ویژگی‌های مشترک بازارهای عمومی

بازارها فضاهای تجاری و فرهنگی بسیار مهمی به شمار می‌روند که بخش بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی شهرهای بزرگ و روستاهای کوچک را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بازارهای عمومی در قرن بیستم یک دوره رکود را پشت سر گذاشتند اما با آغاز قرن بیست و یکم، شکوفایی در بین آن‌ها به اوج رسید. امروزه بازارهای کشاورزی، مواد غذایی و دستفروشان سراسر خیابان‌های روستاها و شهرها را فرا گرفته‌اند و علاوه بر ایجاد مراکزی برای خرید و فروش، به مکان‌هایی فرهنگی برای گرد هم آوردن مردم تبدیل شده‌اند. بدیهی است که بازارها در سراسر دنیا از تنوع بسیاری برخوردار هستند؛ اندازه، کیفیت، فضای سرپوشیده و باز و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر در بازارهای سراسر دنیا متفاوت است اما چیزی که در این بین توجه همه را به خود جلب می‌کند، اینکه تمام بازارهای موفق از ویژگی‌های مشترکی برخوردار هستند که در ادامه به شرح چندمورد پرداخته می‌شود:

ویژگی‌های مشترک بازارهای عمومی

فعالیت شبانه‌روزی

معمولاً مردم بیشتر به سمت بازارهایی گرایش پیدا می‌کنند که در تمام ساعات شبانه‌روز باز هستند و اقلام خود را می‌فروشند. البته ممکن است در زمان‌های خاصی از روز، به عنوان مثال عصرها، فعالیت آن‌ها کمتر شود، اما در هر لحظه‌ای محصولات خود را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا، اغلب بازارهایی که محصولات کشاورزی را عرضه می‌کنند به صورت شبانه‌روزی فعال هستند و فروشندگان آن ها حتی در زمان استراحت خود نیز در صورت مراجعه یک مشتری، به گرمی محصولات خود را در اختیار او قرار می‌دهند. البته بیشتر بازارهای شبانه‌روزی را دستفروشانی تشکیل می‌دهند که بساط خود را به صورت غرفه، در کنار هم پهن کرده‌اند و می‌توانند بدون محدودیت خاصی ناشی از قوانین بازار به فروش محصولات خود بپردازند.

ویژگی‌های مشترک بازارهای عمومی

قابلیت دسترسی آسان

تمام بازارهای موفق در مراکز شهری یا حومه‌ها دایر شده‌اند به طوری که دسترسی از طریق وسایل حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی به آن‌ها امکان‌پذیر است. در واقع، این بازارها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که صاحبان آن‌ها می‌توانند بدون هیچ مانعی به خرید و فروش محصولات خود بپردازند. بدیهی است که اگر یک بازار در محلی قرار گیرد که مردم نتوانند به راحتی خود را به آن‌جا برسانند، آنگاه بازارهای دیگری نظر مشتریان را به خود جلب می‌کنند.

ایمنی در مقابل حوادث طبیعی

بازارهایی که از امکانات ضروری نظیر سایبان برای حفظ مشتریان خود از آفتاب یا باران برخوردار هستند، بیشتر از سایر بازارها نظر مردم را به خود جلب می‌کنند. گزارش‌ها حاکی است که اغلب شهروندان تمایل دارند از بازارهایی که در پاساژها و ساختمان‌ها احداث شده‌اند بازدید کنند. اگرچه دستفروشان نیز از محبوبیت خاص خود در میان مردم این کشور برخوردار هستند، اما در هنگام بروز حوادثی نظیر بارندگی یا تابش شدید آفتاب، مردم خرید از بازارهای سرپوشیده را به سایرین ترجیح می‌دهند. البته طی چند سال گذشته، دستفروشان نیز طراحی خود را تغییر داده و امکانات لازم را برای حفظ مشتریان در مقابل حوادث مختلف فراهم آورده‌اند.

ویژگی‌های مشترک بازارهای عمومی

مسیرهای قابل هدایت

قابلیت هدایت بازدید کنندگان در مسیر بازارها بسیار با یکدیگر متفاوت است و همین امر می‌تواند نقش مهمی در جلب توجه مشتریان ایفا کند. به عنوان مثال، اغلب بازارهای آمریکای از فضای کافی برای حرکت آزاد خریداران برخوردار هستند و افراد را بدون هیچ مانعی به سمت جلو پیش می‌برند. علاوه بر این، چنین بازارهایی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مردم پس از بازدید از هر بازار، بدون وقفه به بازار بعدی وارد می‌شوند. از همه مهم‌تر اینکه بازارهای موفق از سیستم‌های روشنایی، تهویه هوا و مسیریابی مناسب برخوردار هستند و تمام افراد را با هر توانایی جسمی یا ذهنی به سمت جلو هدایت می‌کنند.

ویژگی‌های مشترک بازارهای عمومی

تنوع محصولات

مردم اغلب به سمت بازارهایی گرایش پیدا می‌کنند که از تنوع بالای عرضه محصولات برخوردار هستند. بدیهی است که در بسیاری از شهرهای جهان، بازارهای مختلفی به عرضه محصولات متفاوت اختصاص داده شده است؛ به عنوان مثال یک بازار مخصوص فروش محصولات کشاورزی است، در حالی که در بازار دیگر فروشندگان به طور کامل به فروش وسایل تزئینی می‌پردازند. اگرچه این گونه بازارها نیز محبوبیت خاص خود را در میان مردم دارند، اما اغلب شهرنشینان تمایل دارند به مراکزی مراجعه کنند که در آنجا قادر هستند تمام نیازهای خود نظیر خوراک، پوشاک و مایحتاج منزل را فراهم کنند.

ویژگی‌های مشترک بازارهای عمومی

مقرون به صرفه بودن

یکی از ویژگی‌هایی که باعث گرایش مردم به یک بازار خاص می‌شود، قیمت مناسب محصولات ارائه شده است. در واقع، مردم در بین بازارهای موجود اغلب به سمت مراکزی تمایل پیدا می‌کنند که محصولات خود را با قیمت مناسب در اختیار مشتری قرار می‌دهند. به عنوان مثال بسیاری از غرفه‌های دست فروشی آمریکا، نسبت به سوپرمارکت‌ها و پاساژها، مواد غذایی و پوشاک را با قیمت بسیار کمتری به مردم عرضه می‌کنند حال آنکه کیفیت محصولات در هر دو بازار یکسان است.

کد خبر 473906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.