شفافیت برند شوراهای اصلاح‌طلب است/ بودجه ۲۵۰ میلیارد تومانی برای هوشمندسازی شیراز

شورای اسلامی دوره پنجم شهر شیراز که حاصل لیست امید بوده و اکثریت آن نماینده جریان اصلاحات با شعار شفافیت و ضد انحصار طلبی و استبداد ستیزی است، باید امر شفافیت را مدنظر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماه‌های پایانی شورای پنجم شهر شیراز، با ابتدای راه اجرای بودجه ۱۴۰۰ شهرداری همزمان خواهد بود و این شورا فرصت تقریبی شش ماهه برای جبران نقص‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خود دارد.

شفافیت، هوشمندسازی و انسان‌محوری از مهم‌ترین شعارهای این شورا بوده است و حتی هنگام تصویب بودجه نیز بر این موارد تاکید چندباره شد؛ البته که اقدامات مثبتی برای تحقق و ارتقای این چند شعار در شیراز انجام شده است که در گفت‌وگوی ایمنا با لیلا دودمان، رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز به آن اشاره شده است؛ متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

بودجه سال آینده شهرداری شیراز هفته گذشته به تصویب شورای شهر رسید، جزئیات آن را شرح می‌دهید؟

بودجه ۱۴۰۰ بر اساس برنامه‌های راهبردی ۲۰ ساله شیراز و همچنین بر اساس رویکرد شورای پنجم تصویب شد و از آنجایی که پنج ماه ابتدایی سال آینده نیز مدیریت شهری تحت هدایت همین شوراست، اهمیت بالایی دارد.

عدد نهایی بودجه شش هزار ۱۶۰ میلیارد تومان مصوب شد که بر اساس آن حدود ۶۸۱ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان در حوزه کالبدی و شهرسازی، حدود یک هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان در حوزه محیط زیست و خدمات شهری، حدود ۳۰۶ میلیارد تومان در ایمنی و مدیریت بحران، حدود یک هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان در حمل‌ونقل و ترافیک، حدود یک هزار و ۷۷۶ میلیارد تومان در خدمات مدیریت و حدود ۲۳۹ میلیارد تومان نیز در حوزه اجتماعی و فرهنگی هزینه خواهد شد.

رویکرد اصلی شورای شهر در تصویب و نظارت بر اجرای بودجه چه مواردی بوده است؟

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های جدید در اولویت بودجه ۱۴۰۰ است؛ رویکرد شورای پنجم در اجرای پروژه‌ها تحقق انسان‌محوری بوده و در این راستا، یکی از پروژه‌های مهم که امیدواریم در سال آینده روند احداث آن آغاز شود، «باغ موزه» است که بر روی محور زندیه و با هدف احیای این محور و با صرف بودجه ۵۰ میلیارد تومانی اجرا خواهد شد؛ همچنین توسعه پیاده راه‌ها و مسیرهای دوچرخه سواری برای تقویت مدهای حمل‌ونقلی و توسعه تفریح و ورزش در اولویت اجرای پروژه‌ها قرار دارند.

آیا در تدوین بودجه، پروژه‌های محلی و نقش شوراهای محلی در نظر گرفته شده است؟

اینکه یاوران شورا به‌طور مستقیم در تدوین و تصویب بودجه شهرداری نقش داشته باشند، اتفاق نیفتاده است اما به دلیل ارتباط بسیار گسترده‌ای که شورای پنجم با یاوران شورا در مناطق دارد نیازمندی‌ها را از طریق این گروه از شهروندان در طول سال دریافت می‌کند.

مسئله آسفالت خیابان‌ها و تقویت فضای سبز مناطق ومحله‌ها، بهسازی پیاده‌روها و توسعه پارک‌های محلی، جمع‌آوری و کانال کشی آب‌های سطحی و فاضلاب‌ها از مشکلات عمده فنی و عمرانی و دغدغه عمده شهروندان در مناطق مختلف است. از لحاظ فرهنگی و اجتماعی مردم درخواست ایجاد خانه‌های محلی، سرای محله، فرهنگسراها و مکان‌های ورزشی را نیز دارند.

یاوران شورا به عنوان یک نهاد مستقل که پیگیر حل مسائل و مشکلات شهروندان است بدون آنکه نیاز باشد در جلسات مختلف مربوط بودجه‌ای حضور یابند، نظر خود را در اجرای پروژه‌ها به اطلاع شورا می‌رسانند. شهرداری نیز با هدف رفع این مشکلات بودجه ۱۴۰۰ را تدوین کرده است.

با توجه به اینکه شما رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورا هستید، بودجه این بخش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بودجه سال ۹۹ شهرداری شیراز، با متمم پنج هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود که از این میزان در سال ۹۹ هوشمند سازی ۱۱۵ میلیارد تومان سهم داشت؛ این مبلغ در سال ۱۴۰۰ به ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

پروژه‌های مربوط به هوشمندسازی در بودجه سال آینده به خوبی دیده شده است. مدیریت مسئله BMS در ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی که فاز اول آن ناقص اجرا شده، از ابتدا به صورت کامل در حال انجام است و در هفته پیش فراخوان کیف پول شهروندی برای اولین بار در یک حوزه وسیع ارائه و در هفته جاری به مناقصه گذاشته خواهد شد.

