ابلق و یک دوگانگی/ جایزه‌ای که معتبر نبود اما به دست آمد

در حالی که پیش‌تر محمد حسین قاسمی، تهیه کننده فیلم ابلق گفته بود آرای مردمی جشنواره ۳۹ اعتبار ندارند، این فیلم با بیشترین رای جایزه مردمی را به دست آورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نحوه رأی‌گیری درباره بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر مورد بحث و حاشیه‌دار بوده است. امسال و در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، دبیرخانه جشنواره سانس‌های نمایش تمام استان‌ها را یکدست و متحد کرد تا آرای مردمی تماشاگران خارج از تهران نیز اخذ شود. این رأی‌گیری آنلاین در سامانه سمفا باعث بروز حاشیه‌های فراوانی بود.

سمفا بارها دچار اختلال شد که باعث شد میزان دریافت آرا دستخوش تغییر شود. در یکی از جنجالی‌ترین اظهار نظرها، امیر حسین قاسمی، تهیه کننده فیلم ابلق در جریان برگزاری جشنواره گفت: درباره شیوه رأی‌گیری مردمی اطلاع رسانی نشده بود و براساس تحقیقاتی که کردم از جزئیات این شیوه مطلع شدم. آنچه من از دبیرخانه پیگیری کردم، بر این مبنا بود که وقتی تماشاگر بلیتی را خریداری می‌کند پیامکی برایش ارسال می‌شود که تا پایان آن شب روزی که فیلم نمایش داده شده فرصت رأی دادن دارد. البته این موضوع را وقتی یک روز از برگزاری جشنواره گذشته بود، متوجه شدیم و از آنجا که اطلاع نداشتیم امسال بلیت در اختیار تهیه کنندگان قرار نمی‌گیرد و خود ما هم فرصتی برای خریداری بلیت نداشتیم، نتوانستیم این پروسه را تست کنیم. بنابراین بر اساس اطلاعاتی که از طریق تماشاگران و دوستان به دستمان رسید متوجه اتفاقاتی شدیم.

وی درباره این اتفاقات توضیح داده بود: در پیگیری‌هایی که انجام می‌دادم، متوجه شدم یکی دو تا از فیلم‌ها مثلاً ۱۰۰ بلیت را بر اساس ۳۰ درصد ظرفیت فروش خود فروخته‌اند و در سیستم هم این ۱۰۰ بلیت ثبت شده است اما در سالن سینما ۳۰ نفر بیشتر حضور نداشتند یعنی انگار ۷۰ نفر پول بلیت را داده و خرید کرده‌اند اما به سالن نرفتند. این قضیه به نظر من مشکوک است، چون به این معناست که شخصی می‌تواند بلیت بخرد و امکان رأی داشته باشد ولی به سالن نرود. این موضوع برای یکی دو فیلم دیگر هم تکرار شده و برای سینمادارها هم اتفاق عجیبی است. به ویژه آنکه امسال شرایط خرید تکی بلیت‌ها وجود دارد و اگر کسی از سامانه رأی‌گیری و فروش بلیت اطلاعاتی داشته، می‌توانسته تمام این‌ روند را مهندسی کند. در این باره بجز خود ما برای فیلم‌های دیگری هم مشکل مشابه وجود دارد.

قاسمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته بود: ولی معتقدم با این حجم اختلال نمی‌توان داوری دریافت سیمرغ مردمی امسال جشنواره را قابل اعتماد دانست چون زمانی که کاری انجام می‌شود دیگر وقت خطا نیست، در حالی که الان شاهدیم این آزمون و خطا در زمان اجرای رأی‌گیری در حال انجام است.

حواشی آرای مردمی به اینجا ختم نشد و شب گذشته نیز برخی تغییرات مشکوک در آمار آرا ثبت شد که روابط عمومی جشنواره در اطلاعیه‌ای نوشت: در طول برگزاری جشنواره حدود ۵ درصد آرای سه فیلم، غیرصحیح بودند، اما این مقدار در ساعات پایانی به رقم قابل توجهی رسید که در امتیاز نهایی، منظور نخواهند شد.

با وجود تمام این حاشیه‌ها سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم ابلق اهدا شد. البته در زمان دریافت جایزه، قاسمی با اشاره به اختلال سیستم سمفا تاکید کرده است که: «این سیمرغ دست ما امانت است و اگر پس از بررسی‌های دقیق‌تر نتیجه آرای مردمی تغییر کرد، جایزه را به برگزیده تقدیم می‌کنیم.»

کد خبر 474226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.