نامزدهای تعارفی!

راهپیمایی خودرویی و موتوری روز ۲۲ بهمن و نگرانی دلواپسان از اظهارات وزیر اطلاعات از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز ـ پجشنبه ۲۳ بهمن‌ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «ناگفته‌های علوی علنی شد» به بررسی نگرانی دلواپسان از اظهارات وزیر اطلاعات پرداخت و نوشت: وزیر اطلاعات در گفت‌وگوی ویژه خبری به اظهاراتی پرداخت که با حواشی زیادی همراه شد. حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی از بسیاری ابهامات پرده‌برداری کرد و اظهاراتش سبب شگفتی افرادی شد، مانند ارائه جزئیاتی که از نحوه ترور سردار فخری‌زاده. وزیر اطلاعات گفت: «دو ساعت پس از شهادت شهید فخری‌زاده شروع کردند علیه وزارت اطلاعات شعار دادن بدون اینکه بدانند در این مساله چه نقشی داشته است، اما دو روز بعد به دلیل اینکه وزارت گفت دو ماه پیش موضوع ترور را اعلام کرده است که در این نقاط دشمن کار جمع‌آوری اطلاعات انجام می‌دهد و پنج روز پیش از ترور نیز گفته بود دشمن برنامه ترور شهید فخری‌زاده را در این نقطه دارد، شعارها متوقف شد. وزارت اطلاعات فقط زمان ترور شهید فخری‌زاده را نمی‌دانست و با توجه به اینکه این شهید جزء نیروهای مسلح بود و فردی که تدارکات اولیه ترور را تهیه کرده نیز در بین نیروهای مسلح بود و ما نمی‌توانیم در حوزه نیروهای مسلح کار اطلاعاتی انجام دهیم؛ از آنها خواستیم فردی را معرفی کنند تا روی قضیه کار کنیم. متأسفانه پیش از اینکه نیروهای مسلح نماینده‌ای معرفی کنند شهید فخری‌زاده ترور شد.»

موضوع دیگری که سبب انتقاد دلواپسان به وزیر اطلاعات شد، آن بخشی بود که درباره فعالیت‌های هسته‌ای صحبت شد. وزیر اطلاعات با بیان اینکه صنعت هسته‌ای ما صلح‌آمیز است، تصریح کرد: «رهبری صراحتاً در فتوای خود فرمودند که تولید سلاح هسته‌ای خلاف شرع است و جمهوری اسلامی سراغ آن نمی‌رود و آن را حرام می‌داند اما اگر گربه‌ای را گوشه‌ای گیر بیندازند ممکن است رفتاری کند که گربه‌ای که آزاد است آن رفتار را نمی‌کند. اگر ایران را به آن سمت‌ها هل دهند تقصیر ایران نیست تقصیر کسانی است که ایران را به آن سمت هل دادند.»

باید در نظر داشت وزیر اطلاعات بیش از همه از هجمه‌هایی که به وزارت متبوعش وارد می‌شود، گلایه داشت و بارها به این موضوع اشاره کرد. به عنوان نمونه، در بخشی از این گفت‌وگو اظهار کرد: «متاسفانه حرف‌های ما را تحریف می‌کنند و بر اساس همان تحریف‌ها، تحلیل ارائه می‌دهند. مثلاً گفتند که علوی به آقای روحانی گفته است که کار اطلاعاتی بلد نیست و او پاسخ داده به مادرت حضرت فاطمه(س) توسل و مسئولیت را قبول کن! من سوابق گسترده‌ای در حوزه امنیتی دارم و رئیس‌جمهوری با توجه به شناختی که از من و سابقه من داشتند، مسئولیت را به من پیشنهاد داد.»

علوی با یادآوری اینکه امروز اقدامات وزارت اطلاعات با یک مدیریت و برنامه‌ریزی قوی انجام می‌شود، گفت: «برخی اما همچنان به انتقاد می‌پردازند و می‌گویند این موفقیت‌های وزارت اطلاعات ربطی به توانایی وزیر ندارد، حال چگونه است که یک اتوبوس از مسیر پر پیچ‌وخمی عبور می‌کند اما راننده نقشی در این مهم ندارد؟»

وزیر اطلاعات در بخشی هم گفت: «وزارت اطلاعات با عقلانیت و خرد جمعی اداره می‌شود، اما با مدیریت وزیر و برخی که با وزارت وقتی با وزیر دشمنی دارند و نمی‌توانند واقعیت‌ها را منکر شوند می‌گویند سیستم دارد کار خودش را انجام می‌دهد و به وزیر نقاش مربوط نیست. از آنها باید پرسید چرا قبلاً سیستم با این کیفیت کار نمی‌کرد؟»

وزیر اطلاعات همچنین با اشاره به جنگ روانی آمریکا در ماه‌های اخیر، گفت: آمریکا برنامه جدی داشت که به ایران ضربه نظامی بزند و می‌خواست شکست خود را در جنگ اقتصادی این‌گونه جبران کند اما نمایش قدرت توسط نیروهای دفاعی و نیروهای مسلح ما آنها را مردد کرد.

