یک گام مالی برای تسریع اجرای رینگ چهارم اصفهان

شهرداری اصفهان در لایحه بودجه سال ۹۹ مجاز به دریافت ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات شده است که با تصمیم اخیر شورا، می‌تواند ۲۵۰ میلیارد تومان از بانک ملی تسهیلات دریافت کرده و آن را در پروژه رینگ چهارم حفاظتی هزینه کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با تصویب شورای شهر، شهرداری مجاز به دریافت ۲۵۰ میلیارد تومان وام از بانک ملی شده است تا با تأمین نقدینگی موردنیاز، فرآیند اجرایی پروژه رینگ چهارم حفاظتی شهر اصفهان، که در دوره پنجم شورای شهر آغاز شده و بخش قابل توجهی از بودجه عمرانی شهر را به خود اختصاص داده است، تسریع شود.

این وام با بهره ۱۸ درصد و ۹۰ ماهه بوده و لایحه مربوط به آن با توجه به فرارسیدن روزهای پایانی سال، با قید دو فوریت تقدیم شورا شد. مبلغ بالای این وام سبب شد تا توجیه درآمدی اخذ آن به دغدغه شورای شهر تبدیل شود که البته ادله‌ای برای آن نیز مطرح می‌شود.

مرتضی طهرانی، معاون امور مالی و اقتصادی شهردار اصفهان در پاسخ به لزوم اخذ این وام، اظهار می‌کند: تسریع در پایان پروژه رینگ چهارم از اهمیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر با تمام توان برای اتمام این پروژه تلاش می‌کنیم بنابراین با تزریق مالی حاصل از این وام، تلاش خواهد شد که تا پایان این دوره مدیریت شهری، آزادسازی مربوط به پروژه در محدوده خاتون آباد به پایان برسد.

فعالیت اجرایی پروژه‌ها مدیون تزریق مالی در گذشته است

او اضافه می‌کند: با توجه به تورم موجود در کشور گرفتن وام با بهره ۱۸ درصد با درصد قابل توجهی به نفع شهری است که از این منابع بهره برداری می‌کند و لزوم اخذ این تسهیلات شفاف، روشن و واقعی است. این وام به سود شهر است زیرا با توجه به بالا رفتن تورم قیمت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و نتایج حاصل از آن برای شهر باقی می‌ماند.

طهرانی می‌گوید: سال ۹۷ با پول اوراق مشارکت می‌توانستیم هر کیلوگرم میلگرد را چهار هزار و ۷۵۰ تومان خریداری کنیم اما همان میلگرد اکنون حدود ۱۴ هزار تومان است. اگر در شرایط فعلی درباره فعال بودن پروژه قطارشهری و دیگر پروژه‌های عمرانی صحبت می‌کنیم یا شاهد انقلاب در آسفالت‌ریزی شهر هستیم به‌خاطر کسب منابع مالی در سال‌های گذشته و خرید به موقع برای این پروژه‌ها در آن زمان است.

طهرانی معتقد است: گرفتن این وام یک مزیت برای شهرداری بوده و حاصل پیگیری‌های پی در پی مدیریت شهری است و امیدواریم که تا پایان سال وصول شود. ۴۰۰ میلیارد تومان وام در بودجه ۹۹ برای شهرداری در نظر گرفته شده بود که در قالب لایحه مذکور مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان از این بخش توسط شهرداری دریافت می‌شود؛ حتی با خرده وام‌هایی که توسط شهرداری گرفته شده هم سقف ۴۰۰ میلیارد تومان سهم وام و تسهیلات در بودجه شهرداری تکمیل نمی‌شود.

شیب دریافت وام توسط شهرداری کم شده است

مهدی مزروعی سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در دفاع از لزوم اخذ وام برای پیشبرد اهداف عمرانی شهر، معتقد است: مجموعه دارایی‌هایی که یک شخص حقوقی و حقیقی دارد شامل دارایی‌های مثبت و منفی است؛ دارایی‌های مثبت شامل سرمایه‌ها و دارایی منفی شامل بدهی‌ها می‌شود. گاهی اوقات بدهی اتفاق می‌افتد اما از سوی دیگر تبدیل به سرمایه‌ای ماندگار می‌شود.

او ادامه می‌دهد: شهرداری یک بنگاه اقتصادی نیست و نباید توقع داشته باشیم که سرمایه‌ای که وارد آن شده و عملکردی مانند یک بنگاه اقتصادی داشته باشد؛ سرمایه‌ای که وارد شهرداری می‌شود، مصرف می‌شود و اگر در حال حاضر این وام توسط شهرداری گرفته نشود یقیناً دریافت آن در آینده نیز با توجه به تورم موجود در کشور نتایجی که اکنون دارد را نخواهد داشت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: با توجه به پیگیری شهرداری، این وام برای شهرداری در نظر گرفته شده و یقیناً استفاده از آن به توسعه شهر کمک خواهد کرد؛ از سوی دیگر در سال‌های اخیر شیب دریافت وام توسط شهرداری کم و بیشتر از اوراق مشارکت استفاده شده است.

شورای پنجم باید به تعهد خود در اجرای رینگ چهارم عمل کند

کوروش محمدی رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز می‌گوید: رینگ چهارم محاسن زیست محیطی، ترافیکی و رفاهی دارد و مدیریت شهری باید به قول خود در خصوص اتمام بخشی از آن عمل کند. تبادلات مالی که بعضاً موجب بدهکار شدن شهرداری می‌شود باید انجام شود زیرا شهرداری‌های هیچکدام از شهرها بدون بدهی و تسهیلات پروژه‌های خود را به ثمر نرسانده‌اند.

او ادامه می‌دهد: هفت کیلومتر از رینگ چهارم را آزاد کرده‌ایم و اگر در این دوره این بخش از پروژه را به سر انجام نرسانیم علاوه بر عمل نکردن به تعهداتمان، ضربه محکمی به سیستم مدیریتی در آینده زده خواهد شد زیرا پروژه‌ای که ابتدا با عملی نشدن قول مدیریت فعلی آغاز شود، در آینده نیز دچار کاستی خواهد شد.

کد خبر 475096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.