۷ هزار مخاطب به لانه سیمرغ‌ها در اصفهان آمدند

سی و سومین جشنواره فیلم فجر و یازدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان با بیش از هفت هزار مخاطب به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امسال سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر در اصفهان سه لانه داشتند، دو لانه در قلب تاریخی شهر یعنی سینمای فلسطین و پردیس سینمایی چهارباغ و یک لانه هم در قلب مدرن شهر یعنی پردیس سینمایی سیتی سنتر. بنا به تصمیم دبیرخانه جشنواره سی و نهم تمام سانس‌ها و فیلم‌ها به صورت یکپارچه در استان‌ها اکران شد تا آرای مردمی مخاطبان غیر تهرانی نیز اخذ شود.

حال و هوای امسال جشنواره بسیار متفاوت‌تر از آنچه از یک رویداد سینمایی سراغ داریم بود، ماسک‌های روی صورت، صندلی‌های خالی و مواد ضدعفونی کننده شاید همراه تمام مخاطبان جشنواره فیلم فجر بود. در یازدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان جای خالی هم زیاد احساس شد، از جمله جای خالی بخش جنبی جشنواره که آثار سینمایی ساخته شده در استان اصفهان به نمایش درمی‌آمد و حال و هوایی ویژه به لانه سیمرغ‌ها می‌داد.

امسال خبری از همراه در سینماها هم نبود و خلاف روح سینما، دو صندلی کنار هر مخاطب جای «هیچ» بود. استفاده ۳۰ درصدی از ظرفیت سالن‌ها، ضدعفونی بین سانس‌ها و تب‌سنجی‌های مداوم به نظر نیاز یک جشنواره خاکستری بود تا رو به سیاهی نرود. جشنواره‌ای که به گفته برگزار کنندگانش برای "نشاط اجتماعی" برگزار شده و اولویت آن "حفظ جان افراد" بود.

۷ هزار مخاطب به لانه سیمرغ‌ها در اصفهان آمدند

با تمام این اتفاقات چراغ جشنواره فیلم فجر اصفهان روز ۱۵ بهمن‌ماه با «شیشلیک» روشن شد و در نهایت شب ۲۲ بهمن‌ماه با «منصور» سیمرغ‌ها تا سال دیگر از این شهر کوچ کردند. از همان شب‌های اول می‌شد گرد سرد کرونا بر روح جشنواره را احساس کرد، دیگر از آن هیجان و شور و حال مخاطبان خبری نبود؛ اما باید گفت جای شکرش باقی است که همان اندک اشتیاق در «قلب شهر» و برای سینما وجود داشت.

روزها گذشت و فیلم‌ها اکران شد، در سال جاری خلاف دو سال گذشته سانس‌ها و نمایش فیلم‌ها با نظم مثال‌زدنی انجام شد و دیگر خبری از تغییر لحظه آخری برنامه اکران و حتی تغییر لحظه آخری فیلم اکران شده نبود. تغییر محسوس دیگر جشنواره ۳۹ در ساعت آن بود، جشنواره فیلم فجر را با سانس‌های آخر شب، شب‌زنده‌داری سینماها تا صبح و شوری و هیجانی که تازه سر شب آغاز می‌شود به یاد داریم؛ اما امسال این به دلیل منع رفت و آمد و محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، سانس‌ها به ظهر و حتی صبح آمدند. برگزاری سانس فوق‌العاده در ساعت ۱۱ صبح یکی از نادرترین اتفاقات تاریخ جشنواره فیلم فجر بود که این اتفاق امسال رخ داد. با تمام این اتفاقات یازدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان هم شب گذشته (چهارشنبه) پس از اکران تمام ۱۶ فیلم بخش اصلی جشنواره به پایان رسید.

۷ هزار مخاطب به لانه سیمرغ‌ها در اصفهان آمدند

استقبال ۷ هزار مخاطب اصفهانی از جشنواره ۳۹

رضا دهقانی، مدیر اجرایی یازدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان درباره نحوه برگزاری این جشنواره به خبرنگار ایمنا گفت: طبق بررسی انجام شده اصفهان در کنار تهران تنها استانی است که کی‌دی‌ام‌ها به مشکل نخورد و اکران‌ها سر ساعت مشخص انجام شد. فروش بلیط‌ها با مرکزیت تهران و از طریق سایت سمفا انجام شد و در دست استان‌ها نبود.

او ادامه داد: امسال تنها ضعف جشنواره اکران با تنها ۳۰ درصد ظرفیت سالن‌ها بود که به دلیل حفظ امنیت و سلامت مردم انجام شد. سلامتی مردم در تمام لحظات برگزاری جشنواره مهم‌ترین اصل بود و در اجرای پروتکل‌ها از جمله تب‌سنجی پیش از آغاز هر فیلم هیچ مورد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا گزارش نشد.

رئیس اداره سینمایی و سمعی و بصری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان درباره یکپارچه شدن سانس و زمان نمایش آثار در تمام استان‌ها، اظهار کرد: این تصمیم دبیرخانه کار قشنگی بود و برای اخذ آرای مردمی انجام شد. نظم خاصی امسال نسبت به سال گذشته در ستاد مرکزی جشنواره احساس شد و همکاری خوبی با استان‌ها داشتند.

دهقانی با اشاره به تعداد مخاطبان جشنواره فیلم فجر در اصفهان، توضیح داد: مجموع مخاطب‌ها در دو سالن عمومی و ویژه هنرمندان و اصحاب رسانه سیتی سنتر، پردیس سینمایی ساحل و سینما فلسطین هفت هزار و ۲۹۲ مخاطب بوده که هزار و ۳۰۷ مخاطب تنها در روز آخر به سالن‌های سینما آمده‌اند.

۷ هزار مخاطب به لانه سیمرغ‌ها در اصفهان آمدند

سهم حدوداً ۶۵ درصدی سیتی سنتر از مخاطبان جشنواره

همچنین مدیر مؤسسه قلب شهر زنده‌رود (برگزار کننده یازدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان) درباره برگزاری این جشنواره، به خبرنگار ایمنا گفت: اگرچه نتوانستیم میزبان همه شهروندان و علاقه‌مندان باشیم، اما امسال یکی از بهترین جشنواره‌ها را پشت سر گذاشتیم. اولویت برگزاری جشنواره حفظ سلامت مخاطبان بود و این اولویت تا لحظه آخر حفظ شد.

محمد پناهی‌نژاد با اشاره به سانس‌های فوق‌العاده، افزود: روز گذشته (چهارشنبه) دو سانس ویژه برای فیلم‌های «شیشلیک» و «بی همه چیز» در پردیس سینمایی سیتی سنتر برگزار شد و ۹۶۹ نفر مخاطب در روز آخر به پردیس سینمایی سیتی سنتر آمدند.

مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتر درباره تعداد کل مخاطبان این سینما در جریان برگزاری جشنواره سی و نهم، توضیح داد: چهار هزار و ۵۰۵ مخاطب در پردیس سینمایی سیتی سنتر به تماشا آثار نشستند.

کد خبر 474301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.