تراکم مجاز در جداره خیابان ولیعصر کاهش یابد

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: نمی‌توان از اولویت حفاظت از چنارهای قدیمی چنارستان تهران سخن گفت، اما در عمل، همچنان رونق ساخت و ساز در پلاک‌های مجاور را اولویت بیشتر بخشید بنابراین در کاهش تراکم مجاز ساخت و ساز در جداره‌های خیابان ولیعصر، تردید نکنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اعطا در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران در نطقی پیش از دستور به طرح ساماندهی خیابان ولیعصر پرداخت و اظهار کرد: پس از سال‌ها انتظار، طرح ساماندهی خیابان ولیعصر به زودی در دستور کار کمیسیون ماده ۵ قرار می‌گیرد.

وی افزود: چنارستان تهران، میراث طبیعی تاریخی و فرهنگی پایتخت است؛ ولیعصر یک «باغ خیابان» است؛ تنها جایی برای عبور نیست؛ معبر نیست؛ مقصد شهروندان نیز هست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: دور از انتظار نبوده و نیست که مأموریت تهیه طرح ساماندهی خیابان ولیعصر و اصلاح طرح تفصیلی خیابان ولیعصر، حفاظت از این میراث پرارج طبیعی، تاریخی و فرهنگی باشد.

اعطا خاطرنشان کرد: اینجانب بنا به جایگاه نمایندگی شهروندان تهرانی از ابتدای تابستان امسال مکرراً پیگیر بررسی طرح ساماندهی این محور بوده‌ام. به تازگی و با اتمام فرآیند تهیه طرح ساماندهی توسط مشاور طرح، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران درصدد ارسال طرح یادشده به کمیسیون ماده پنج شهر تهران جهت سیر مراحل تصویب برآمده است. اقدامی درخور تقدیر و شایسته که می‌توان به عنوان یادگاری از این دوره مدیریت شهری برای حفاظت از میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی پایتخت برای آیندگان به یادگار بماند.

رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران تاکید کرد: در گزارش‌های ارائه شده، موضوع حفاظت از درختان خیابان ولیعصر به عنوان میراث طبیعی مهم شهر تهران، به عنوان اولویت اصلی در فرایند تدوین طرح معرفی شده است. این، چنارهای ولیعصر است که در کنار سایر عناصر، خیابان ولیعصر را به یک «باغ خیابان» تبدیل کرده است.

اعطا افزود: اگر در طرح ساماندهی ولیعصر، اولویت حفاظت از میراث طبیعی است، چنانکه باید این گونه باشد، در کاهش تراکم مجاز ساخت و ساز در جداره‌های خیابان ولیعصر، تردید نکنید. نمی‌توان از اولویت حفاظت از چنارهای قدیمی چنارستان تهران سخن گفت، اما در عمل، همچنان رونق ساخت و ساز در پلاک‌های مجاور را اولویت بیشتر بخشید. نمی‌توان به حفاظت از میراث طبیعی اندیشید، اما در کاهش تراکم ساخت و سازهای آسیب زننده، محافظه کار و دست به عصا بود.

به گفته وی، اگرچه در ضوابط پیشنهادی تراکم ساختمانی و ارتفاع مجاز ساخت و ساز، نیم نگاهی به حفاظت از چنارها وجود داشته است، اما بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد برای امر حفاظت از این میراث طبیعی، آنچه پیش بینی شده است، هدف حفاظت را محقق نمی‌کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بررسی ضوابط پیشنهادی تراکم ساختمانی و ارتفاع مجاز ساخت و ساز در پلاک‌های حاشیه چنارستان تهران نشان می‌دهد، رونق ساخت‌وساز در این خیابان همچنان نسبت به حفاظت از درختان اولویت بیشتری دارد و تحقق طرح فعلی، تضمین کننده حفاظت از درختان نیست.

علی اعطا تصریح کرد: در این طرح در حدود ۷۰ درصد ساخت‌وسازهای خیابان ولیعصر از تقاطع انقلاب تا میدان تجریش، دارای شش طبقه و ارتفاع ۲۵ متر خواهد بود. این درحالی است که متوسط ارتفاع چنارهای ولیعصر ۱۵ متر است و ارتفاع ۲۵ متری ساختمان‌ها در مجاور این درختان، همچون گذشته، بر درختان ولیعصر سایه می‌اندازد و برخورداری آنها از نور کافی را با چالش مواجه می‌کند.

وی افزود: از دیگر سو، در این طرح گودبرداری در ساخت‌وسازهای جدید با عمق ۱۰ متر مجاز دانسته شده است که با در نظر گرفتن عمق حداکثر چهار متری ریشه درختان چنار، مانع بهره بردن درختان از منابع آب زیرزمینی از جمله قنات‌های باقیمانده خواهد شد و چه بسا روند تخریب قنات‌های چنارستان به واسطه ساختمان‌سازی‌های بی توجه به بستر طبیعی را، تداوم بخشد.

اعطا خطاب به شهردار تهران گفت: آنچه به عنوان ضوابط جدید ساخت و ساز در خیابان ولیعصر، در کمیسیون ماده ۵ به تصویب خواهید رساند، شاید آخرین فرصت برای حفاظت از چنارستان تهران باشد. این فرصت را دریابید.

کد خبر 475001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.