متهم اصلی تخریب معابر شهری آستارا کیست؟

تخریب و از بین رفتن آسفالت معابر شهری آستارا موجب ایجاد ناهمواری‌های زیاد در این شهر شده که علاوه بر اینکه چهره نازیبایی به شهر می‌بخشد، جان شهروندان را نیز به مخاطره می‌اندازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حفاری‌ها در شهر یکی از معضلات امروزه شهر آستارا است که دغدغه زیادی برای شهروندان ایجاد کرده است؛ بر اساس قانون شهرداری‌ها، ادارات دولتی قبل از هر گونه حفاری در شهر باید از شهرداری مجوز گرفته و در مدت زمان مناسب، جای حفاری را ترمیم کنند.

وقتی کلنگ اجرای یک طرح عمرانی و خدماتی بر زمین زده می‌شود، به آینده بهتری امیدوار می‌شویم که با تأمین برخی از امکانات، بخشی از مشکلات شهر برطرف شود، اما گاهی در روند اجرای طرح‌ها برای شهروندان مشکلاتی ایجاد می‌شود که یکی از آنها بر جا ماندن اثرات حفاری و کنده‌کاری‌های متعدد در معابر شهرها است. مدتی است تبعات حفاری‌ها در گوشه و کنار معابر شهر توریستی و گردش پذیر شهر آستارا باعث رنجش خاطر شهروندان این شهر شده است.

«سعید حشمدار» از شهروندان آستارایی در این باره می‌گوید: امسال حفاری‌های زیادی در شهر می‌بینیم و ترمیم، لکه گیری و آسفالت نوار حفاری‌ها به صورت نامناسب انجام می‌شود و ناهموارهای آن‌ها آسیب زیادی بر خودروها وارد می‌کند.

او می‌افزاید: وجود ناهمواری‌های زیاد در کوچه و خیابان‌ها باعث آسیب رسیدن به خودروها و تحمیل هزینه بر مالکان آن‌ها می‌شود البته این دست اندازها احتمال وقوع تصادف را نیز بیشتر می‌کند.

این شهروند آستارایی خاطرنشان می‌کند: اداراتی که برای اجرای طرح‌های خود، آسفالت معابر را حفاری می‌کنند، باید با رعایت نکات ایمنی آن محدوده را به طور کامل مسدود کنند تا در هنگام رفت و آمد شهروندان در خیابان مشکلی ایجاد نشود.

حشمدار می‌گوید: بعد از انجام حفاری و اتمام کابل گذاری یا لوله گذاری و پرکردن آن توسط ادارات مرتبط، مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا نوار حفاری‌ها ترمیم، لکه گیری و آسفالت شود.

«پیمان نیکدخت» یکی از کسبه شهر آستارا با ابراز گلایه از وجود دست اندازها می‌گوید: تعداد این دست اندازها به قدری در شهر زیاد است که گاهی مجبور می‌شوم در سال چندین بار برای تعمیر جلوبندی خودرو به تعمیرگاه مراجعه کنم البته غیر از این مشکلات دیگری نیز همراه دارد؛ روزی چند موتور و ماشین جلوی مغازه ما تصادف می‌کنند.

او می‌افزاید: امسال بعضی از قسمت‌های شهر مثل بلوار معاد کمتر از دو ماه دو بار توسط ادارات حفاری، ترمیم و آسفالت شده که این موضوع مشکلاتی برای تردد شهروندان ایجاد کرده است.

این شهروند آستارایی می‌گوید: به دلیل اینکه در هنگام اجرای طرح‌های مختلف بین اداراتی همچون شهرداری، آب، برق، گاز و مخابرات هماهنگی‌های لازم نمی‌شود در یک نقطه از شهر چندین بار حفاری می‌شود؛ انجام حفاری‌ها پشت سر هم در کوچه‌ها و خیابان‌ها باعث از بین رفتن آسفالت می‌شود.

نیکدخت می‌گوید: نوار حفاری شده توسط ادارات به درستی ترمیم، لکه گیری و آسفالت نمی‌شود و این اقدام آنها باعث به وجود آمدن دست اندازهای بسیار خطرناک می‌شود.

صدور مجوز برای حفاری در شهر توسط شهرداری

گلایه شهروندان در حالی مطرح می‌شود که «جواد معیتی» شهردار آستارا در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: آسفالت معابر یکی از مطالبات شهروندان بود که شهرداری در سال جاری کوچه‌های شهرک مهدی، حریم رودخانه مرداب، کوچه پنجم نهانی، کوچه پنجم نجاتی (حکیم نظامی غربی)، کوچه‌های پنجم، ۹، ۱۵، ۱۹و ۱۱ شهید رستمیان، کوچه شهید نشاطی و میدان شهید رجایی و خیابان‌های منتهی به آن و خیابان شکوفه در شهرک عباس آباد و بخشی از خیابان اسکله را به متراژ حدود ۴۰ هزار مترمربع آسفالت کرده است.