قرارداد مربوط به طرح مطالعاتی مرکز حمل و نقل ترافیک نیز با اساتید دانشگاه امیرکبیر منعقد شده و موضوع داده‌های باز به مرحله قرارداد رسیده است؛ همچنین بحث دیتاسنتر به مرحله مذاکره با سرمایه‌گذار رسیده و شرح خدمات در حال ردوبدل شدن است. پلتفرم شهروندی نیز در حال بارگذاری است.

این اتفاقات زیرساختی در حوزه هوشمندسازی به عنوان تکلیف بودجه سال آینده قرار دارد که در واقع در راستای تحقق اهداف شهرداری الکترونیک، انجام خواهد شد.

موقعیت شیراز را در هوشمندسازی نسبت به سایر شهرها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سیاست‌های مربوط به هوشمندسازی شهرداری بر اساس رویکرد شورای پنجم و تحقق برنامه ششم توسعه است که باید به سمت اهداف شهرداری الکترونیک و هوشمندسازی در شهرداری‌ها حرکت کند. نمی‌توانم بگویم شیراز نسبت به دیگر شهرها موفق‌تر است زیرا شهرهای مشهد و یزد زودتر به حوزه هوشمندسازی ورود کرده‌اند. البته در سال ۹۲ طرح مطالعاتی انجام شد که میان این طرح مطالعاتی و اجرای طرح هوشمند سازی فاصله افتاد.

یک سال و دو ماه از تشکیل کمیسیون هوشمندسازی می‌گذرد و به نظر می‌رسید خیلی زودتر باید نتایج مثبت فراخوان، مناقصه و سرمایه گذاری را که اکنون می‌بینیم، مشاهده می‌کردیم ولی تغییر رویکرد شورای اسلامی و شهرداری و تغییر نظر افراد نیاز به زمان بسیار زیادی داشت.

در تهران پلتفرم شهروندی ایجاد شده است، مشهد نیز به سوی تشویق مردم برای استفاده از انرژی نو گام بر می‌دارد اما اگر دو طرح «انتشار آزاد داده‌های شهری» و «آئین نامه حمایت از کسب و کارهای نوپا در ارتباط با فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات» در شورای اسلامی مصوب شود به عنوان یک شناسنامه از شورای اسلامی دوره پنجم شیراز با شعار انسان محوری، مشارکت شهروندی و شفافیت ماندگار خواهد شد که نیاز به همراهی بیشتر اعضای شورا و شهرداری دارد.

دلیل همراهی نکردن برخی اعضای شورا و مدیران شهری با طرح انتشار آزاد داده‌های شهری چیست؟

برخی از مدیران شهرداری معتقدند که نباید طرح جدیدی در این راستا مصوب شود و برخی اعضای شورا نیز اعتقاد دارند در این خصوص قانون وجود دارد و نیازی به ایجاد آئین نامه جدید نیست و بهتر است این اقدام به صورت دستورالعمل انجام شود.

میان دستورالعمل و آئین نامه چه تفاوتی وجود دارد؟

تفاوت آئین نامه و دستورالعمل بسیار زیاد است، دستورالعمل ابلاغ فردی است در حالی که آئین نامه مصوبه‌ای لازم‌الاجرا است و در دوره بعدی نیز نمی‌توانند با فشار افکار عمومی آن را تغییر دهند اما اگر دستورالعمل صادر شود، شهردار یا حتی معاون شهردار می‌توانند آن را از حالت دستورالعمل خارج کنند.

با این توضیح، آیا طرح انتشار آزاد داده‌های شهری در دوره پنجم تصویب خواهد شد؟

من به عنوان عضو شورا تمام تلاشم این است که این طرح به صورت آئین نامه تصویب و وارد دستورالعمل فردی نشود چرا که یک کار با ارزش است و می‌تواند به عنوان برند شوراهای اصلاح طلب باشد زیرا انتشار داده‌های باز یعنی شریک کردن مردم در اطلاعات شهری و ایجاد شفافیت؛ این اقدام داده و اطلاعات را به صورت دسته بندی و رایگان در اختیار شهروندان قرار داده و اطلاعات لازم برای درآمدزایی شهرداری را طبقه‌بندی می‌کند.

متخصصان علوم سیاسی و جامعه شناسی معتقدند که شفافیت ابزار دموکراسی است. شورای اسلامی دوره پنجم شیراز که حاصل لیست امید بوده است و اکثریت آن نماینده جریان اصلاحات با شعار شفافیت و ضد انحصار طلبی و استبداد ستیزی است، باید امر شفافیت را مدنظر قرار دهد؛ این موضوع نه تنها در شیراز بلکه در کلان شهرهای دیگر نیز باید مورد توجه باشد.

کد خبر 474584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.