وضعیت ذخیره بانک خون استان اصفهان بحرانی است

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به کاهش آمار مراجعات اهدای خون گفت: ذخیره بانک خون استان کاهش داشته و در وضعیت بحرانی و کمتر از دو روز قرار دارد در حالی که این ذخیره باید بیش از هفت روز باشد و به تمام گروه‌های خونی نیاز داریم.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه آمار روزانه اهدای خون حدود ۲۰۰ نفر کاهش داشته است، اظهار کرد: در حال حاضر آمار مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون کاهش داشته است و روزانه حدود ۳۰۰ نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند که از این تعداد حدود ۲۵۰ نفر موفق به اهدای خون می‌شوند.

وی ادامه داد: مصرف خون و فرآورده‌های خونی یک نیاز همیشگی است و با اطلاع رسانی از سوی رسانه‌ها و فراخوان‌های مردمی باید در فرهنگ‌سازی اهدای خون و فرآورده‌های خونی کمک کنیم، نباید فراموش کنیم که در شرایط کرونا و ماه‌های پایانی سال قرار داریم و مراکز درمانی نیز به صورت مستمر و روزانه به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند، روند اهدای خون باید مستمر باشد تا با وضعیت بحرانی برای ذخیره خون مواجه نشویم.

نیاز به تمام گروه‌های خونی

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به اینکه ذخیره بانک خون استان کمتر از ۲ روز است، اضافه کرد: ذخیره خون استان باید بیش از ۷ روز باشد، ذخیره بانک خون استان اصفهان در وضعیت بحرانی قرار دارد و افراد با اهدای خون می‌توانند سبب بازگشت وضعیت ذخیره بانک خون به وضعیت مطلوب شوند، همچنین انتقال خون به تمام گروه‌های خونی نیاز دارد.

وی در خصوص آمار مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون، گفت: به طور میانگین در استان اصفهان روزانه حدود ۳۰۰ نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند که حدود ۲۵۰ نفر موفق به اهدای خون می‌شوند.

زینلی خاطرنشان کرد: معمولاً در ماه‌های پایانی سال با کاهش مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون مواجه می‌شویم و از اهداکنندگان درخواست داریم، برای اهدای خون مراجعه کنند تا با مشکل روبرو نشویم، چرا که در وضعیت بحرانی قرار داریم و با ادامه این روند افراد نیازمند به خون و مراکز درمانی نیز با مشکل جدی روبرو خواهند شد.

دریافت روزانه ۴ تا ۶ واحد پلاسمای کوویدی

وی با توضیح اینکه به طور میانگین روزانه حدود ۴ تا ۶ واحد پلاسمای کوویدی در مرکز اهدای خون اصفهان دریافت می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر پلاسماهای اهدایی را ذخیره می‌کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با توضیح اینکه اهداکنندگان پلاسمای کوویدی در استان اصفهان بیشتر مردان هستند، ادامه داد: شیوع کرونا محدودیت‌های رفت‌وآمد را برای افراد ایجاد کرده و سبب کمتر شدن تعداد اهدا کنندگان خون شده و در واقع اهدای خون تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۹۶ درصد اهدا کنندگان خون مردان هستند، افزود: تنها ۴ درصد از اهدا کنندگان خون زنان هستند، نباید فراموش شود که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و اگر افراد مراجعه نکنند با کمبود خون و فرآورده‌های خونی مواجه می‌شویم.

زینلی گفت: مرکز جامع اهداکنندگان میدان خواجو از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ساعت ۱۸ آماده میزبانی اهداکننده خون خواهد بود.

کد خبر 474981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.