نامزدهای تعارفی!

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «حضور متفاوت مردم ایران در جشن ۴۲ سالگی» به بررسی راهپیمایی خودرویی و موتوری روز ۲۲ بهمن پرداخت و نوشت: مراسم رسمی بزرگداشت چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در شرایطی آغاز شد که ساعتی پیش از آن در مسیرهای تعیین شده خبرنگاران حضوری متفاوت از اقشار مختلف را برای حضور در این راهپیمایی گزارش دادند. این مراسم در مرکز شهر تهران با حضور صدها موتور سوار آغاز شد.

روز ۲۲ بهمن امسال به نام شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شده است. راهپیمایی امسال به علت همه‌گیری کووید ۱۹ با وسایل نقلیه متعدد برگزار شده است. راهپیمایان با استفاده از ماسک و دستکش در خیابان حضور پیدا کردند. در کنار خیل موتورسوار، ده‌ها اسکیت‌باز و دوچرخه سوار نیز دیده می‌شد. اسکیت‌بازان و دوچرخه‌سواران جوان و نوجوانی که وسایل نقلیه خود را با پرچم ایران و عکس‌های شهدا تزئین کرده‌اند. 

نیروهای امنیتی، آتش‌نشانان، اورژانس تهران، پلیس راهنمایی رانندگی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مهم‌ترین نقاط راهپیمایی حضور به عمل آورده تا از پیش آمدن هرگونه مشکل پیشگیری کنند.

امسال هم در مسیر راهپیمایی به سمت میدان آزادی گروه‌های سرود دانش آموزی اجرا داشتند. چندین گروه سرود متشکل از جوانان و نوجوانان با لباس‌های فرم از حد فاصل تئاتر شهر تا میدان آزادی حضور داشتند که شعرهایی با مضمون انقلاب اسلامی ایران، دهه فجر و سرکوب حکومت شاهنشاهی می‌خواندند.

نمایش ادوات جنگی و توان نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران از جمله نمایش سامانه سوم خرداد در میدان آزادی از حاشیه‌های مراسم امروز بوده است.
در ضلعی از میدان آزادی شاهد حضور نمادین خودروهایی بودیم که سرنشینان آن خانواده‌ها با تکان دادن پرچم ایران از پنجره ماشین حضور خود را اعلام می‌کردند.

حضور جوانان و نوجوانان دوچرخه سوار از دیگر تفاوت‌های امسال راهپیمایی ۲۲ بهمن با دیگر سال‌ها بود که در شرایطی برگزار شد که برگزار کنندگان مراسم تاکید ویژه‌ای بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته‌اند.

نامزدهای تعارفی!

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «نامزدهای تعارفی!» به بررسی کاندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری پرداخت و نوشت: در میان چهره‌های ریزودرشتی که در مظان نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هستند، به‌جز حسین دهقان که صراحتاً اعلام نامزدی کرده، باقی چهره‌ها یا به‌صورت غیررسمی صحبت یا رفتاری کرده‌اند که نشانه‌ای از تمایل در آن دیده می‌شود، یا در فضایی مبهم و تعارف‌گونه و بفرما و کمپین‌سازی و دعوت از سوی رفقا و حامیان در شرف آمدن قرار گرفته‌اند.

