وقتی «جدایی» بهترین فیلم نمی‌شود و اصغر فرهادی پراید می‌برد!

بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر احتمالاً عجیب‌ترین دوره جشنواره بوده، در این دوره جدایی نادر از سیمین بهترین فیلم انتخاب نشد و به برگزیدگان هم سمند و پراید تعلق گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از نظر وزنی یعنی از جذاب‌ترین دوره‌های جشنواره فیلم فجر، دوره ۲۹ بود. در این جشنواره که سال ۱۳۸۹ برگزار شد، کیانوش عیاری با «خانه پدری»، مسعود کیمیایی با «جرم»، داریوش مهرجویی با «آسمان محبوب»، محمد بزرگ‌نیا با «راه آبی ابریشم»، بهرام توکلی با «اینجا بدون من»، رضا میرکریمی با «یک حبه قند»، رامبد جوان با «ورود آقایان ممنوع»، سامان سالور با «سیزده ۵۹» و اصغر فرهادی با «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره حضور داشتند.

از این روی جشنواره ۲۹ یکی از بهترین جشنواره‌ها از نظر کیفی بود و هنوز آن سال‌هایی که کمتر سینماگر برجسته‌ای حاضر شود آثارش را به جشنواره بیاورد، هنوز وجود نداشت. با وجود تمام این آثار درخشان و کارگردانان پیشکسوت سینما، هیات داوران این دوره نیز عجیب بود. حضور حسن عباسی و ابوالقاسم طالبی در هیات داوران مهم‌ترین جشنواره سینمایی ممکلت خود گواه غریب بودن این دوره از جشنواره است.

اما از همه جالب‌تر خروجی هیات داوران است، هیات داوران در بخش بهترین فیلم، سیمرغ بلورین را به «جرم» مسعود کیمیایی دادند. این در حالی است که حدود یک سال بعد، «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی پس از درو کردن جوایز جهانی، مجسمه اسکار را نیز برای سینمای ایران به ارمغان آورد.

با این حال در بخش فیلمنامه و کارگردانی جدایی فرهادی برگزیده شد، در آن سال به برگزیدگان روی هر سیمرغ یک دستگاه سمند یا پراید هم هدیه می‌دانند. اینگونه بود که اصغر فرهادی برای برگزیده شدن در بخش فیلمنامه پراید و در بخش کارگردانی سمند هدیه گرفت!

از همین جهت شاید بتوان عجیب‌ترین دوره جشنواره فیلم فجر را دوره ۲۹ دانست؛ جشنواره‌ای که اسفندیار رحیم مشایی و جواد شمقدری بر روی سن حاضر بودند و جوایز را اهدا می‌کردند.

کد خبر 474174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.