آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان کدام بیماری‌ها بی‌تاثیر است؟

مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان عفونت‌های ناشی از ویروس‌ها مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا، بیشتر سرفه‌ها و برونشیت و گلودرد تاثیری ندارند.

محمدحسین خیاط کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص موارد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، اظهار کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها داروهای قدرتمندی هستند که با عفونت‌های باکتریایی مبارزه می‌کنند و باکتری را می‌کشند یا از تکثیر آن‌ها جلوگیری می‌کنند اما بسیاری از عفونت‌ها در اثر ویروس ایجاد می‌شوند و آنتی‌بیوتیک‌ نمی‌تواند عفونت‌های ناشی از ویروس‌ها را درمان کند.

وی ادامه داد: با استفاده صحیح از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توان جان بیماران را نجات داد زیرا با کمک به سیستم دفاعی بدن انسان می‌تواند جلوی رشد باکتری‌ها را بگیرد اما مصرف نادرست آنتی‌بیوتیک‌ها خطری برای سلامت فردی و عمومی است و باید از توصیه افراد به استفاده از این داروها، بدون تجویز پزشک خودداری شود.

مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان خاطرنشان کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان عفونت‌های ناشی از ویروس‌ها مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا، بیشتر سرفه‌ها و برونشیت و گلودرد (مگر اینکه ناشی از استرپتوکوک باشد) تأثیری ندارند.

وی با اشاره به تبعات استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها، گفت: مقاومت آنتی‌بیوتیکی ناشی از مصرف نادرست و بی‌موقع آنتی‌بیوتیک‌ها یک مشکل شایع است و زمانی رخ می‌دهد که ساختار باکتری‌ها تغییر می‌کند.

خیاط کاشانی افزود: مقاومت آنتی‌بیوتیکی باعث می‌شود که تأثیر دارو برای مقابله با باکتری از دست برود و این اتفاق زمانی می‌افتد که باکتری‌ها به طور مکرر در معرض همان دارو قرار بگیرند، مقاومت آنتی‌بیوتیکی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که باکتری در بدن شما باقی مانده است و به طور کامل از بین نرفته است.

وی گفت: باکتری‌های باقی مانده در بدن تکثیر و قوی‌تر می‌شوند و زمانی که فرد به یک بیماری عفونی مبتلا شود با آنتی‌بیوتیک قابل درمان نیست یا ممکن است مجبور به استفاده از داروهای مختلفی مانند آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی شود یا با بستری شدن در بیمارستان دوره درمان خود را بگذراند.

مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خصوص ابتلای سایر اعضای خانواده فرد بیمار به عفونت‌های باکتریایی، اضافه کرد: اعضای خانواده و افراد دیگری که با فرد بیمار در تماس هستند، نیز در معرض عامل عفونت قرار می‌گیرند و این افراد هم ممکن است دچار عفونت‌هایی شوند که درمان آن دشوار است.

وی با اشاره به لزوم اتمام دوره درمان با داروهای آنتی‌بیوتیک، افزود: زمانی که با تجویز پزشک آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید دستور مصرف آن را باید با دقت رعایت کنید و مهم است که دوره مصرف دارو را تمام کنید، حتی اگر احساس بهبودی داشته باشید، چرا که اگر درمان را زودتر از موعد مقرر متوقف کنید، ممکن است برخی از باکتری‌ها زنده بمانند و دوباره بدن را آلوده کنند.

کد خبر 474318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.