حسین دهقان، وزیر دفاع کابینه نخست حسن روحانی و مشاور فعلی مقام معظم رهبری در حوزه صنایع دفاعی با انتشار گفت‌وگویی ویدئویی رسماً خود را به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰ معرفی کرد و گفت که هیچ‌یک از جریانات سیاسی متعارف امروز جامعه ایران از جمله اصولگرا و اصلاح‌طلب وابستگی ندارد و آنچه برای او اهمیت دارد، پیگیری خواسته‌های مردم قبل از پیگیری خواسته‌های حزبی و گروهی است. در ادامه نگاهی داریم به مدل و شیوه‌ای که باقی چهره‌های در مظان نامزدی برای آمدن در پیش گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد در فقدان ساختار حزبی انتخاباتی در کشور، فضایی مبهم و غبارآلود برای انتخابات شکل می‌گیرد که چهره‌هایی که قصد آمدن دارند، از آن نهایت استفاده را می‌برند. عدم اعلام رسمی نامزدی از ماه‌ها قبل به چند علت رخ می‌دهد. یکی اینکه می‌شود به این شکل خود را از تیررس نقد یا به تعبیری تخریب و هیاهو دور کرد و دوم اینکه چراغ‌ خاموش شروع به لابی‌گری و یارگیری و فعالیت انتخاباتی البته غیرشفاف کرد. نکته بعد بی‌برنامگی است. اصولاً فقدان برنامه‌های اجرایی و استراتژی مدون، یکی از پاشنه‌های آشیل نامزدهای انتخاباتی است؛ برای همین بیشتر آنها را در دوران تبلیغات انتخاباتی بیشتر به ورطه شعار می‌اندازد.

درحالی‌که در برخی کشورها نامزدهای انتخاباتی از یکی، دو سال قبل کار خود را شروع می‌کنند. ابتدا از رقابت درون‌گروهی آن‌هم به‌صورت شفاف و با اطلاع مردم و رسانه‌ها و در ماه‌های آخر هم رقابت برون‌حزبی باز هم در برابر مردم. در این مدت هم رسانه‌ها فرصت دارند زوایای تاریک و روشن همه این چهره‌هایی را که در حال رقابت با هم هستند، بیرون بکشند و منتشر کنند؛ اتفاقی که در ایران فرصت رخ‌دادن ندارد. قانون انتخابات هم که فرصت محدودی برای تبلیغات رسمی گذاشته است، بر این محدودیت می‌افزاید.

برخی چهره‌ها مانند عزت‌الله ضرغامی، سعید جلیلی، محسن رضایی و به‌ویژه محمدباقر قالیباف از جمله افرادی هستند که می‌شود درباره‌شان گفت نامزد بالقوه یا نامزدی که در سال‌های اخیر همواره در مظان نامزدی بوده یا هستند، درباره فردی مانند قالیباف و محسن رضایی و جلیلی گاه یا همیشه این بالقوگی بدل به بالفعل شده و برای چهره‌ای مانند ضرغامی گویا ۱۴۰۰ قرار است این اتفاق بیفتد. اما هیچ‌کدام تا دقیقه ۹۰ یعنی ماه آخر یا روزهای آخر منتهی به ثبت‌نام قصد و نیت خود را رسماً اعلام نکرده‌اند اما رفتارهایی از آنها یا اطرافیانشان دیده شده یا در فضای رسانه‌ای مطرح شده که حاکی و حاوی تمایلشان به آمدن بوده است

نامزدهای تعارفی!

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «تقدیر از مقاومت مردم» به بررسی حضور مردم در مراسم ۲۲ بهمن پرداخت و نوشت: برگزاری مراسم بزرگداشت ۲۲ بهمن ۹۹ از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه، در مسیرهایی ویژه که برای موتور و دوچرخه و خودروها پیش‌بینی شده بود، متفاوت از هر سال برگزار شد. تفاوتی که علت آن همه‌گیری کرونا در کشور بود و به همین دلیل راهپیمایان این‌نوبت برخلاف سال‌های گذشته، با وسایل نقلیه در این رویداد مهم حاضر شدند. این در حالی بود که روز ۲۲ بهمن امسال به نام شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شده بود و در بخشی از این مراسم نیز آن‌طور که خبرگزاری تسنیم در گزارش خود نوشت، سامانه پدافندی «سوم خرداد» متعلق به نیروی هوافضای سپاه در جریان راهپیمایی ۲۲ بهمن در تهران به نمایش درآمد. همان سامانه پدافندی که ۳۰ خردادماه ۹۸ موفق شد یک فروند پهپاد گلوبال هاوک امریکایی را برفراز تنگه هرمز منهدم کند.

