سازمان جهانی بهداشت:همه فرضیه‌ها درباره منشأ کرونا مطرح است

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید همه فرضیه‌ها درباره منشأ شیوع بیماری همه‌گیر جهانی «کووید-۱۹» مطرح هستند.

به گزارش ایمنا، سازمان جهانی بهداشت بعد از انجام تحقیقات در چین، شامگاه جمعه اعلام کرد همه فرضیه‌ها درباره منشأ بیماری همه‌گیر جهانی «کووید -۱۹» (کروناویروس ۲۰۱۹) مطرح است.

خبرگزاری فرانسه نوشته هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت در شهر «ووهان» چین، شهری که اولین نمونه‌های کرونا در آنجا شناسایی شد، موفق نشد منشأ این ویروس را مشخص کند اما این فرضیه را که این ویروس از آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان به بیرون نشت کرده باطل کرد.

تیم کارشناسان اعزامی سازمان جهانی بهداشت در ووهان سه روز پیش (۲۱ بهمن) در یک کنفرانس خبری اعلام کرد بسیار بعید است که «کووید -۱۹» از آزمایشگاهی در شهر ووهان به بیرون راه یافته باشد.

«تدروس آدهانوم گبرسیوس»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت روز جمعه در یک کنفرانس خبری در مقر این سازمان در ژنو گفت هیئت سازمان جهانی بهداشت در ووهان «بررسی‌های علمی مهمی را در شرایطی دشوار انجام داده است.»

آدهانوم گفت: «پرسش‌هایی درباره این مطرح شده‌اند که آیا برخی از فرضیه‌ها ابطال شده‌اند یا خیر. من با برخی از اعضای این تیم (هیئت اعزامی WHO به چین) گفت‌گو کرده و مایلم بگویم که همه فرضیه‌ها مطرح‌اند و نیازمند تحلیل‌ها و مطالعات بیشترند.»

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در ادامه تصریح کرد: «برخی از این فعالیت‌ها ممکن است بیرون از دامنه مأموریت این هیئت باشند. همیشه گفته‌ایم که این تیم نمی‌تواند پاسخ همه پرسش‌ها را پیدا کند ولی آنها اطلاعات مهمی پیدا کرده‌اند که ما را به سمت کشف منشأ ویروس نزدیک می‌کند.»

آدهانوم تأکید کرد که این تیم درک بهتری درباره روزهای اولیه شیوع این بیماری همه‌گیر به دست آورده و حوزه‌هایی که نیازمند تحلیل و پژوهش‌های بیشتری هستند را شناسایی کرده است.»

کرونای جدید یکی از ۷ نوع ویروس شناخته شده «کرونا» است که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. ۴ گونه از این نوع ویروس‌ها علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف ایجاد می‌کنند و سه گونه دیگر باعث ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی می‌شوند که در مواردی به مرگ منجر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت بعد از ابتلای بیش از ۱۲۱ هزار نفر در سراسر جهان به این بیماری آن را «همه‌گیر جهانی» اعلام کرد.

مأموریت این تیم سازمان جهانی بهداشت ماه پیش آغاز شد و چین از آن استقبال کرد. «ژائو لیجان»، سخنگوی وزارت خارجه چین روز ۱۸ تیر در کنفرانس خبری روزانه در پاسخ به سوالی درباره اعزام کارشناسان سازمان جهانی بهداشت برای تحقیق در این خصوص گفت: «ردیابی منشأ ویروس یک کار پیچیده علمی است که باید توسط دانشمندان و متخصصان پزشکی انجام شود.»

سازمان جهانی بهداشت ابراز امیدواری کرده درک منشأ ویروس کرونای جدید می‌تواند به مبارزه با آن کمک کند و دنیا را برای مبارزه با بیماری‌های همه‌گیر بعدی آماده کند.

تحقیق درباره منشأ ویروس کرونا زمینه در ماه‌های گذشته یکی از زمینه‌های تلاش مقام‌های دولت آمریکا برای فشار بر چین هم بوده است. مقام‌های دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا از لفظ «ویروس چین» به جای نام «کرونا» استفاده می‌کردند.

بر اساس گزارش شفقنا چین علی‌رغم استقبال از تحقیقات سازمان جهانی بهداشت گفته تحقیق درباره شیوع این بیماری نباید به مرزهای این کشور محدود شود. در ماه‌های گذشته شواهد پراکنده‌ای از وجود این ویروس در برخی نقاط دنیا قبل از کشف آن در ووهان یافت شده است.

کد خبر 474592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.