دهکده کوچک ژاپنی؛ الگوی ضایعات صفر در جهان

کامیکاتسو، توکوشیما یک منطقه مسکونی دورافتاده در استان توکوشیمای ژاپن، که به مدت دو دهه از هر گونه ضایعات مواد عاری است و به عنوان الگویی برای سایر شهرهای جهان عمل کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کامیکاتسو دهکده‌ای کوچک با جمعیتی حدود هزار و ۵۰۰ نفر، که در قلب کوه‌های جنگلی در فاصله یک ساعتی کلانشهر توکوشیما واقع شده، به مدت دو دهه به منطقه ضایعات صفر در سراسر کشور شهرت یافته است. در واقع، مردم این روستای دورافتاده از زمان‌های دور تا به امروز مدیریت مواد زائد را فرا گرفته و در کاهش حداکثری، استفاده دوباره و بازیافت آن‌ها از هم پیشی گرفته‌اند. طی چند سال اخیر، دیگر نیازی به وجود دفن‌گاه‌های مواد زائد و دستگاه‌های زباله سوز نبوده چرا که ضایعاتی برای انتقال به این مکان‌ها وجود نداشته است.

آغاز رویکرد ضایعات صفر کامیکاتسو به دهه ۱۹۹۰ بر می‌گردد یعنی زمانی که مقامات ژاپنی متوجه شدند که می‌توان از ضایعات حاصل از فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی در دوران پس از جنگ استفاده دوباره کرد و از این طریق اقتصاد کشور را رونق بخشید. در نتیجه این امر، هر روز بر افرادی که مواد زائد را مورد استفاده دوباره قرار می‌دادند، افزوده شد، اما در این بین ساکنان کامیکاتسو بازیافت پسماند را به قانونی اجباری تبدیل کردند. از سوی دیگر، این دهکده کوچک از بودجه لازم برای تهیه دستگاه‌های ذوب ضایعات برخوردار نبود و انباشته شدن مواد زائد باعث شیوع بیماری‌های بسیار در میان آنان می‌شد.

بنابراین، دولت محلی در سال ۱۹۹۴ به این نتیجه رسید که باید رویکرد جدیدی را برای به صفر رساندن ضایعات در روستا اتخاذ کند و آن اعمال قانون بازیافت مواد پسماند و استفاده دوباره از آن بود. از سال ۱۹۹۴ به بعد دهکده کوهستانی کامیکاتسو به شهر ضایعات صفر ژاپن معروف شده و به عنوان الگویی در این زمینه برای سایر نقاط جهان عمل کرده است.

دهکده کوچک ژاپنی؛ الگوی ضایعات صفر در جهان

کد خبر 474238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.