او در خصوص حفاری‌ها و کنده کاری‌های شده در سطح شهر آستارا تصریح می‌کند: ادارات برق منطقه‌ای استان گیلان برای کابل گذاری و تقویت شبکه برق شهرستان آستارا و اداره آب و فاضلاب نیز برای اجرای طرح ملی شبکه فاضلاب و تقویت فشار آب شهری در بعضی از معابر اقدام به حفاری کرده اند که این اقدام بسیار لازم و ضروری بود.

شهردار آستارا با بیان اینکه حفاری‌ها باعث ناراحتی تعدادی از شهروندان به ویژه رانندگان تاکسی شده است، می‌افزاید: شهرداری به محض اتمام طرح‌ها و مساعد شدن شرایط جوی، نوار حفاری‌ها را مرحله به مرحله در معابر شهری ترمیم، لکه گیری و آسفالت خواهد کرد.

او می‌گوید: اجرای برخی از طرح‌ها در محدوده شهری نیاز به حفاری معابر دارد و شهرداری نیز در این راستا باید مجوزهای لازم را برای ادارات مرتبط صادر کند.

معیتی خاطرنشان می‌کند: اجرای پروژه شبکه برق باعث تقویت برق‌رسانی بسیاری از نقاط شهرستان آستارا شده است و همچنین با اتمام طرح ملی شبکه فاضلاب نیز مشکلات دفع فاضلاب مناطق شهری رفع می‌شود.

پرداخت هزینه ترمیم و لکه گیری آسفالت به شهرداری

«رضا احمدی» مدیر دفتر روابط عمومی شرکت سهامی برق منطقه‌ای استان گیلان در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این شرکت تمامی پروژه‌های سطح شهر را با نامه نگاری و هماهنگی لازم با شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی و سایر ادارات مرتبط اجرا می‌کند.

او می‌افزاید: شرکت برق منطقه‌ای گیلان، هماهنگی‌ها و اقدامات لازم برای اخذ مجوز برای حفاری و اجرای پروژه خط کابل زمینی پست ۲۳۰ کیلوولت جنب پلیس راه تا پست شهید شاپور نبی نیا را از یک سال قبل با شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی انجام داده بود.

مدیر روابط عمومی برق منطقه‌ای گیلان خاطرنشان می‌کند: پلیس راهنمایی و رانندگی به دلیل بروز ترافیک در مسیر مذکور مجوزهای لازم را برای حفاری و اجرای پروژه صادر نمی‌کرد که با نامه نگاری و پیگیری کارشناسان اداره برق منطقه‌ای گیلان در نهایت مجوزهای لازم صادر شد و اجرای آن نیز امسال به پایان رسید.

او می‌گوید: دوم دی ماه سال جاری سه پروژه ۶۳ کیلوولت (شهید شاپور نبی نیا)، تقویت پست ۲۳۰ کیلوولت در جاده آستارا به تالش جنب پلیس راه و خط کابلی توسط وزیر نیرو به وسیله ویدئو کنفرانس در تهران و استاندار گیلان نیز در استان به صورت رسمی افتتاح شد.

احمدی یادآور می‌شود: هزینه ترمیم، لکه گیری و آسفالت نوار حفاری این مسیر توسط اداره برق منطقه‌ای گیلان به شهرداری پرداخت شده است و در حال حاضر شهرداری وظیفه دارد که مسیرهای حفاری شده را با اولویت بندی ترمیم، لکه گیری و آسفالت کند.

هزینه لکه گیری و ترمیم نوار حفاری در بخش رینگ آبرسانی بر عهده شهرداری است

«علیرضا ملکی نژاد» مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان آستارا در این باره به ایمنا می‌گوید: در بعضی از نقاط این شهر به دلیل تراکم مشترکان و قدمت شبکه‌های آبرسانی فشار آب به صورت یکنواخت توزیع نمی‌شود.

