پاندمی پیدایش شهرهای چاق در جهان

شیوع بیماری کووید -۱۹ باعث شد توجه مردم و حتی مقامات محلی شهرها به اهمیت حفظ سلامت افزایش یابد؛ این در حالی است که اضافه وزن، اگرچه با سرعتی بسیار کمتر از گسترش ویروس کرونا، بین مردم سراسر دنیا رو به افزایش است و طراحی شهری نقش مهمی در کنترل آن ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از مهم‌ترین معضلاتی که پیش روی شهرنشینان عصر حاضر قرار گرفته، مسئله اضافه وزن بین مردم است که به طور روزافزون قربانی می‌گیرد. در واقع، سبک زندگی مدرن امروزی باعث شده است انسان فعالیت‌های جسمی کمتری داشته باشد که دباعث شده، بیماری‌های قلبی_عروقی، فشار خون، دیابت، انواع سرطان‌ها و سایر امراض مربوط به اضافه وزن و نبود تحرک کافی روز به روز افزایش یابد.

از سوی دیگر نوع رژیم‌های غذایی و گرایش مردم به مصرف غذاهای آماده و اغلب پرچرب، به علت مشغله‌های کاری و کمبود زمان نیز بر اضافه وزن و تبعات آن افزوده است. اگرچه چاقی یک مسئله ناشی از رفتار شخصی است که نوع رژیم غذایی و فعالیت جسمی فرد نقش مهمی در ابتلا به آن ایفا می‌کند، با این حال طراحی شهری نیز سهم بزرگی در رغبت مردم به تحرک بر عهده دارد. در واقع نه تنها ساختمان‌ها، بلکه نوع طراحی خیابان‌ها، پیاده‌روها و فضاهای عمومی می‌تواند در حفظ سلامت جسمی ساکنان یک شهر بسیار مهم تلقی شود.

پاندمی پیدایش شهرهای چاق در جهان

شهرهای چاق

شهرهای مدرن امروزی اغلب به گونه‌ای طراحی شده است که رغبت انجام فعالیت جسمی برای ساکنان را فراهم نمی‌آورد. در واقع در چنین شهرهایی، خیابان‌ها و سایر فضاهای عمومی بیشتر به تردد وسایل نقلیه موتوری اختصاص داده شده است و به همین دلیل، مردم از ترس وقوع تصادفات، کمتر پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری می‌کنند. از سوی دیگر، پله‌های برقی و آسانسورها جای پلکان‌های سنتی را در اغلب سازه‌های شهری و حتی ساختمان‌های عمومی گرفته و این امر نیز، امکان تحرک ساکنان را به حداقل رسانده است.

بدیهی است که این شرایط در تمام شهرهای جهان یکسان نیست و چه بسا شهرهایی که به خوبی طراحی شده و امکان تحرک کافی را برای مردم به وجود آورده است. با این حال، شهرهای بسیاری در سراسر کره خاکی از زیرساخت‌های مناسب برخوردار نیست و تحرک شهروندان را به حداقل رسانده است. این شهرها بیشترین سهم افراد دارای اضافه وزن در جهان را به خود اختصاص داده و به همین دلیل "شهرهای چاق" نام گرفته‌اند.

پاندمی پیدایش شهرهای چاق در جهان

ویژگی شهرهای چاق

در شهرهای چاق، دسترسی مردم به مقاصد مورد نظرشان به ویژه فضاهای عمومی و سازمان‌ها به هیچ عنوان از طریق پیاده‌روی و یا دوچرخه سواری میسر نمی‌شود بلکه لزوم رسیدن به آن‌ها استفاده از خودروی شخصی و در بعضی موارد حمل و نقل عمومی است.

نوع برنامه‌ریزی شهری در شهرهای چاق به گونه‌ای است که تنها، بحث رسیدن به مقصد اهمیت دارد و نه روش رسیدن به آن؛ دوچرخه سواری و پیاده‌روی در چنین شهرهایی جایگاهی ندارد چرا که مغایر یکی از الزامات زندگی شهری یعنی "سرعت" در نظر گرفته می‌شود.

نکته اینجاست که از نظر برنامه ریزان شهرهای چاق، اگر طی مسیر از مبدا به مقصد مورد نظر ۲۰ دقیقه طول می‌کشد، چرا باید از روش‌های دیگر جابجایی نظیر دوچرخه سواری و پیاده روی استفاده کرد و یک ساعته به مقصد رسید.

باغ بام‌ها و کشاورزی شهری نیز در شهرهای چاق جایی ندارد چراکه تنها "پارک‌های مشخص شهری" می‌توانند نقش فضای سبز شهری را ایفا کنند و دسترسی به آن‌ها هم تنها با طی مسیر طولانی با خودرو امکانپذیر است.