فارغ از این حواشی اما حضور مقامات در اقصاء نقاط کشور و سخنرانی در جمع راهپیمایانی که با توجه به همه‌گیری کرونا متفاوت از هر سال و به‌صورت خودرویی و موتوری در این مراسم شرکت کردند حائز اهمیت بود.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در جشن بزرگ سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در شهر قدس حاضر شده بود، گفت: انقلاب اسلامی تبدیل به بزرگ‌ترین نهضت اسلامی شده است، ملت ایران ۴۲ سال مقاومت کردند. تمام اقشار جامعه ایران، پای این انقلاب ایستاده‌اند.

همزمان سعید جلیلی، عضو شورای عالی امنیت ملی نیز در سخنرانی آئین گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در میدان بیت‌المقدس مشهد گفت: دشمن که نتوانسته پیش‌تر با فشار حداکثری موفقیتی به دست بیاورد امروز می‌خواهد با کاهش حداقلی فشارها، امتیاز حداکثری کسب کند.

وی اضافه کرد: طی ۳ سال گذشته رژیم حاکم بر آمریکا ۷۵۰ تحریم جدید به ۸۰۰ تحریمی که از قبل وضع کرده بود اضافه کرده است و به اصطلاح تحریم‌ها را تکمیل کرده و در مجموع هزار و ۵۵۰ تحریم را به ملت ایران تحمیل کرده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به طرح آمریکا برای حفظ تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر مجوزی برای مذاکره دادهایم برای رفع تحریم‌های ظالمانه بوده است، حال اگر ایران به تعهدات خود برگردد و تحریم‌ها حفظ شود چه سودی دارد؟ بنابراین آنها می‌خواهند آنچه را با فشار حداکثری به دست نیاورده‌اند با کاهش حداقلی، همان امتیازات را بگیرند.

نامزدهای تعارفی!

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «استقبال گرم مردم و مسئولان عراقی از سفر رئیس قوه قضائیه» به بررسی سفر رئیس قوه قضائیه به عراق پرداخت و نوشت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی _شامگاه دوشنبه_ در بدو ورود به بغداد در یادمان شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد حاضر شد و ضمن ادای احترام نسبت به مقام این شهیدان طی سخنانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اینجا مقتل دو قهرمان بزرگ ملت عراق و ایران است، اظهار داشت: قهرمان امت اسلامی شهید بزرگوار سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی و شخصیت ماندگار آقای ابومهدی المهندس هر دو متعلق به امت اسلامی و بشریت هستند.

رئیسی با تأکید بر اینکه شهادت این دو سردار بزرگ اسلام هرگز بی‌پاسخ نخواهند ماند، گفت: این دو قهرمان و همراهان ایشان، قهرمان مبارزه با تروریسم و دو قهرمان امنیت‌ساز برای عراق و ایران و منطقه بودند و امنیت را به منطقه هدیه کردند و کسانی‌که آنها را به شهادت رساند، کسانی هستند که نمی‌خواهند مردم ایران و عراق در امنیت زندگی کنند.

رئیس قوه قضائیه روز سه‌شنبه پس از دیدار و گفت‌وگوی رسمی دوجانبه با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضائی عراق در یک کنفرانس خبری، مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این دیدار را توسعه مناسبات حقوقی و قضائی بین دو کشور عنوان کرد.

رئیسی با تقدیر از اقدامات دستگاه قضائی عراق در پیگیری پرونده ترور فرماندهان مقاومت و صدور حکم جلب برای آمران این اقدام جنایت‌کارانه بر لزوم تداوم همکاری‌های اطلاعاتی و قضائی ایران و عراق در این زمینه تأکید کرد.

رئیس قوه قضائیه همچنین در مذاکرات رسمی هیئت‌های قضائی ایران و عراق که در محل شورای عالی قضائی عراق در بغداد برگزار شد، از موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو زندانیان عراقی واجد شرایط که در ایران محبوس هستند خبر داد و گفت: صدور عفو زندانیان ایرانی در زندان‌های عراق از مسائل مهمی است که قانونا در اختیار رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق قرار دارد و از درخواست‌های مورد تأکید ماست.

وزیر دادگستری عراق هم در خصوص این مسئله گفت که موضوع صدور عفو برای زندانیان ایرانی محبوس در عراق، از مسائلی است که مستمر با سفیر جمهوری اسلامی ایران درباره آن بحث و تبادل‌نظر می‌شود و به‌زودی فهرست زندانیانی که مشمول عفو هستند تهیه و به دولت ارائه می‌شود.

در این جلسه، قاضی ویژه پیگیری پرونده ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای پیگیری این پرونده پرداخت.

نامزدهای تعارفی!

کد خبر 474325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.