وجود افراد سودجو و ضعف نظارت چهره طب سنتی را مخدوش کرده است

رئیس سلامتکده طب سنتی اصفهان این طب را مورد اقبال عمومی دانست و گفت: در سال‌های اخیر ضعف سیستم نظارتی و وجود افراد سودجو از جمله دلایلی بوده که برخی افراد بدون علم دانشگاهی چهره طب سنتی را خراب کردند.

غلامرضا عسگری پیش از ظهر امروز _ چهارشنبه ۲۲ بهمن ماه_ در حاشیه مراسم افتتاح اولین سلامتکده طب سنتی در اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امکانات سلامتکده طب سنتی اصفهان بی‌نظیر است و چنین فضایی در هیچ کجای کشور قابل مشاهده نیست و هدف اصلی توسعه این سلامتکده نیز ایجاد دانشکده علوم طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی است.

وی افزود: فضای ساخته شده سلامتکده متعلق به خیران بوده است و ساخت آن جزو ساختمان‌های تیپ درمان بستر وزارتخانه بوده است که بعداً برای منظور سلامتکده تغییر کاربری داده شد و پتانسیل درمان بستر نیز در آن به طور کامل موجود است.

رئیس سلامتکده طب سنتی اصفهان ادامه داد: طب سنتی یک مکتب کل‌نگر است که با استفاده از روش‌های طبیعی در دسترس، ایمن و ارزان به پیشگیری و درمان بیماری‌ها می‌پردازد. بهره‌گیری از غذا و اصلاح سبک زندگی، پیشگیری و درمان بیماری‌ها و استفاده از داروهای گیاهی و عجین بودن آن با فرهنگ مردم ایران، آن را به طبی مورد استقبال تبدیل کرده است.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ناکامی رویکردهای طبی نوین در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌های حاد و مزمن مردم ارائه کنندگان خدمات سلامت را به استفاده از طب سنتی سوق داده است.

عسگری افزود: طب سنتی ایرانی که بسیاری از تئوری‌ها و فرضیات آن با یافته‌های نوین طبی تأیید می‌شود می‌تواند با همراهی دانش نوین و در قالب طب تلفیقی در رفع نیازها و چالش‌های نظام سلامت کمک کند.

وی تاکید کرد: تنوع گیاهان دارویی در ایران و حضور محققین و فارغ‌التحصیلان طب ایرانی فرصتی است تا بخش عمده‌ای از نیازهای دارویی کشور در داخل و به دست متخصصان طب سنتی ساخته و تأمین گردد.

رئیس سلامتکده طب سنتی اصفهان ادامه داد: طب سنتی در سال‌ها و دهه‌های گذشته مورد بی‌مهری و سوءاستفاده و نیز مورد غفلت قرار گرفته است و برخی افراد که شایستگی کار طب سنتی را نداشتند از این طب سوءاستفاده‌های فراوانی کردند.

وی تصریح کرد: طب سنتی در هر خانواده ایرانی وجود دارد و نفس ایجاد سلامتکده نیز پاسخگویی به سوالات مردم از راه علمی است زیرا مردم حق دارند در خصوص علمی که پیشینه ۲ تا ۳ هزار ساله دارد سوال کنند.

عسگری تخریب چهره طب سنتی در سال‌های اخیر را به دلیل ضعف سیستم نظارتی و وجود افراد سودجو دانست و تاکید کرد: وجود چنین افرادی که علم دانشگاهی را ندارند چهره طب سنتی را خراب می‌کند زیرا دیده می‌شود برخی افرادی که در رشته‌های دیگری تحصیل کرده‌اند با اظهارات طبی خود باعث بی‌اعتمادی مردم به طب سنتی می‌شوند.

وی تاکید کرد: وقتی صحبت از طب سنتی می‌شود مراد همان طب ایرانی است ولی چیزی به نام طب اسلامی نداریم و پیامبر و امام در دین ما برای درمان نیامدند و آنچه از زبان ایشان است توصیه است و بزرگان ما برای طبابت نیامده بودند.

کد خبر 474215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.