پاندمی پیدایش شهرهای چاق در جهان

در واقع از نظر اهمیت به حوزه سلامت شهروندان، در شهرهای چاق، درمان بیشتر از پیشگیری اولویت می‌یابد؛ یعنی شهروند ابتدا به بیماری‌های ناشی از کم تحرکی مبتلا شود و سپس درمان‌های مربوطه را انجام دهد.

این در حالی است که می‌توان با هزینه یک باره و حتی شاید نصف میزان هزینه‌های هنگفت درمان بیماری‌های ناشی از تحرک نداشتن افراد نظیر دیابت و سکته قلبی، مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روهای پویا ایجاد کرد تا شهروندان رغبت بیشتری برای تحرک بیشتر داشته باشند.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که هر چه افزایش جمعیت در یک شهر بیشتر باشد، گرایش مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل موتوری بیشتر می‌شود که در نتیجه، انجام فعالیت‌های جسمی در بین شهروندان به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. این ارتباط به طور شفافی حاکی است که ترویج سبک زندگی سالم تا حد زیادی به طراحی شهری بستگی دارد و مدرن‌سازی بیش از اندازه شهرها، منجر به بروز اضافه وزن در بین ساکنان می‌شود.

ایجاد شهرهای سالم

طراحی شهری در بسیاری از نقاط دنیا همچنان حول محور اشکلاتی می‌چرخد که از گذشته وجود داشته است در حالی که برنامه‌ریزان شهری باید ابتدا به حل مسائلی در زمینه طراحی شهری بپردازند که از قدیم وجود داشته و همچنان در بعضی از شهرها ترویج دارد. به عنوان مثال، همچنان در بسیاری از شهرهای جهان، مسیر عبور کامیون‌ها از خودروهای شخصی تفکیک نشده و همین امر منجر به وقوع تصادفات زیادی در طول روز شده است. بنابراین، ایجاد تغییر در زیرساخت‌ها رویکردی است که باید به دقت مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد تا بیشتر به حفظ سلامت و جان شهروندان منجر شود.

پاندمی پیدایش شهرهای چاق در جهان

از سوی دیگر، در بسیاری از مناطق فقیرنشین شهرها، مردم همچنان به غذای سالم و تازه دسترسی ندارند و در نتیجه به بیماری‌های زیادی مبتلا می‌شوند. البته خبر خوش اینکه مقامات در بسیاری از این محله‌ها تصمیم گرفته‌اند ساکنان را به سمت تولید محصولات کشاورزی، میوه‌ها و سبزیجات سوق دهند تا نه تنها دسترسی به غذای سالم را برای آن‌ها فراهم آورند، بلکه به ترویج فرهنگ کارآفرینی در بین شهروندان نیز بپردازند. حتی در بعضی از شهرها، چنانچه فروشندگان غذای سالم و تازه به بازار عرضه نکنند، توسط مقامات مسئول جریمه می‌شوند و باید فعالیت خود را تا مدتی تعطیل کنند. از سوی دیگر، مدیران در بسیاری از شهرهای جهان امکانات و زمین لازم را در اختیار ساکنان خود قرار داده‌اند تا سبزیجات بکارند و درختان میوه‌ پرورش بدهند و امکان دسترسی ساکنان منطقه را به غذای تازه فراهم آورند.

افزایش رغبت مردم به تحرک

طراحان شهری در بسیاری از نقاط دنیا در تلاشند رویکردهایی را به کار گیرند تا از طریق آن، مردم را به تحرک بیشتر و انجام فعالیت‌های ورزشی تشویق کنند. به عنوان مثال، اخیراً و به خصوص پس از انتشار ویروس کرونا مقامات شهری به سرعت شروع به ایجاد مسیرهایی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری کرده و حتی بسیاری از خیابان‌ها را روی تردد خودروها بسته‌اند. در نتیجه مردم نه تنها قادرند با رعایت فاصله استاندارد به ارتباط با یکدیگر بپردازند، می‌توانند فعالیت جسمی خود را برای به حداقل رساندن اثرات زیان‌بار اضافه وزن و بیماری‌های قلبی افزایش دهند.

پاندمی پیدایش شهرهای چاق در جهان

در بعضی از شهرها نیز که امکان پیاده‌راه شدن خیابان‌ها وجود ندارد، مقامات شهری تنها در روزهای آخر هفته چنین فضاهایی را روی تردد خودروها می‌بندند تا مردم آزادانه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بکنند. این کار دست کم به فعالیت جسمی آن‌ها در دو روز هفته منجر می‌شود و می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به اضافه وزن آن‌ها ایفا کند.

مقامات در شهرهای مختلف جهان باید سریع‌تر نحوه طراحی شهری را به نفع مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی تغییر دهند چراکه در صورت غفلت و با ظهور موج‌های جدید کرونا و تمایل نداشتن مردم به حضور در فضای بیرون از منزل، ممکن است پاندمی شهرهای چاق نیز گریبانگیر جهان شود.
 

کد خبر 474878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.