او می‌افزاید: اداره آب و فاضلاب شهرستان آستارا برای ایجاد تعادل در فشار آب و توزیع عادلانه آن در سال ۱۳۹۸ بخش اول رینگ دور شهر را در محدوده کمربندی آستارا از سه راه شالیزار تا فلکه شهدای گمنام و بلوار خرمشهر را برای افزایش فشار شبکه در محدوده شهرک مهدی، پاسداران و مطهری اجرا کرده است و بخش دوم رینگ در دو ماه گذشته آغاز شده و در دو طرف ضلع شمالی و جنوبی بلوار معاد اقدام به حفاری و لوله گذاری کرده است. که در ادامه هر دو ضلع به لوله گذاری که سال گذشته انجام شده، متصل خواهد شد.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان آستارا ادامه می‌دهد: این اداره نامه نگاری برای اخذ مجوز از خطوط انتقال گاز استان گیلان را انجام داده که پس از صدور مجوز رینگ تقاطع بلوار معاد تا کمربندی آستارا-اردبیل تکمیل خواهد شد.

ملکی نژاد خاطرنشان می‌کند: اداره آب و فاضلاب شهرستان آستارا، نامه نگاری و هماهنگی‌های لازم را قبل از شروع پروژه با شهرداری و سایر ادارات مرتبط که در مسیر اجرا، تأسیسات زیرزمینی دارند انجام داده است.

او با بیان اینکه لکه گیری و ترمیم نوار حفاری در بخش رینگ آبرسانی بر عهده شهرداری است. می‌گوید: اداره آب و فاضلاب شهری بخشی از هزینه حفاری‌ها را به به شهرداری پرداخت کرده، مسیرهایی که طرح به اتمام رسیده توسط شهرداری لکه گیری شده، بخشی دیگری از این طرح نیز با هماهنگی شهرداری و راهداری شهرستان در فاز یک، دو شهرک عباس آباد و غلام محله شرقی و غربی در حال انجام است که تا پایان تابستان سال آینده به پایان خواهد رسید.

او با اشاره به اینکه با اجرای این پروژه فشار آب در بخش‌های خیابان شهید رستمیان، ملت، ۶۲ واحدی و شهرک عباس آباد افزایش خواهد یافت. از مشترکین آب درخواست می‌کند تا در جهت استفاده بهتر از آب نسبت به نصب مخزن اقدام و از نصب مستقیم پمپ به شبکه‌های آبرسانی خودداری کنند.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان آستارا در خصوص کنده کاری انجام شده در شهرک مهدی (عج) می‌گوید: در این منطقه لوله گذاری برای اجرای طرح ملی فاضلاب شهری در حال انجام است. برای تصفیه فاضلاب نیز پکیجی در انتهای پارکینگ بازارچه ساحلی در حال احداث است که با نصب آن فاضلاب این مناطق جمع آوری و بعداز تصفیه کامل به رودخانه مرداب منتقل خواهد شد.

ملکی نژاد یادآور می‌شود: لکه گیری و ترمیم نوار حفاری، بخش فاضلاب شهرک مهدی (عج) با نظارت شهرداری توسط پیمانکار آب و فاضلاب انجام می‌شود.

نداشتن برنامه و هماهنگی ادارات با شهرداری

«سروش وظیفه» سخنگوی شورای اسلامی شهر آستارا با انتقاد از بی‌برنامگی حفاری‌های انجام شده در آسفالت معابر توسط ادارات برق، آب و فاضلاب می‌گوید: مناطقی مثل بلوار معاد و رو به روی ترمینال مسافربری که توسط این ادارات کنده کاری شده به تازگی توسط شهرداری آسفالت شده بود.

او با بیان اینکه شهرداری و شورای شهر از اجرای طرح‌های ادارات آب و فاضلاب و برق در مسیر حفاری شده هیچ گونه اطلاعی نداشته‌اند و اگر نسبت به این موضوع زودتر اطلاع داشتند آسفالت معابر را به تعویق می‌انداختند، تصریح می‌کند: ادارات آب، برق و گاز باید برنامه‌های سالیانه خودشان را برای اجرای طرح‌ها و کنده کاری‌ها به صورت مکتوب به شهرداری اعلام کنند تا مدیریت شهری نیز اجرای پروژه‌هایی مثل آسفالت شهری را با این ادارات هماهنگ کند.

رئیس شورای شهر آستارا تاکید می‌کند: نداشتن برنامه و هماهنگی ادارات با شهرداری برای انجام حفاری‌ها در خیابان‌ها و معابر شهری، علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن آسفالت می‌شود هزینه زیادی را بر شهرداری و بیت‌المال تحمیل می‌کند و این مسئله باعث ناراحتی و رنجش شهروندان شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: شهروندان در خصوص بی‌برنامگی کنده کاری معابر شهری از شهرداری و شورای شهر گلایه‌مند هستند و این موضوع را بارها با کنایه به مدیریت شهری گوشزد کرده‌اند.

گزارش از محمدرضا رشیدی، خبرنگار سرویس شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 474855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.