ماست .