شهرداری تاکید زیادی بر پیاده راه سازی دارد

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: یکی از مولفه های اصلی برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک افزایش پیاده راه سازی و پیاده مداری است، شهرداری اصفهان نیز بر این مهم تاکید بسیاری دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید احمد حسینی‌نیا در برنامه زنده تلویزیونی اینجا اصفهان اظهار کرد: امروزه با موج شهر نشینی توأمان مواجه هستیم، به طوری که در جمعیت ۸۴ میلیونی کشورمان ۷۵ درصد شهرنشین هستند و از این مقدار ۵۰ درصد در کلانشهرها زندگی می‌کنند؛ در مقوله کلانشهرها و در بحث زیر ساخت‌ها، موضوع هزینه و اتلاف وقت از موضوعات مهمی است که باید مد نظر برنامه ریزان شهری قرار گیرد، در سیر تحول برنامه‌ریزی و شهرسازی در نسل اول شهرسازی رویکردها مبتنی بر بستر کشاورزی، در نسل دوم مبتنی بر صنعت، در نسل سوم مبتنی شهرسازی الکترونیک و رویکرد فعلی شهرسازی دانش محور است.

وی ادامه داد: در دنیای امروز و برای کلانشهر اصفهان باید نسل سوم و چهارم را بر اساس دو مؤلفه اصلی اتلاف وقت و هزینه‌ها دنبال کنیم، بنابراین نقش شهر هوشمند و زیر ساخت‌ها در حوزه شهرسازی و مکانیزاسیون مشهود می‌شود، با توجه به رشد روزافزون جمعیت و توسعه فناوری، شهرداری اصفهان با همکاری سازمان فاوا سیستمی طرح‌ریزی کرد که در فاز اول ساختار الکترونیکی و در فاز دوم هوشمند سازی را دنبال می‌کرد و این امکان را به شهروندان می‌دهد تا از طریق مرورگرهایی که تعریف شده، خدمات مورد نیاز را بدون مراجعه به شهرداری‌ها دریافت کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: شهرسازی الکترونیک که از سال ۹۷ آغاز و در بهمن ماه ۹۸ توانستیم آزمایش‌هایی از مناطق به صورت پایلوت بگیریم، بر این اساس شهروندان بدون مراجعه به شهرداری ۳۴ خدمت تحت عنوان خدمات اینترنتی شهرسازی و درآمد را دریافت می‌کنند این خدمات شامل استعلامات دفترخانه و بانک، پروانه، سفت کاری و گواهی پایان ساختمان است، همچنین مهندسان ناظر و طراحان نیز بر اساس این ۳۴ خدمت که تاکنون ۲۴ خدمت آن عملیاتی شده به صورت مجازی و بدون نیاز به مراجعه به شهرداری مناطق، فعالیت‌های خود را انجام دهند.

حسینی نیا افزود: درخواست‌ها در سنوات قبل در ساختار سنتی با مراجعه به شهرداری در یک فرایندی دنبال می‌شد اما امروزه بدون اتلاف وقت، انرژی، زمان و هزینه می‌توانیم از طریق یک وسیله الکترونیکی مثل گوشی تلفن همراه درخواستمان را به شهرداری منطقه مورد نظر مطرح و ثبت و آن خدمت را احصا کنیم؛ در شرایط کنونی این موارد به موضوع پاندمی کرونا گره خورده بنابراین شهرسازی الکترونیک به نوعی شعار در خانه بمانیم را ترویج می‌کند تا بتوانیم مباحث شهرسازی را با یک کلیک دنبال کنیم.

وی در خصوص تدابیر شهرداری اصفهان برای جلوگیری از ترافیک شهری و آلودگی هوا خاطرنشان کرد: موارد متعددی در افزایش آلودگی هوا و ترافیک نقش دارند، اما آنچه در شهرداری اصفهان در دستور کار قرار دارد سه مؤلفه را دربرمی‌گیرد که مهمترین آن احداث رینگ حفاظتی شهر است، این پروژه مقوله پیچیده و سنگینی است، اما با تاکید و حمایت شورای شهر و شهردار این مهم در دست اجرا است؛ به طور حتم این پروژه تا حدی برای جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها کمک می‌کند چرا که با احداث این رینگ خودروهای حمل و نقل سنگین وارد شهر نخواهند شد و شهر را دور می‌زنند. در این ساختار در حوزه عمرانی و شهرسازی اقداماتی انجام گرفته از جمله تقاطع‌هایی که در این رینگ باید ساخته و تعریض‌هایی که باید صورت بگیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان افزود: مؤلفه بعدی توسعه دوچرخه سواری است، باید بتوانیم مسیرهایی را از دوچرخه استفاده کنیم و کمتر وسایل نقلیه را وارد قلب شهر کنیم، مؤلفه بعدی موضوع پیاده راه سازی و پیاده مداری است، وقتی صحبت از دوچرخه می‌شود نگرشمان به سمت پیاده مداری است، نگاه کیفی به معابر سطح شهر از جمله چهارباغ عباسی و مسیرهای منشعب شده از این محور در وضعیت خوبی قرار گرفته است، زیرا شهرداری تاکید زیادی بر پیاده راه سازی دارد.

حسینی نیا در خصوص پروژه مصلی اصفهان ادامه داد: پروژه مصلی به دهه ۷۰ بازمی‌گردد، این پروژه در موقعیت بسیار استراتژیک و در تخت فولاد قرار دارد، وقتی پروژه‌ای با این عظمت و مقیاس در شهر در حال شکل گیری است مستلزم منابع مالی است، در این پروژه و در بعد دوم و فارغ از موضوعات تخصصی و فنی منابع مالی باید مسیر را هموار کرده تا پروژه به اتمام برسد.

وی تصریح کرد: پروژه مصلی فرابخشی است اما جای امیدواری دارد که طی صحبت‌هایی که با همکارانمان در هیئت امنای مصلی و تفاهم نامه‌ای که منجر به صورت جلسه‌ای در حدود یک ماه گذشته شد، شهرداری اصفهان در این زمینه برنامه‌هایی داشت تا بتواند بخشی از منابع مالی را تأمین کرده تا باعث تسریع در کار شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به کاندیداتوری اصفهان برای اولین بار در کشور و اعطای نشان شهر دوستدار کودک به این شهر گفت: این اتفاق میمون و مبارک است، اصفهان همیشه پیشگام بوده و در این مقوله نیز تفاهم نامه‌ای در سال ۹۷ با وزارت کشور و یونیسف برقرار شد که توانستیم با حمایت شورای شهر و با همکاری بخش تخصصی دانشگاه اصفهان این مهم را دنبال کنیم.

حسینی نیا افزود: در این راستا، یکی از فعالیت‌های اساسی حوزه معاونت شهرسازی و معماری برای پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار کودک جهان، تدوین برنامه اقدام اجرایی شهر دوستدار کودک اصفهان بوده است که این برنامه در قالب ۱۰ هدف، ۱۷ راهبرد و ۹۴ اقدام اجرایی به همراه مشخص کردن دستگاه‌های متولی و همکار برای اجرای این برنامه آماده شد و مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این خصوص گرفته‌شده است.

وی با اشاره به اینکه، این برنامه در وزارت کشور با حضور اعضای یونیسف، وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و دفتر امور زنان و خانواده وزارت کشور ارائه‌شده، تصریح کرد: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در زمینه شهر دوستدار کودک اقدامات همچون تدوین لایحه (تبیین فرایند توسعه)، ارتقای کیفی نظارت بر انواع فضای بازی کودکان و اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر را دنبال کرده است.

کد خبر 474032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.