افت کیفی فیلم‌های جشنواره فیلم فجر ۳۹

یک کارگردان گفت: در سال جاری رقم تولیدات سینمای ایران به نصف رسیده و در نتیجه دسته بندی کیفی آثار نیز نزول پیدا کرده و تنها دو فیلم قابل قبول در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر مشاهده می‌شود.

مجید صدیقی درباره وضعیت کیفی آثار سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر مثل سایر رخدادهای فرهنگی و هنری به لحاظ کمی و کیفی از شیوع ویروس کرونا تاثیر پذیرفته است. همانطور که مجموعه تولیدات سینمایی از نظر کمی در یک سال گذشته تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا دچار نزول شده، به همین اندازه فیلم‌هایی که واجد کیفیت قابل قبول و بهره‌مندی آرتیستیک از شرایط سینما باشند، کمتر وجود دارد.

این کارگردان ادامه داد: در رویدادهای فرهنگی به دنبال رسیدن به کیفیت از کمیت هستیم، یعنی اینکه اگر هر سال ۱۰۰ فیلم وارد چرخه انتخاب جشنواره فیلم فجر می‌شد و از این بین ۵ تا ۷ فیلم خوب و ۲ فیلم عالی وجود داشت، در سال جاری رقم این تولیدات به نصف رسیده و در نتیجه دسته بندی کیفی آثار نیز نزول پیدا کرده و تنها دو فیلم قابل قبول مشاهده می‌شود. مجموع فیلم‌های جشنواره که یک نصاب کیفی قابل قبول داشته باشد، یک یا دو فیلم است.

او با اشاره به فیلم‌های قابل قبول و با کیفیت جشنواره ۳۹، تصریح کرد: فیلم «یدو» و «تی تی» را بهترین فیلم‌های این دوره جشنواره می‌دانم و با یک اختلاف قابل توجه «ابلق» و «بی همه چیز» نیز قابلیت بحث دارند.

صدیقی درباره انتخاب‌های پرحاشیه هیات داوران برای نامزدهای جایزه‌های مختلف، توضیح داد: یک انتخاب خیلی بحث برانگیز نامزد شدن ستاره پسیانی برای بازی در «یدو» بود، اگرچه «یدو» فیلم مورد قبولی است، اما این بازیگر بازی قابل قبولی ارائه نداده. انتخاب پسیانی برای این نقش که چند سال از سن حقیقی او بیشتر است، انتخاب غلطی است.

این کارگردان افزود: این در حالی است که هدیه تهرانی و باران کوثری برای بازی‌شان در «بی همه چیز» کاندید نشده‌اند. همچنین هوتن شکیبا نیز هم برای فیلم «ابلق» و هم برای «تی تی» قابلیت قرار گرفتن در بین نامزدها داشت.

او تاکید کرد: این انتخاب‌ها نتیجه آرای پنج نفر هیات داوران است که ممکن است با تغییر این افراد، آرا نیز تغییر یابد. البته داوری نیز خود مبنایی علم، تحلیلی و آرتیستیک دارد که هر هفت نفر آگاه و عاقلی که در هیات داوران قرار بگیرند، بالای ۸۰ درصد انتخاب‌شان شبیه هم خواهند بود.

صدیقی درباره صلاحیت هیات داوران برای بهترین‌ها در بخش‌های فنی نظیر «صداگذاری» و «صدا برداری»، خاطرنشان کرد: آدم‌هایی که برای داوری انتخاب می‌شود به عمومیت و کلیت سینما مشرف هستند. کسی که قرار است صداگذاری و صدابرداری یک فیلم را بررسی کند، قرار نیست خود صدابردار باشد. مسلماً یک کارگردانی مثل مصطفی کیایی و دیگر داوران قدرت کارشناسی درباره حوزه‌های فنی را دارند.

کد خبر 474114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.